Seven Days Digital Detox

 
 
 
Seven days away from Internet, what was that all about?
 
With a light version of a digital detox, I wanted to see if I could:
  • reduce my stress levels,
  • free time and energy for writing.
The answer to both of these questions is YES. Yes, definitely.
 
I was also curious to see how hard it would be for me to stay away from blogs and social media. The answer to that is – not very.
 
 
I realized that I was spending far too much time by the computer, especially with blogs. I’m very strict about only blogging when I have something to share that I really care about and only when I’m feeling inspired to do so, but honestly… that’s like almost every waking hour. It's just not working.
 
I’ve also found myself turning to blogging instead of writing (something bigger and better than these blog posts, hopefully…). I think it’s got something to do with the human reward system. Writing a blog post is relatively easy and it gives almost instant, and mostly positive, feedback. Trying to write a novel is the total opposite… And when I’m done with blogging – writing and reading – I’m usually feeling too tired to write.
 
I’ve decided to post less often and spend less time reading other blogs. At least for a while.
 
With that said, I’m curious to see what you’ve been up to the last week, but that will have to wait. This is enough for today. I'll see you tomorrow, friends.
 
 
 
 
 
En internetfri vecka, vad skulle det vara bra för?
 
Med en light-version av en digital detox ville jag undersöka om jag kunde:
  • minska stress,
  • frigöra tid och energi för att skriva.
Svaret på båda de frågorna är JA. Ja, definitivt.
 
Jag var också nyfiken på hur svårt det egentligen skulle vara för mig att hålla mig borta från bloggar och annan social media. Svaret på den frågan är – inte särskilt.
 
 
Jag insåg att jag tillbringade alldeles för mycket tid vid datorn, i synnerhet med bloggar. Jag bloggar bara när jag har något att dela med mig av som jag verkligen bryr mig om och bara när jag känner mig inspirerad att göra det, men ärligt talat… det är i princip varje vaken stund. Det håller inte.
 
Jag har också sett hur jag gång på gång vänder mig till bloggandet istället för att skriva (något som förhoppningsvis är både större, bättre och längre än de här blogginläggen…). Jag tror att det har något att göra med hjärnans belöningssystem. Att skriva blogginlägg är relativt lätt och ger i princip omedelbar, oftast positiv, återkoppling. Att försöka skriva en roman är raka motsatsen… Och när jag är klar med bloggandet – skrivandet och läsandet – är jag ofta för trött för att skriva ”på riktigt”.
 
Jag har bestämt mig för att blogga mer sällan och att tillbringa mindre tid med att läsa andra bloggar. Åtminstone för ett tag.
 
Med det sagt, jag är fortfarande jättenyfiken på vad ni har haft för er senaste veckan, men det får vänta. Det här är tillräckligt för i dag. Vi ses igen i morgon istället!
 



Comments
Posted by: M

Good for you. På riktigt, inte ironiskt. (Upptäckte att det lika gärna kunde läsas som det.) Om tiden framför datorn går ut över andra saker man brinner för är det inte värt det. Att leva sitt verkliga liv bör alltid prioriteras framför att leva sitt virtuella liv.

Svar: True. Brinner delvis för bloggandet, men om jag verkligen ställer mig själv mot väggen finns det så mycket annat som går före. Måste agera efter det också.
Linn

2013-03-04 @ 21:15:42
URL: http://amadangeln.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Du är klok och jag är sugen på att prova samma sak! Kram!

2013-03-04 @ 21:32:06
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Max Kern

Det har du nog rätt i! Det där att det nästan är för lätt att skriva ett blogginlägg om något som känns angeläget. Och att det på något sätt blir rewarding. Jag har också själv dragit ned på blogg-skrivandet just av den anledningen och skriver nu i stället lite mer omfattande och krävande texter på temat, makt, status och personlig positionering.

Svar: Det känns som rätt väg, eller åtminstone _en_ väg, för att inte bränna ut sig på bloggeriet. Inte bara "fylla ut" nätet och andra människors tid med blaha, utan skriva med substans. I den delen av bloggvärlden jag befinner mig kan det vara ett säkert sätt att tappa vissa läsare (de där med extremt kort attention span), men å andra sidan... vad gör det, egentligen?
Linn

2013-03-04 @ 21:38:53
URL: http://maxkern.com
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Klokt av dig! Och härligt att du lyckades och att svaret på dina frågor blev JA!

Jag funderar själv ganska ofta på det där och jag vet att jag borde sluta "tänka i blogginlägg". Jag borde också bli bättre på att hålla mig ifrån FB, Bloglovin, Instagram osv. Och det går bra i perioder, medan jag i andra perioder är nästintill besatt... Inte bra egentligen.

Och jag vet att jag blir mindre stressad under de perioder jag håller mig borta.

Man kanske skulle börja med att införa digitalfri dag en dag i veckan åtminstone? *funderar på det nu*

Kram på dig

Svar: Ja, det fick önskad effekt. Lite skönt att det är någon mer som känner igen sig i periodandet med sociala medier. Det finns så mycket inspiration och glädje i bloggvärlden, men det kan ju också bli för mycket av det goda...
Funderar också vidare på hur jag ska hitta balansen i det här. Det måste finnas ett sätt. Det bara måste... :-)

Kram
Linn

2013-03-04 @ 22:16:07
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Lissen

Ja, det är så sant det du skriver. Får tänka efter lite jag också. Kanske ta en digitalfri dag i veckan, åtminstone.

Kram påre, du kloka .....................

Svar: Det är skönt att ta en paus ibland. Göra något annat. Få lite nya perspektiv. Min internetfria vecka gjorde mig gott, men nu klurar jag på hur jag ska hitta balansen... Vill ju inte alltid vara digitalfri.
Kram och trevlig helg!
Linn

2013-03-04 @ 22:51:47
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Camia

Ja, vilken tids- och energitjuv all den här tekniken är. Samtidigt är det väldigt kul och inspirerande, men det gäller att hitta en balans. Lagom är bäst - som vi svenskar så ofta säger ;) Kram

Svar: Lagom ÄR bäst. Det verkar ofta vara slutsatsen i frågeställningarna jag tar upp här. Jag ska bara försöka lära mig att leva lagom också :-)
Kram
Linn

2013-03-05 @ 09:13:16
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Jag tror som du på att hitta balansen. Jag går en annan väg och arbetar på att ta bort bloggar som inte ger mig någonting. Det fungerar men det kräver en viss tid att ställa om.

Svar: Det är klokt. Jag ska försöka göra samma sak. Gör små räder ibland där jag "avföljer" bloggar som inte tillför energi, men så samlar jag på mig nya... Egentligen vill jag hellre läsa ett fåtal bloggar helhjärtat, än hundra där jag bara skumläser och skriver något ogenomtänkt i kommentarsfältet. Och det är ju sådana läsare man (eller i alla fall jag) vill ha som bloggare...
Sen finns det ju otroligt många bra bloggar jag skulle vilje läsa mer av, men tiden och orken räcker inte till. Så är det bara.
Linn

2013-03-05 @ 09:27:46
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

jätteintressant och något jag ofta tänker på och reflekterar över. är det verkligen värt all tid man lägger på datorn..vad skulle den tiden hamnat annars. intressant som sagt!

Svar: Ja, det gäller att hitta någon slags balans. Jag älskar bloggvärlden, men det finns ju ett liv där utanför också som väntar på att levas. Det kan lätt bli för mycket av det goda.
Linn

2013-03-05 @ 09:36:18
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Posted by: Mamma till William och Wilma

Alltid så gott med kaffet :)

2013-03-05 @ 10:45:51
URL: http://blondis81.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Bra jobbat.. och att bara vara medveten om vad du tycker, känner och vill är en kanonbra början. =) Och om du vill skriva mer (boken) så ska du absolut göra det. Du kanske kan blogga om vad du känner kring det du skriver, för då kommer det ju in mer i "vardagen" och du tänker mer kring skrivandet av en bok. Skulle du förresten vilja skriva om romanen? eller vill du hålla det för dig själv. Ska du kanske införa blogg-dagar eller liknande? Det har jag gjort. =) Kram kram på dig medvetna-Linn =)

Svar: Jag tror att blogg-dagar kan vara ett sätt för mig att ta mig vidare, Du formulerar det bra. Det handlar inte om bloggfria dagar, utan om just bloggdagar, då jag både skriver mina egna inlägg, svarar på kommentarer och kikar in hos andra. Just nu är jag nog i en fas där jag skulle behöva schemalägga vissa delar av mitt liv för att få lite ordning och reda.
Kanske att jag skriver något inlägg om mina trevande författarförsök... Kanske. Känns lite privat :-) Just nu är det en story om en familj, tre generationer, och hur olika trauman som drabbar familjen lever vidare till nästkommande generation. I stora drag, alltså :-)

Kramar till dig och hoppas du får en jättefin helg!
Linn

2013-03-05 @ 20:09:45
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Linda, Fröken S

Jag har också provat ett kort tag, det var faktiskt riktigt skönt. Det bästa var att undvika pinterest och craftgawker för där blev jag visst riktigt stressad. Bloggar gick bättre. Det låter förnuftigt att fundera över vad som tar energi kontra ger energi. Ha en finfin dag!

Svar: Pinterest kan trollbinda mig också. Det som ibland stressar mig med bloggar tror jag är att det blir som en lista som jag ska beta av, som ett beting. Innan jag gick in i väggen var jag "duktig" på just det, att jobba på beting, men nu kan det stressa mig. Jag vill att bloggläsningen ska vara lustfylld och att jag ska vara engagerad i det jag gör, så jag försöker ta lite i taget. Kanske kika runt mera sällan, men å andra sidan vara helt närvarande när jag gör det. Inte bara beta av för att få det gjort.
När jag själv bloggar mycket är det lätt att hjärnan går igång, det finns så många idéer jag vill förvekliga, så ibland måste jag lugna ner mig själv :-)

Nu blev det här ett långt svar, men tankarna kom igång helt enkelt.

Önskar dig en fin helg!
Linn

2013-03-06 @ 08:51:02
URL: http://frokens.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Jag brukar ta mig digitalfria dagar lite då och då och det är inte förrän jag tagit dom dagarna som jag märker hur mycket tid som jag faktiskt spenderar bakom en skärm. Men det är faktiskt svårt. Konstigt!

Jag säger som vanligt - HEJA DIG!

Svar: Det är riktigt skönt att ta paus från datorn då och då. Jag har oftast gjort det i samband med semestrar, det har fallit sig naturligt då, men att medvetet göra det i vardagen hade nästan ännu större effekt.
Problemet är att det finns så attans mycket skoj på internet...

Heja mig och heja dig, inte minst så här på kvinnodagen!
Linn

2013-03-06 @ 09:09:20
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: Johanna

Som vanligt blir jag både imponerad och inspirerad här! Bra tankar Linn och jag ska själv arbeta fram en plan som är hållbar.
Kram!

Svar: Tack för de fina orden. Jag känner inte att jag har hittat en plan som håller än, men att ta paus en vecka var en bra början för att se vad "avhållsamheten" gjorde med mig och mitt humör. Om du kommer på nåt "knep" så får du gärna dela med dig :-)
Det finns så mycket jag vill, men framförallt vill jag vara frisk och glad. Påminner mig själv om det, så går det lättare att prioritera...

Kram!
Linn

2013-03-06 @ 09:37:23
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Turid

Det var duktigt gjort:-) Läser alltid bloggar och sociala medier som frukostrutin, det skulle va jättesvårt att ändra på det. Men tänk vilken belöning sen när du skrivit en bok!:-)

Svar: Nu känner jag pressen, bäst att det blir en bok ;-)
Linn

2013-03-06 @ 19:04:33
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Ida Nilsson

Det bästa jag läst på länge! Jag känner precis likadant! Det ska vara roligt att blogga och bloggar man för ofta blir det lätt en STOR stressgrej. Ta hand om dig! :)

Svar: Ja, så dumt det är egentligen. Bloggar ÄR ju roligt, men det kan lätt bli för mycket av det goda. Då gäller det att sätta stopp i tid. Jag vill ju kunna komma tillbaka till bloggen med glädje och energi. Jag gillar ju det här :-)
Linn

2013-03-06 @ 20:10:56
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Posted by: Lotta

Vilken mysig blogg du har. Jag kollade igenom och fann direkt två saker gemensamt. Yoga och Indien. En del av mitt hjärta finns där. När jag var i Indien sist så hade jag ingen kontakt med sociala medier på 17 dagar. Så skönt att stänga av ibland. Men också kul att kika runt lite och bli inspirerad. Ja det är en balans det där!!

Ha det gott nu ska jag kika runt lite mer hos dig:)

Kram Lotta

Svar: Tack för din fina hälsning. När jag svarar dig här nu sitter jag samtidigt och lyssnar på sångmeditationen du la upp i tisdags. Så härlig, och jag längtar till yogamattan :-)
Ha en fin helg, kram!
Linn

Posted by: Mamma till William och Wilma

God kväll.Fin bild på kaffet.Ha en fin start på helgen.kram

2013-03-08 @ 20:19:45
URL: http://blondis81.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jo jag förstår.. det är lite privat. Men som sagt kan det kanske vara bra också. Om du kanske lägger in ett stycke av något du skrivet så kan du få feedback... eller att skriva om tankarna kring romanen skapar diskussioner. Låter som en bra handing som en drama, är det en drama?

Ja bloggdagar är kanske bättre än bloggfriadagar... har inte tänkt på skillnaden. Men det är det! Man ska inte använda anti-ord eller inte-meningar som du förstår vad jag menar. =)

Veckan som kommer blir det få blogg-dagar. Jag ska köra Bikram Yoga 3 dagar denna vecka för att prova-på med ett 10 dagars kort. Ska bli spännande och kul. Kram

Svar: Jo, och så tänker jag att det normala ska vara dagar då jag ägnar mig åt det "riktiga" livet, och så är några dagar i veckan bloggdagar. Inte tvärtom, att bloggdagar är det normala, och jag ibland tar paus från det.
Jo, det är drama. Får se om jag kanske delar med mig av en snutt någon gång :-)

Svettas duktigt på yogan :-)

Kram
Linn

2013-03-10 @ 14:39:02
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Sandra

Att hitta en balans är nog inte fel! Jag tycker min tel anv i tid och otid... Kan nästan känna lite panik om jag glömmer den hemma! Inte bra! Efter mamma ledigheten kan jag tänka mig att det blir mindre tid...
Om att träffa/skriva till bloggvänner håller jag med om att man nästan har mer kontakt än med de"verkliga vännerna"

Ha en fortsatt härlig söndag
Kram Sandra

2013-03-10 @ 15:59:36
URL: http://vitasmultron.blogspot.se
Posted by: Alycia

Jag har försökt mig på en digital detox. Jag tog bort mitt facebookkonto i några veckor men insåg att det blir lättare för folk att få tag i mig om jag hade ett konto där. Men skönt var det, oerhört skönt.

Svar: Facebook. Kan vara en riktig tidstjuv. Har varit nära flera gånger att försvinna där ifrån, men har precis som du tänkt att det ändå är ett ganska smidigt sätt att kommunicera och hålla kontakt. Försöker dock använda det med eftertanke och omdöme, men det är lätt att fastna där vissa dagar...
Linn

2013-03-11 @ 18:56:33
URL: http://alycia.webblogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jag svettades som en galning, som jag inte trodde var möjligt! =) Du får dela med dig om du vill, hade varit kul och intressant att få läsa en del när du känner dig nöjd.... om man någonsin blir riktigt nöjd med en bok... tror du det? Kram

2013-03-14 @ 20:27:46
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback