Finding Role Models in Times of Change

 
 This picture was taken exactly one year ago. No sign of tulips yet this year. 
 
 
I don’t want to say that change is difficult, because sometimes change is the only option and sometimes change just happens. But it sure can be difficult to create new habits and turn them into routine.
 
In my strive for a life where career is secondary to happiness, where respect towards myself, others and the environment is holy, and where inner beauty is more important than outer, I have intentionally sought role models and sources of inspiration who support these values.
 
I’ve found it very helpful in times of doubt to turn to a blogger, for example, that has managed to turn the same ideals into a beautiful, inspiring life, showing that it really is possible.
 
Instead of reading magazines with their only intention to lure me to the supermarket or blogs by people who try to shop their way to happiness, I’ve found other sources of inspiration. Although they have probably only played a minor role in the whole change process, they have been nonetheless important to motivate and stimulate.
 
 
I find my new role models among “ordinary” people, although I would rather just call them real. Real people with real lives who sometimes struggle just like I do, but manage to keep or at least return their focus on what matters the most. Real stuff, like family, friends, having fun and enjoying the days passing by.
 
I find my new role models in the blogosphere, and if you happen to have a blog that I’m a recurring visitor to, chances are pretty good that you are one of them. For that I would like to say thank you.
 
 
 
 
 
Jag vill inte slentrianmässigt slänga ur mig att förändring är svårt och tar tid, för ibland är det faktiskt så att förändring är det enda möjliga alternativet och att förändringen bara sker. Men det kan vara svårt att etablera nya vanor och införliva dem så pass att de blir till rutiner.
 
I min strävan efter ett att skapa ett liv där karriär är sekundärt jämfört med lycka, där respekt gentemot allt levande – inklusive och framförallt mig själv – är heligt och där inre skönhet är viktigare än yttre har jag medvetet sökt förebilder och inspirationskällor som stödjer och uppmuntrar just de värderingarna.
 
För mig har det varit otroligt värdefullt att i tider av tvivel vända mig till exempelvis en bloggare som har lyckats med konststycket att omsätta dessa ideal till ett vackert, inspirerande liv och på så sätt visat att det faktiskt är möjligt.
 
Istället för att läsa tidningar vars enda syfte är att locka iväg mig till köpcentret eller bloggar av personer som försöker shoppa sig till lycka har jag hittat andra inspirationskällor. Visst, kanske har de bara spelat en mindre roll i hela förändringsprocessen, men inte desto mindre har de varit viktiga för att motivera och stimulera.
 
 
Det är lite som Camia skrev häromdagen, om att rensa ut det negativa, och som CrimsonAnna brukar göra, rensa ut det (och de!) ur livet som bara dränerar på energi. Det är svårt men klokt. Ut och bort med det som inte tillför, in med liv och lust, glädje och inspiration.
 
Självklart finns det plats för sorg och svåra frågor, för att möta olikheter och befinna sig i den dynamiken med allt vad det tillför. Men var sak har sin tid och plats, och i det dagliga flödet av allt det jag påverkas av vill jag att majoriteten ska bygga upp mig och göra mig starkare. När jag nu ändå har möjlighet att välja.
 
Jag hittar mina nya förebilder bland vanliga människor, fast jag vill hellre kalla dem riktiga. Riktiga människor med riktiga liv, som får kämpa ibland, precis som jag, men som behåller eller åtminstone åter riktar fokus på det som är viktigt. Riktiga saker, som familj, vänner, att ha kul och njuta av dagarna som passerar.
 
Jag hittar mina nya förebilder i bloggosfären, och om du har en blogg som jag är en återkommande besökare till är chansen stor att du är en av dem. För det vill jag säga tack.
 



Comments
Posted by: Lotta

Jag vill tacka dig för din blogg med dina tankar om livet.I vissa perioder går utvecklingen/förändringar snabbare och ibland måste dom mogna lite för att det ska bli mer befäst i kroppen men när man väl ha klivit framåt så är det svårt att backa. Och allt har sin tid..

Kram Lotta

2013-05-03 @ 20:28:14
URL: http://www.envackervardag-lotta.blogspot.se
Posted by: Katarina

Stor kram till dig! Fina och värmande ord (för jag ser ju dig hos mig ibland).
Jag älskar att läsa din blogg som står för så mycket hjärta, ärlighet och värme.
Kram och ha en fin helg!

Svar: Stort tack till dig! Ja, jag trillar in hos dig titt som tätt av en anledning, och jag uppskattar många av de diskussioner och små samtal vi har haft i kommentarsfälten. Värdefullt för mig att följa din resa.
Kram!
Linn

2013-05-03 @ 22:19:10
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: LissenTo

Du har kommit så långt, i dina funderingar om världen i livet. För mej har tagit längre tid.

Men, så mycket man (jag) lättade, när jag äntligen gjorde val utifrån mej själv. Även att tankemässig,kunde styra på ett bättre sätt.

Inte alltid, men en klar förbättring.

Kram Lissen

Får nog titta in till dina bloggvänner också

Svar: Det är alltid svårt att avgöra själv hur långt man har kommit, för vart tar det egentligen stopp? När är man klar? Men jag känner själv att jag har kommit otroligt långt i jämförelse med var jag tidigare befann mig. Håller tummarna för att utveckling och insikterna fortsätter att komma, om än möjligen i ett behagligare tempo :-)
För ett tag sedan diskuterade jag med en vän att livskriser av olika slag kan skynda på förändring, utveckling och mognad. Jag tror att det kan vara så.

Kram
Linn

2013-05-03 @ 22:51:31
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Jag känner mig hedrad att vara både omnämnd och en förebild. Det känns fint. Du är en inspiration och en förebild för mig också.

Svar: Bloggkärlek! :-)
Linn

2013-05-04 @ 00:14:35
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Sandra

Tack för att du också är en förebild för mig och säkert så många andra! Kram

2013-05-04 @ 09:48:25
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Jenny Olofsson

Åh du är ju så fin! Du skriver med så mycket hjärta att vid varje inlägg är det värt att stanna upp och läsa, för jag vet att jag kommer ta med mig något därifrån.
Du är klok och underbar, tack för att du är min vän genom bloggandet! Du förgyller min blogg varje gång du lämnar ett avtryck. Tack för att du är en förebild <3

Svar: Tack snälla du! Så glad att vi hittat varandra i den här stora, stora bloggvärlden. Älskar att bara försvinna en stund i din blogg.
Kramar!
Linn

Posted by: Amalias.Se -fotogalen småstads tjej

Hej! Vilken fin och härlig blogg du har.
Haft en härlig lördag?
Lust med ett bloglovin-/länk byte?

Kram

2013-05-04 @ 20:32:53
URL: http://Amalias.Se
Posted by: Turid

Vilka fina och kloka ord! Lyckan kan verkligen inte köpas för pengar. Men jag hörde en filosof som föreläste i min kurs en gång som jag att pengar kan förstärka lyckan hos dem som redan har en "grundlycka". De kan nog ligga något i det. Det ända man behöver förutom kärlek är ju mat, tak över huvudet, hälsa och ett jobb. Fler prylar blir man ju sällan lyckligare av.

Svar: Det kan nog ligga något i det. Att slippa pengabekymmer är verkligen en lättnad, för de där pengarna, de behövs ju trots allt.
Sitter och funderar lite här... Tänker att om vi kunde frigöra oss från många av de ideal som konsumtionssamhället gärna pådyvlar oss, då skulle pengarna räcka till mer.

För egen del kategoriserar jag att ha möjlighet att kunna vara ledig som att köpa mig lycka, liksom att resa och gå ut på stan och ta en fika med vänner. Att någon gång få köpa ett eget hus på en naturskön plats skulle nog också kunna plussa på lyckan för mig.
Linn

2013-05-05 @ 12:43:56
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Ann-Christin Lundström

Kära människa !
Det är precis så som du är till mig, en ren och sann inspirationskälla. Utan en massa krafs runt omkring som inte behövs utan ren. Ren och ärlig och fridfull. Det är jag som tackar!

Svar: Kära DU. Tack för det. Jag vill vara precis sådan, utan krafs och tjafs. Sommarkram!
Linn

2013-05-05 @ 20:37:21
URL: http://smallfinethings.blogg.se/
Posted by: pilotfrun

Jag håller med om att förändring kan vara nödvändigt. Jag tror på något sätt att förändring utvecklar oss. Tvingar oss att tänka i nya banor och göra saker som vi inte gjort innan. Just nu befinner jag mig i en riktigt stor förändring. Och det är jobbigt. Men spännande! Och jag håller med dig angående bloggar och bloggare:) Man hittar "sina" som man blir motiverad och inspirerad av.

Svar: Generellt skulle jag säga att jag är en förändringsbenägen person, så pass att jag snarare fått lära mig att sitta still och stanna kvar ibland också. Sen är det ju alla de där förändringarna man själv kanske inte har valt... De är tuffare. Ja, även de självvalda kan sätta en på prov. Lycka till i dina förändringar. Jag tror att det oftast löser sig till det bästa :-)
Linn

2013-05-05 @ 20:53:51
URL: http://pilotfrun.se
Posted by: Camia

Oj, vad paff jag blev när jag såg mitt namn dyka upp i inlägget!!...och väldigt glad förstås. Ärligt talat, det händer att jag tänker på dig då och då, tänker på det du skriver, reflekterar och rannsakar mig själv. Beundrar dig för att du är så levande, generös och genuin. Kram

Svar: Tack för de orden. Nu sitter jag med ett leende på läpparna och tänker att "är det där jag?" - levande, generös, genuin... Ja, så vill jag i alla fall vara!
Kram
Linn

2013-05-06 @ 08:38:22
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Helena

Linn, du är en fantastisk förebild både för mig och många andra!!! Du har en sån genuin ärlighet och vishet i det du skriver. Det behövs mycket mer av det i bloggvärlden, för tyvärr dominerar det flashiga livet där "köp dig lycklig" dominerar. Jag undrar ofta hur unga människor förhåller sig till detta och vilka som blir deras förebilder.

Tack finaste du för att du delar med dig av dina erfarenheter!:)

Jag har sett tulpaner i full blom nu i helgen. Tack för krya på dig hälsningen! Jag mår bättre men idag är det åter dags för en droppbehandling på sjukhuset.

De sakerna jag fick av min mormor har en alldeles speciell plats både i mitt hem och hjärta. Lite av mina egna prylar skickade jag iväg till loppis.

Önskar dig en fin dag! Kram

Svar: Först, tack för dina fina ord! Jag blir uppriktigt rörd, stolt och glad. Jag vill gärna vara en motpol till köphetsen, även om jag naturligtvis också har ytligare sidor. Nu är jag förvisso 30 + men jag har fram tills inte allt för längesedan tyckt att det varit väldigt svårt att stå emot krafterna som försöker få oss att shoppa så mycket som möjligt. Jag vågar knappt tänka på hur det är att vara kanske 15 år i dag, med allt det yttre tryck som finns.
Skönt att du mår bättre, och hoppas att dagens sjukhusbesök ger ytterligare en knuff i rätt riktning.

Och härligt att höra att tulpanerna är på gång! Sneglade in hos grannen på min promenad alldeles nyss och såg att det stod i blom där. Det är kanske bara våra som är lite sena.

Kram
Linn

2013-05-06 @ 10:27:01
URL: http://helenassota.se
Posted by: sara

ojoj, eftersom du titt som tätt tittar in till mig så vågar jag kanske tro att jag tillför ngt. Även om jag ofta tänker att min blogg är lite "tom" på det som verkligen är viktigt.

jag måste även ställa mig i ledet och hylla din blogg med så många värdefulla tankar om livet. tack för att du delar med dig!

Svar: Det kan du våga dig på att tro :-) Annars skulle jag inte besöka din blogg så ofta. Kanske tar vi oss an det som verkligen är viktigt på olika sätt, går in i det från olika håll? Din blogg påminner mig om att njuta av vardagen, att ta mig tid att umgås med vänner. Och att jobba på magmusklerna ;-)
Kram
Linn

2013-05-06 @ 14:28:06
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Det är verkligen viktigt att man omger sig av positiva människor och grejer och event som man gillar, din trädgård till exempel för dig, och mina böcker för mig. Ibland behöver man också rensa blan sina "vänner", så att man inte umgås med människor som bara tar energi eller får en att må skit. Ibland kan det bara ta lite tid innan man inser hur människor och grejer (TV, lathet, sress) kan påverka en. Någonting som jag känner inspirerar mig och ger mig energi är att prata, diskutera och filosofera om livet och även sånt som man inte kan veta med säkerhet (universum, evolution, stjärnor & planeter, religion). Ibland orkar mn tyvärr inte det, men jag tycker det ger mig mycket.
Tack för fint inlägg som fick mig att tänka till. Kram kram på dig

2013-05-06 @ 20:06:41
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: HemkäraHanna

Så kloka ord!
Och visst är det en fantastisk värld, denna bloggvärld, där man kan finna andra med liknande värderingar, och stärka varandra.
Kram på dig fina Linn!

2013-05-06 @ 21:08:20
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Johanna

Hela din blogg är som att sprätta upp ett hederligt gammalt kuvert, sätta sej tillrätta och sedan njuta. Tusen tack Linn för allt DU delar med dej av :-)

Svar: Åh, jag vill mer än gärna att min blogg ska vara som ett riktigt brev. Tack till dig för de fina orden, och för att du tar dig tid att sätta dig till rätta med breven :-)
Linn

2013-05-08 @ 16:51:14
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Katarina

Vad glad jag blir! Och jag älskar att titta in här och läsa dina underbara rader och fina inlägg!
Kramar

2013-05-11 @ 17:11:31
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Frökenfilantrop II Your cup of tea

Linn du är himla bra du!
Jag har inte hunnit vara inne här på ett tag då jag helt enkelt haft fullt upp.( ogillar att läsa inlägg jag tror är bra i förbifarten). Så nu ska jag bädda ner mig i sängen med en kopp mintte och hela sju inlägg av Lyckoland! Jippie! =) Ha en trevlig kväll du med

2013-05-13 @ 22:25:26
URL: http://frokenfilantrop.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback