Weekend i Estland

Sandstrand i Vainupea, Estland
Långgrund sandstrand i Vainupea, Estland. Här låg jag
och hade det bra i helgen.


Ingen semester än för min del, men tog ledigt i fredags och åkte över till Estland. Där, 1,5 timmes bilkörning norr om Tallinn, har min mamma och några av hennes syskon ett hus. Där bodde en gång i tiden min morfars föräldrar. I skogsbrynet, precis intill strandkanten, byggde de ett hus åt min morfar och mormor. Sju rum och kök med fantastisk utsikt över havet.

För att göra en lång historia kort. Kommunism. Krig. Flykt till Sverige. Ingen respekt för ditt och mitt. Morfars föräldrahem finns kvar i släktens ägo, men mormor och morfars hus blev av aldrig deras – vårt – igen.

Efter att ha stått tomt i flera år har någon nu flyttat in där. Det känns konstigt, det ska erkännas. Där står ett hus, med byns bästa läge, som mina förfäder byggt med sina egna händer och vi får inte vara där. Men kanske ska jag bara vara glad. Någon har tagit hand om det, renoverat och rustat upp - med stil, som det tycks. Bättre det, än att det står och förfaller.

Huset som vi har tillgång till är inte fy skam det heller. Fyra rum och kök och en fantastisk glasveranda. Stort behov av renovering, samtidigt som det är lätt att känna historiens vingslag där. Och det gillar jag. Har gått på upptäcktsfärd bland gamla medicinburkar med etiketter på obegriplig ryska, porslin och glas. Tändsticksaskar med stilfulla tryck. En flagga (den då förbjudna, estniska flaggan) som legat undangömd men inte bortglömd. Fotoalbum. Böcker från 1800-talet. Kak- och kaffeburkar i plåt med vackra motiv. Mönstrade tapeter. Gamla lysknappar där man måste trycka till ordentligt – så där så det verkligen knäpper till – för att lampan ska tändas. Älskar den känslan.

Mest fascinerande är kanske de gamla sedlarna från 1909 fram till 1919. Några tyska, några finska men framförallt ryska pengar. I massor. Noggrant sorterade och hopbundna med snöre med rosett. Stora pengar. 1000 rubels-sedeln stor som en dagstidning (bara lätt överdrift). Vertikala pengar, istället för horisontella. Vackra pengar. Snirkliga motiv, konstfull utformning av siffror. Helt värdelösa i dag.

Sensmoral: Använd dina pengar medan du kan.

Tillbringade en del tid på stranden och i en kristallklar, kroppstempererad Östersjö. Långgrund sandstrand passar en badkruka som mig perfekt.

Läs vad andra skriver om , , , , och



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback