Paris in October

 
The Louvre by night. We stopped here during our Fat Tire Night Bike Tour, which I can really recommend by the way.
 
 
I’m still sort of overflowing with excitement and sweet memories of our recent trip to Paris, it’s like a huge ball of twine inside my head which I can’t seem to find neither the beginning nor the end of. So, where should I start?
 
Well, first of all, it was heavenly to get away for a few of days and spend so much time together, although we aren’t complete as a couple without our little kitty. One of the happiest moments was actually when we found a cute kitten outside of Grand Palais to play around with for a little while. I’m a crazy cat lady, yes, but I’ve been lucky to team up with a crazy cat lad…
 
 
Hiding from the rain and eating a quiche. You can have a great budget lunch in Paris by simply visiting a boulangerie and grab a quiche, a pizza slice, a croissant or a sandwich to go.
 
 
Since we’ve been to Paris quite a lot we’re not spending too much time around the big monuments and touristy places. Our focus lies more on finding the perfect coffee (Peter), the best place to buy old French magazines and postcards (me), and quite streets with hidden gems (both of us).
 
 
The flea market at Porte de Vanves. No, I didn't buy this wild boar's head.
 
 
Although in Paris, I still prefer Italian food most of the time...
 
 
On a short stop with the night bike tour.
 
 
View from our hotel room. Despite the view, I wouldn't recommend this place.
 
 
When you've done the Louvre and the other gigantic museums... This photography museum is well worth a visit! 
 
 
Peter had a great cappuccino at Ten Belles, a place where the barista's of Paris are said to go.
 
 
If I lived in Paris, I would definitely have a cool Peugeot bike such as this.
 
 
Wall painting facing my favorite crêperie. First, I have a galette with cheese, tomato, mushroom and potato. Then, I treat myself a crêpe with butter and sugar, along with a dry cider.
 
 
We went to Parc des Buttes Chaumont for the first time. It's not like anything else seen in Paris.
 
 
Walking in Parc des Buttes Chaumont. It was a great, sunny day!
 
 
Sunday brunch at Soya, our new favorite restaurant.
 
 
We did a lot of bicycling. There are rental bikes in basically every corner and it's easier than I imagined to get around at least decently safe. I would say that this is the best way to explore the city.



Typical French breakfast with coffe/tea, baguette and croissant. Oh, those croissants....
 
 
I've posted this picture before, but in some way it summarizes what I love most about Paris. It's the colors. White, grey, light blue and a touch of apricot. All very soft and exquisite.
 



Comments
Posted by: Jasmine

Vilka fantastiska bilder! Jag har aldrig varit i Paris och vill så gärna ta en weekend dit snart=)

Svar: Åh, det borde ni göra! Inbillar mig att ni måste ha ännu närmare från norra Italien än vad vi har från Sverige?
Linn

2012-10-25 @ 14:35:31
URL: http://baciatutti.blogspot.it/
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Ohh vad underbart ni haft det. =) Underbara bilder har ni tagit också. Får mig att inse att jag borde köpa en ny kamera innan jag åker till Indien. =) Paris är mysigt. Jag och min kärlek har pratat om att åka ditt snart, men nu har vi bestämmt att vi ska fira vår 5 års dag i London, där vi blev ihop. =) Men det är långt kvar. =) Kram kram

Svar: En bra kamera är guld värt. Jag har en hyfsad i alla fall. Skulle jag köpa en ny skulle jag köpa en Canon EOS 600D, som duger bra för en amatör :-) Det är oftast föregångaren till den som jag fotar med. Till Paris-resan köpte jag ett nytt objektiv (mitt första egna), ett Canon E/F 50/1,8 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827). Peter är ju fotograf, så oftast lånar jag hans objektiv och utrustning, men på resan ville jag ha ett "slit och släng" som jag inte behövde vara allt för rädd om.
Det är nåt visst med städer och platser där man har gemensamma minnen... Min och Peters första resa gick till Paris, så den staden betyder ju något särskilt för oss :-)

Kram!
Linn

2012-10-25 @ 17:07:40
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: creando

Fantastiska bilder! Jag behöver verkligen besöka den staden. Behöver!
Kramar Kicki

Svar: Ja, det behöver du :-) Paris är perfekt för en weekend (gärna en lång sådan) och är bara några timmar bort. Ahh, längtar tillbaka....
Kram
Linn

2012-10-25 @ 18:59:12
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Posted by: Turid

Så fina bilder du har tagit! Det var ingen dålig utsikt ni hade från hotelrummet! Fotomuseét lät spännande:-)

Svar: Fotomuseet är naturligtvis beroende av vilka utställningar som går vid tillfället, men det är ett "lagom museum" = lagom stort, i en fin byggnad. Nästa gång vi är i Paris kommer vi absolut att kolla upp vad de visar!
Linn

2012-10-25 @ 22:14:03
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Nina

Ljuvliga bilder från underbara Paris :)

2012-10-26 @ 08:08:52
URL: http://ninajustme.blogspot.se
Posted by: Camia

Vet du vad, jag har aldrig varit i Paris! Jag har alltid känt mig lite "rädd" för den staden. Jag vet inte varför, det är bara en känsla, konstigt va!?
Underbara bilder och vad fin du är i lugg!!

Svar: Nämen, vad underligt. Vad kan det bero på? Jag tycker (men det har förstås redan framgått...) att det är en underbar stad, men man får vara beredd på en viss parisisk snorkighet och akta sig för att betala överpriser på restauranger/caféer. Det tycker jag är tråkigt, att behöva vara på min vakt för att inte bli lurad och att vänligheten och servicekänslan inte är mer utbredd. Jag har varit i Paris ensam ganska många gånger. Jag är alltid på hotellet senast klockan tio och undviker "sex-kvarteren" och förorterna. Då har det gått bra.
Det blev en lugg till slut! Det brukar bli så. Endera dagen står jag framför spegeln, suckar och tycker att allt känns trist, och så tar jag saxen och bara klipper till.
Linn

2012-10-26 @ 08:46:46
URL: http://divyaspa.blogg.se/
Posted by: Queen of Kammebornia

Så ljuvligt. Du får mig att vilja resa dit IDAG! Kraaam!

2012-10-26 @ 09:59:01
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Anonym

"slit och släng", förstår precis vad du menar. Min karl har en jätte fin kamera, men inte så lyxigt som din fotograf-karl. =) Men den vill jag inte låna när jag åker utomlands. Min kompis som jag ska åka med till Indien kommer ha med sig två kameror, just in case. Så jag kommer hur som helst få fina bilder från resa. =)

Då förstår jag att Paris är "eran" stad, precis som London är min och Viktors. =) Romantiker vi är! ;-)

2012-10-26 @ 14:20:23
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Det var jag som skrev ovan... glömde fylla i min information. =)

2012-10-26 @ 14:20:59
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Katarina Ratcliffe

Vilka härliga bilder!
Jag är så sugen på Paris. Hoppas hoppas det blir en resa, kanske nästa vår!
Välkommen hem igen!

2012-10-26 @ 22:00:14
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Ann-Christin

Hmm... Paris lockar nu mer än någonsin...

2012-10-28 @ 18:32:59
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Jess

I love the pictures! I've had an awful itch lately to go back to Europe. I hope you had a great trip.

Svar: Thanks! Paris is always great, I love that city.
Linn

2012-10-29 @ 01:07:55
URL: http://www.bellsbowlsbobbins.blogspot.com
Posted by: Sandra

Åh, ni verkar haft det jättefint! Härligt att komma iväg lite.

2012-10-30 @ 00:42:40
URL: http://blueberryroad.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback