Kashmiri kawa – med smak av Indien


Kashmiri Kawa


Att resa är att upptäcka och att lära. Det finns så mycket att upptäcka och att lära på vår jord, trots att det är en så liten jord och den enda vi har. Runt om klotet samsas och träter så många olika liv och tankar.

På min senaste resa till Indien lärde jag mig att dricka Kashmiri kawa ur små, små glas. En varm dryck med smak av kanel, kardemumma och saffran.


Kashmiri kawa
2 små glas/koppar

2 dl vatten
2 kardemummakapslar
2 bitar kanelbark
5 dyrbara saffranstrådar

Koka upp alla ingredienser i en kastrull och låt koka i fem minuter. Sila bort kardemumma, kanel och saffran och servera direkt.


Kashmiri Kawa


Jag hade åkt minst fyra varv runt Jaipur och jorden-månen tur och retur med min chaufför i hans lilla Maruti Omni. Runt mina ben på passagerarsidan klättrade prassliga påsar som fick mig att svettas än mer i den dammiga hettan.

Vi – eller snarare jag – hade shoppat hela dagen. Sjalar, mattor, tyger, överkast, halsband och broscher och nu var jag trött. Ögonen kunde inte ta in fler mönster och färger, hjärnan kunde inte konvertera fler rupees och dollar till svenska kronor. Plånboken skulle snart vara tom. Men han hade ett sista, bara ett enda ställe till han ville att jag skulle se.

Spices World på Amer Road.


Kashmiri Kawa


Kryddor, te och rökelse var hans specialitet, mannen som mötte mig i dörren med den svarta bröstbehåringen krullandes ut över kragen och mellan skjortknapparna. Med ett brett varggrin och en pyrande cigarett i mungipan bad han mig att sitta ner. Han rättade till de trånga, blekta jeansen och guldkedjan runt halsen och satte sig bredvid.

Burk efter burk öppnades för mig med uppmaningen att lukta på kryddor som sades lugna, pigga upp, sänka blodtrycket, öka sexlusten... Tobaksröken var dock det alltigenom dominerande i lokalen.

Så satt vi där med alla burkar och byttor när en av de yngre pojkarna kom inbalanserandes med en bricka i handen med några rykande, heta glas.
– Kashmiri kawa, taste!

Vid det laget hade jag druckit te hos bönder tillagat över öppen eld på marken och hemma hos familjer med primitiva kök, så jag tvekade inte utan tog emot drycken.

Med slutna ögonlock förde jag glaset mot näsan och drog in dofterna. Kardemumma var det första jag kände. Doften av kardemummaskorpor. Den varma vätskan hade en lågmäld men karaktäristisk bouquet som fick smaklökarna att dansa – möjligen en långsam vals – i munhålan.

När jag öppnade ögonen igen möttes jag av ett förväntansfullt leende.
– I love it, sa jag, och åkte därifrån med en liten påse ingredienser till Kashmiri kawa.




Comments
Posted by: Piccolacasa

Det lät så gott!

Visst är det härligt att resa. Nu var det länge sen vi var iväg, asien var det sist. Min väninna har skaffat sig en fästman från Bali så det kan nog bli nästa resmål. När jag är klar med skolan!

KRAM!

ps, reser du för ditt nöjes skull eller för att skriva eller göra inköp?

2012-06-04 @ 18:34:39
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Anne

Underbart! Får mig lite nostalgisk faktiskt :)

2012-06-04 @ 18:34:45
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
Posted by: lovisa/polichinelle

svar: Åh, tack för dina vänliga ord tjusiga du!

2012-06-04 @ 19:23:08
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Posted by: Queen of Kammebornia

Vilken spännande resa! Och vad gott det verkar!

2012-06-04 @ 19:40:50
URL: http://queenofkammebornia.blogg.se/
Posted by: mintekopp

Hjälp så gott det låter och tack för den fina härliga berättelsen bakom. Underbart!

2012-06-05 @ 08:43:03
URL: http://www.mintekopp.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback