Thoughts on Surprising Yourself

 


When I went to college I had a teacher who really measured up to the ideal of an ingenious professor. You know, a gentleman of a certain age with lively eyes, a beard and always a philosophical reflection in his sleeve (of tweed or corduroy, of course).

One day I was standing behind him in the coffee line. By the pastries he suddenly stopped and turned to me with a smile on his face.

“You know what? Today, I’m going to surprise myself with a cookie.”

At the coffee machine, he stopped again.

“You see, every day I treat myself a surprise. It doesn’t have to be anything fancy, but something unexpected and something that makes me feel good. It just pops up in my mind some time during the day and when it does, I simply grab it.”


I believe in routines. I think they’re good for both body and mind, as well as convenient and time efficient. But there’s a fine line between healthy habits and boredom, and a brain that is never exposed to new impulses will soon stagnate.

So, every now and then I follow his advice and surprise myself. Sometimes it’s with something sweet, but it might just as well be a nap in the afternoon or playing with the cat. The point is, it has to be unplanned and sometimes – but not always – also something that stretches the concept of everyday life and routine.

The other day, for example, I went out for my usual walk, but I walked the other way around. I had no idea when I put on my shoes, but once on the sidewalk my feet started walking in a new direction and all I could do was follow. It was so simple, but all of a sudden I saw the world and the well-known blocks from a whole new angle.

Break a pattern or give yourself an unexpected gift – surprise yourself today!
 
 

 
 
 
 
När jag pluggade på högskolan hade jag en föreläsare som var av den där finurliga professorstypen, ni vet, en äldre herre med pliriga ögon, ett litet skägg och ständigt en filosofisk fundering i rockärmen (av tweed eller manchester, så klart).

En dag stod vi bredvid varandra i cafékön vid eftermiddagsfikat. I höjd med mandelbiskvierna sken han plötsligt upp och vände sig mot mig.

– Vet du, i dag ska jag överraska mig själv med en kaka!

Vid kaffetermosen stannade han till igen.

– Varje dag ger jag mig själv en överraskning förstår du. Det behöver inte vara något stort eller märkvärdigt, men det ska vara något oväntat och något som får mig att må bra. Jag kommer på det i stunden och så smäller jag till, helt enkelt.


Jag tror på rutiner, tror att det är bra för både kropp och själ, och inte minst kan det vara väldigt praktiskt och tidseffektivt. Men gränsen mellan sunda vanor och vardagsslentrian är hårfin, och en hjärna som aldrig utsätts för nya impulser stagnerar snart.

Därför gör jag då och då som han sa och överraskar mig själv i vardagen. Det kan vara med en kaka, men precis lika gärna en tupplur på eftermiddagen eller en stunds bus med katten. Poängen är att det ska vara oplanerat och ibland – men inte alltid – också något som töjer på begreppet vardag och rutin.

Häromdagen, till exempel, gick jag min vanliga promenadrunda, fast åt andra hållet. Jag hade ingen aning om det när jag snörade på mig gympaskorna, men väl ute på trottoaren så satte fötterna av åt ett annat håll och jag hade bara att följa med. Det var så enkelt, men plötsligt såg jag världen och mina hemtama villakvarter ur en helt ny synvinkel.

Bryt ett invant mönster eller ge dig själv en oväntad gåva – överraska dig själv i dag!
 



Comments
Posted by: Mormorsglamour

Åh! vad jag mår bra av att läsa din blogg! Tack för alla tänkvärda ord.
Kram
Helena

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir. Dina ord värmer. Jag får passa på att tacka för all inspiration som du delar med dig av!
Kram, Linn
Linn

2012-09-10 @ 07:46:31
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Camia Gunnarsson

Ja, varför inte!

2012-09-10 @ 08:47:53
URL: http://divyaspa.blogg.se/
Posted by: CrimsonAnna

Det var en kul grej att göra. Som du beskriver det, jag tror på rutiner och lite pigg dos överraskningar. Jag överraskade mig själv idag med att göra en sak som jag har tänkt på länge.

Svar: Jag skulle ljuga om jag skrev att jag inte blev nyfiken nu ;-) Själv överraskade mig med en vegetarisk gryta, den kom lite oväntat men var god :-)
Linn

2012-09-10 @ 13:52:45
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Turid

Jättebra tips och vilken rolig lärare:-) Tror absolut det är nyttigt att ändra lite i rutinerna då och då och samtidigt vidga sina vyer lite:-)

2012-09-10 @ 20:59:25
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Trish

What an inspiring idea! I think I may be in love with that old teacher of yours. :)
I am so so doing this today... and maybe tomorrow.
Trish

www.jellybonesblog.blogspot.com

2012-09-10 @ 21:54:52
URL: http://www.jellybonesblog.blogspot.com
Posted by: Malin

Men åh vilken sund man. Precis som han säger skall man bara göra så när det kommer till en.
Verkligen att njuta av nuet.
Kul att kika in till dig.
Kram Malin

2012-09-10 @ 23:19:16
URL: http://www.mywhitemess.blogspot.com
Posted by: CrimsonAnna

Svaret kommer i min blogg inatt:)

2012-09-10 @ 23:46:45
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Piccolacasa

Det låter klokt! Jag håller med dig och professorn! Och jag tycker att det låter intressant att du kanske tycker om Lars Winnerbäck, utan att du visste om det. Jag tycker om honom nästan enbart för texterna.

2012-09-11 @ 13:03:55
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: sara

Åh vilken härlig proffesor, låter som han förstått ett och annat om livet!

Haha, jag överaskade mig faktiskt med en glass efter lunchen idag. Lite på samma sätt som din proffesor och faktiskt blev prommisen tillbaka till kontoret lite bättre än vad den brukar. Vardagslyx!

Kram

Svar: Åh, härligt! Det gäller att sätta lite guldkant på tillvaron :-) Kram!
Linn

2012-09-11 @ 17:10:02
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Det där tror jag på.... att överraska sig själv... jag brukar byta väg till tunnelbanan ibland, plocka ett äpple på trädet härutanför till jobbet och andra grejer. Men tror också att rutiner behöver bytas och brytas ibland. Jag ock kärleken byte i helgen plats i sängen och flyttade hans grejer till andra sidan och tvärtom. Ny vana så att säga. Bra professor du hade!

Svar: Det är precis sådana saker jag gillar också; ta en annan väg till jobbet, sätta sig på en annan plats i bussen än man brukar, ta rundan i mataffären "baklänges". Små saker som får hjärnan att inte gå på autopilot hela tiden.
Kul grej att byta plats i sängen. När det gäller sådana saker är jag lite av en trygghetsmänniska och kan ha svårt att ge upp mitt revir :-)
Linn

2012-09-11 @ 17:37:30
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Anne

Vilken klok professor du träffade på. Att gå en "runda" åt fel håll får en verkligen att se nya saker och tänka i nya banor :) Kram!

Svar: Ja, ibland behövs det faktiskt inte så mycket mer än det :-) Kram!
Linn

2012-09-12 @ 05:51:30
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback