Sturefors Castle

 
 
 
Sturefors Castle, a 20 minutes drive from Linköping, is one of my favorite among our nearby castles. It's a private one, so you're not allowed to enter it, but there's a nice park and beautiful surroundings where you can go for a stroll and have a picnic.
 
We've been there a couple of times now, and every time we've been practically alone. I like that. You can fantasize that the castle is yours. All yours.
 
The castle was built in 1704, by architecht Nicodemus Tessin the younger for count Carl Piper.
 
 
 
 
 
Sturefors slott ligger bara sisådär 20 minuters bilfärd hemifrån oss. Slottet är privatbostad, men trots att man inte får gå in i det, och trots att parken i ärlighetens namn är en aningen eftersatt, så är det faktiskt ett av mina favoritslott bland dem som vi har så nära inpå.
 
Omgivningarna och parken är vackra, och varje gång vi har varit där har vi varit i stort sett ensamma. Då kan jag fantisera om att slottet är mitt. Bara mitt.
 
Slottet byggdes 1704 av Nicodemus Tessin d.y. för greve Carl Piper.
 
 
 
 





Comments
Posted by: Annie

Vill bara säga att din header är otroligt snygg och kreativ. :-)

Svar: Åh, tack! Den har jag kämpat och slitit med :-)
Linn

2012-08-30 @ 09:39:15
URL: http://selain.blogg.se
Posted by: Camia

Privatbostad!? Hur har man tid?

Svar: Ja, eller hur? Eller råd? Men som sagt, parken är inte den mest välskötta slottspark jag sett precis. Lite pliktskyldigt klippt och ansad mest. Antar att det är ett sätt att hantera det på... Jag när en hemlig (nä, inte så hemlig förresten) dröm om att få bo på ett slott, men frågan är hur kul det är i verkligheten, om man nu inte badar i pengar.
Linn

2012-08-30 @ 11:59:48
URL: http://www.divyaspa.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback