Wardrobe Purge

 
 
 
There was the glittering top I had at that party in 2004. And there were the shoes, the red high-heeled killer shoes I wore for that crazy Christmas party in 2009. And the bright white suit I wore in London once, for work. And the sheer, see-through cardigan that accompanied me during a scary meeting. I only had to touch its velvety surface to calm down and survive.
 
Each garment brought back a gazillion memories. Sure, I hadn’t used that glitter top since the party in 2004, but what if… And I liked it so much back then. Oh, it was a great night!
 
The pile of things to keep just in case and just because reached my waist, while the garbage sack lay empty on the floor.
 
 
And there it was, the moment where I had to make up my mind. Did I want a wardrobe full of memories, or hangers with current favorites and truly wearable, timeless items?
 
It felt so silly. Attaching so much meaning to a pair of cheap, plastic shoes that I know – I just know – I’ll never wear again.
 
 
I dove into the pile of keeps once more, and when I got up and out from there, all that was left was clothes I know I’ll be using again.
 
After the purge, I have a wardrobe with clothes that I’m actually wearing, and finally I can see them. That perfect black dress and those pants that go with everything aren’t covered and drenched by nostalgia anymore.
 
I know now what’s on my hangers, and I have a much clearer picture of what it is I actually need to complete my wardrobe. Not that much, it turned out.
 
 
 
 
 
 
 
 
Där var det där glittriga linnet som jag hade på mig på en fest 2004. Och där var skorna, de där skyhöga, knallröda styltorna som jag hade på mig på den där galna julfesten 2009. Och den kritvita dräkten jag hade i London en gång, när jag var där på jobb. Och den skira, lätt genomskinliga koftan som följde med mig på ett läskigt möte. Jag behövde bara stryka lätt över dess sammetslena yta för att bli lugn och överleva.
 
Varje plagg översköljde mig med minnen. Visst, jag hade inte använt det där glitterlinnet sen den där festen 2004, men tänk om… Och jag tyckte så mycket om det då. Åh, vilken rolig kväll det var!
 
Högen med kläder och spara utifall att och bara för att nådde midjehöjd, medan sopsäcken låg tom på golvet.
 
 
Där och då infann sig tillfället då jag var tvungen att bestämma mig. Ville jag ha en garderob full av minnen, eller galgar med nuvarande favoriter och verkligen bärbara, tidlösa plagg?
 
Det kändes löjligt. Att fästa så stor vikt vid ett par billiga plastskor som jag vet – jag bara vet – att jag aldrig kommer att använda igen.
 
 
Jag dök ner i högen igen, och när jag kom upp därifrån var det bara kläder som jag vet att jag använder kvar där, tillsammans med några tjusiga klänningar och dyrbaringar som på riktigt, helt ärligt, kan vara bra att ha någon gång.
 
Efter rensningen har jag en garderob med kläder som jag faktiskt använder, och äntligen kan jag se mina kläder. Den där perfekta svarta klänningen och de där byxorna som funkar till allt är inte längre dränkta av tung nostalgi.
 
Jag vet nu vad som hänger på mina galgar, och jag har en mycket klarare bild av vad jag faktiskt behöver för att komplettera garderoben. Inte särskilt mycket, visade det sig.
 
 
To keep or not to keep, that is the question...


Keeping the cat
 
 
Förresten, kika in hos CrimsonAnna och ta del av hennes tips som gör garderobsrensningen enklare och roligare. 
 
 



Comments
Posted by: Lissen

Saker måste nog få hänga ett tag till man kan skiljas från sakerna, minnena finns ju kvar ändå.
Vad många roliga minnen du har.
(Tror aldrig jag har haft så högklackade skor som dej :-) )

Men så sant, jag borde rensa min garderob, finns alltför mycket "bra att ha". Sätter på "to do" listan

Trevlig helg
// Kram Lissen

Svar: Ja, det är en process. För mig måste det dessutom ske i omgångar, steg för steg. Sakta men säkert blir jag redo att göra mig av med saker. Och minnena... ja, de sitter inte prylar!
Kram
Linn

2013-04-12 @ 10:35:12
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Jag tycker att det är så skönt när jag tagit det svåra beslutet att skänka bort dom plagg jag faktiskt inte använder. Min garderob är stor och tung och det är dags för en rensning igen. Tack för peppningen. Jag behövde det!

Och nu när jag kikar efter på bilderna igen blev jag genast inspirerad på de prickiga skorna. DET ska jag ha i augusti, prickiga skor! Prickar är glada och perfekta på det kommande dansgolvet!

Svar: De är inte bara prickiga, de har dessutom en rosett framme på tån! Maximal glädje.
Linn

2013-04-12 @ 11:54:45
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Helena

Det är något som ska göras här också. Nu börjar det äntligen bli dags att plocka undan vinterkläderna och då kommer jag göra en rensning. Det känns skönt att inte ha för mycket hängande i garderoben som aldrig används.

Tack för din fina och kloka kommentar. Jag hoppas att det kan bli ett sommarcafé i framtiden.
Ha en skön fredag!

Kram

2013-04-12 @ 12:22:07
URL: http://helenassota.se
Posted by: CrimsonAnna

Gjorde samma sak igår. Skönt var det och som du säger, garderoben ska passa dig själv nu, inte tyngas av minnen. Jag har en tröja som jag funderar på om jag ska behålla eller ej. Du har inspirerat mig till låta den gå:-)

Har bloggat om rensningen:-)

2013-04-12 @ 15:49:41
URL: http://metalanna.blogspot.se
Posted by: Johanna

Tänk vad lätt det är när man väl bestämt sej!
Och så skönt det känns :-)
Ha en fin kväll och helg!
Kram

2013-04-12 @ 17:31:23
URL: http://www.johanansbilder.se/blogg
Posted by: Tant Emma

Känner precis igen det där! :)
Och vad bra att du behöll det bästa av allt....kattkompisen!

Svar: Ja, han stannar. I alla fall så länge han själv vill, och han verkar trivas rätt bra :-)
Linn

2013-04-12 @ 18:18:47
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: Sandra

Det är underbart att rensa i garderoben!! Oj oj jag har också en massa minnen med kläder som man använt för flera årsen och sitter där på golvet och småler...
Men är klädena inte använda på läääänge så åker de ut..
Trevlig helg
Kram Sandra

2013-04-12 @ 21:57:22
URL: http://vitasmultron.blogspot.se
Posted by: Ina den Fina

Jag tycker det är skönt att rensa ur, jag försöker ha som regel att åker ett plagg in ska ett plagg ut...
Kram från Ystad

2013-04-13 @ 08:34:50
URL: http://inadenfina.wordpress.com
Posted by: Jenny Olofsson

Det är helt rätt! Ibland behöver man rensa ut det gamla för att ge plats för det nya. Även om det är svårt att släppa taget om det gamla.

Svar: Så sant. Det gäller både fysiska ting och ibland också tankar och beteendemönster...
Linn

Posted by: Katarina

Haha, skönt att du sparar katten ;)
Ja, jag gick igenom samma rensning för inte allt länge sedan. Det hör nog ihop med allt annat.
Kram

Svar: Det är nog så. Att det hör ihop, alltså. En massa som ska rensas ut och när det värsta är gjort inombords så känns det naturligt att ta sig an omgivningen. Dubbeltydigheten i det sistnämnda är helt medveten :-)
Kram!
Linn

2013-04-14 @ 12:23:10
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: frk. Frida Fortissima

Åh, visst är det svårt när minnena och "kan - vara - bra - att - ha" och "man - vet - aldrig" börjar tala till en så där uppfordrande! Så det gjorde du i sanning bra :)
Varm kram

2013-04-14 @ 19:39:00
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Fröken S

Jag gjorde en sådan rensning förra sommaren, jätteskönt! Saknar faktiskt inget av det jag gjorde mig av med konstigt nog. Lite hamnade i ett förråd i väntan på slutgiltigt beslut men av de sakerna är det bara en som flyttat tillbaka till garderoben! Bra jobbat med garderobsrensningen!

Svar: Ja, vissa saker kan behöva lite tid på sig. Eller, om det vi är som behöver den, kanske :-)
Linn

2013-04-15 @ 09:24:15
URL: http://www.frokens.se
Posted by: Min plats i solen

Jag sitter här och ler och nickar igenkännande Linn. I samband med att jag målade om min garderob nyligen (jag har en walk-in av gammal hederlig modell, alltså ingen sådan där flashig sak som finns i inredningsmagasinen utan en fin liten en som funnits i detta hus så länge någon kan minnas)och alla kläderna låg där i en hög på golv och säng bestämde jag mig för att rensa, slänga och ge bort. Och jag var skoningslös. Så många minnen och känslor. Men också så många kläder jag aldrig använde eller ens skulle kunna använda. Några sparade jag och la ner i en låda i förrådet. Kanske bara för att jag inte var redo just nu. Och bröllopsklänningen... ja, den hänger där och kommer så få fortsätta. En daglig påminnelse om min och makens kärlek.

Kram på dig♥

Svar: De där garderobsresningarna kan behöva göras i omgångar. Bara någon vecka senare ser jag nu ytterligare skor, tröjor och kjolar som jag nu känner mig redo att låta gå vidare. Andra plagg behöver mer tid på sig, och åter andra gör vi oss kanske aldrig av med. Som en brudklänning. Hade jag någon hade jag troligen behållt den, även om det är ett plagg att bara använda en enda gång.
Kramar!
Linn

2013-04-15 @ 12:01:47
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Posted by: Turid

Alltså dom orange var ju fina så dom borde du spara tycker jag! Passar bra i sommar:-)

Svar: De fick faktiskt vara kvar - trots att det nog är tre år sedan jag köpte dem och jag hittills aldrig har använt dem... Hoppet lever än :-)
Linn

2013-04-16 @ 22:42:44
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Katarina

Jag förstår! Det tar tid att komma dit och är skönt när man är där (för att fortsätta på mitt tidigare svar - och ditt svar)

2013-04-17 @ 19:10:42
URL: http://brakat.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback