Dating Myself

 
 
 
On a day like today when I have no plans, no parties, no musts, no meetings I’m taking myself on a date. I’m letting me decide exactly what to do and I revel in the company of no one but me.
 
When I go on a date with myself, I stay in bed far too long. Make a few phone calls with a pile of pillows behind my back, read the morning news and drink a cup of tea. Then I have breakfast, grapefruit and cottage cheese, while visiting some of my favorite blogs.
 
I put on a rain suit and go for a walk in the nearby nature reserve, simply smiling at the fact that the heavy rains make it feel like walking through a waterfall.
 
When I come home, I take a long, warm shower and I dress up a little. Just enough to feel beautiful, not too much, taking care to still being comfy. A knitted dress, some lipstick.
 
 
And here I am, with a cup of hot cocoa steaming in front of me, made from my favorite powder from Hediard with black pepper, nutmeg, cloves, ginger and cinnamon. Billie Holiday is singing me calm.
 
Later on, I will cook myself some dinner before watching an episode of Downton Abbey. And that’s pretty much a perfect day for me.
 
Today I’m thinking that even on the ordinary days, when I’m not pampering myself, I should treat myself with a little a more love, a little more care. Just like I would if I wasn’t me, but someone else very dear to me.
 
 
 
 
 
 
 
 
En dag som den här då jag inte har några planer, måsten eller möten så går jag på dejt med mig själv. Då låter jag mig bestämma precis vad jag vill göra och fyller dagen med enkla njutningar.
 
Då ligger jag kvar i sängen alldeles för länge, ringer några samtal med en hel hög med kuddar bakom ryggen, läser morgontidningen och dricker en kopp te. Sedan äter jag frukost, grapefrukt och keso, samtidigt som jag hälsar på hos mina favoritbloggar.
 
Jag sätter på mig regnstället, täpper till så att bara ansiktet tittar fram, och tar en promenad i det närliggande naturreservatet – ler åt det faktum att regnskurarna får det att kännas som att gå genom ett vattenfall.
 
När jag kommer hem tar jag en lång, varm dusch och klär upp mig. Lagom mycket för att jag ska känna mig fin, men inte mer än att jag fortfarande bekvämt kan krypa upp i soffhörnet. En stickad klänning, lite läppstift.
 
 
Och här sitter jag nu med en kopp rykande varm choklad framför mig, gjord på favoriten från Hediard med svartpeppar, muskot, nejlika, ingefära och kanel. Billie Holiday sjunger mig lugn.
 
Lite senare ska jag laga en god middag åt mig själv, innan jag tittar på ett avsnitt av Downton Abbey. Det är en perfekt dag i min värld, för mig.
 
I dag tänker jag att jag även under de vanliga vardagarna, när jag inte kan skämma bort mig själv såhär, ändå ska visa mig själv lite mera kärlek, lite mera omtanke. Precis som jag skulle om jag inte var jag, utan någon annan som jag bryr mig väldigt mycket om.
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

Det låter som ett helt underbart sätt att spendera en regnig lördag på!
Jag kan inte låta bli att tycka det är lite synd att du inte bor i Rotebrotrakten fortfarande. Tänk då hade vi kunnat fika någon gång emellanåt, kanske plocka blåsippor ihop.

Svar: Ja, det skulle vi ha gjort! Så mysigt det hade varit.
Kram!
Linn

2013-11-09 @ 19:10:00
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Ebba Molin

Det låter som en fin dag som fyller på kroppen med ny energi! Ibland behöver man dagar med sig själv och dina sista rader är verkligen extra viktiga att tänka på. kramar

2013-11-09 @ 21:09:23
URL: http://molinebbas.blogg.se/
Posted by: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Det låter som en jättefin idé att dejta sig själv. Samla energi inför kommande vecka. Jag jobbar på att göra något snällt för mig själv.

2013-11-10 @ 10:51:40
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Låter som en helt underbar dag! Och du kan verkligen konsten att njuta av det (till synes) ganska enkla förstår jag :-) Kram

2013-11-10 @ 16:35:20
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Sandra

Det är en väldigt fin tanke det där, att visa sig själv lite mer omtanke som om man vore någon man tycker väldigt mycket om - alla dagar! Det ska jag anamma! Det blir Downton Abbey för min del också ikväll - Kram!

2013-11-10 @ 17:40:49
URL: http://blueberryroad.blogg.se
Posted by: Maria Bromander

Det är ju precis det vi borde göra lite mer, visa sig själv lite mer kärlek och omtanke. Då räcker man ju bättre till för andra också. Så tänkvärt!

Svar: Ja, för är min energi slut, då kan jag ju inte ge till någon annan heller. Det är så enkelt egentligen...
Linn

2013-11-10 @ 19:59:57
URL: http://dammsamlare.blogg.se/
Posted by: Jenny Olofsson

En väldigt fin och bra idé. Kvalitetstid med sig själv. Det är något jag värdesätter och behöver för att finna styrka att göra alla måsten som bara finns i vardagen!

Posted by: Sara - lifeinsingapore

Åh s¨å mysigt det låter! Och jag bara älskar att du tar på dig läppstift fast det "bara" är du. Jag har så mycket att lära av dig!

Jag är hemma och lite småkrasslig, likaså Alma. Och jag sitter helt utan make i en trist t-shirt. Men ikväll, när Alma somnat. Då ska jag ta på min fina mysdress (som jag inte vill ha bebiskladd på), plocka fram finkoppen och titta på downton abbey jag med.

Svar: Tro mig, det kommer inte alltid självklart för mig att lyxa till det i min ensamhet, men jag avskyr känslan av att drälla omkring i småsmutsiga kläder med smutsigt hår medan dammtussarna yr i luften. Mår så mycket bättre när jag gör det lite fint för mig själv :-)
Hoppas du fick en mysig kväll och att du känner dig bättre!

Kramar
Linn

2013-11-11 @ 08:56:59
URL: http://lifeinsingapore.se
Posted by: frk. Frida Fortissima

Så himla fint att läsa om din dag, jag tycker mycket om stämningen du skänker. Den kryddade varma chokladen, Billie Holliday...å! Jag hör henne sjunga, jag känner smakerna.
Det var länge sedan jag bjöd ut mig själv på en ordentlig dejt, men jag känner verkligen att det är något jag skulle behöva. Jag har inte möjlighet till det just nu, inte riktigt än, men jag tycker om att tänka på vad jag skulle vilja göra. Ta en lång promenad utan mål, utan en särskild tid jag måste komma hem. Sitta på ett cafe´, dricka soyalatte, läsa, titta på folk och skriva. Titta i bokaffärer länge, och skrota runt på biblioteket. Gå på bio. Sådana saker.
Tack för att du bjöd in till tankeresan!
Varm kram

Svar: Hoppas att du får möjlighet att ta en dag för bara dig snart. Eller kanske en halvdag?
Jag minns när en nära vän till mig nyligen hade fått sitt första barn. Vi lyckades komma iväg på en fika bara hon och jag och jag frågade hur livet tedde sig med en liten. Hon tyckte nog att det var ganska jobbigt att vara så bunden hela tiden och sa "jag önskar så att jag bara kunde få en liten stund för mig själv, bara några minuter, när jag kan göra något bara för mig, bara vika lite tvätt...!"

Det har vi skrattat åt många gånger, att vika tvätt helt plötsligt blivit att göra något för sig själv.

Din egendag låter mysig och som en dag jag också skulle uppskatta.

Kram!
Linn

2013-11-11 @ 13:30:45
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Camia

wow, det lät väldigt mysigt!

2013-11-11 @ 13:38:11
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Katarina

Det låter helt ljuvligt! Jag ligger gärna kvar i sängen med kuddar och läser. Varm choklad - den lät väldigt god!
Och din spellista som du tipsade om spelas varm här hemma. Spotify är fantastiskt!

Svar: Vad kul att du gillar den! Spotify är helt underbart, har hittat så mycket ny musik tack vare den tjänsten. Roligt också att ta del av vad ens vänner lyssnar på och få influenser via dem.
Linn

2013-11-11 @ 21:08:20
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Monnah

Väl talat. Som äldst i en barnaskara på sju kan jag säga att jag är van vid och gillar mycket liv och rörelse, men bara om jag då och då får chansen att ladda med lite ego-tid. Många tolkar "egentid" som tid då man gör saker som man själv gillar, därför använder jag ego-tid som uttryck istället. Jag har inget behov av att slippa att göra grejer med min man eller mina barn, men ibland vill jag vara bara jag. Då är sådana där promenader alldeles utmärkta! Hoppas att du får en fin vecka. Fin uppladdning! ;)

Svar: Oj, sju syskon! Själv är jag mellanbarn med två bröder, men det är långt mellan oss så någon har alltid varit stor och alla har inte bott hemma samtidigt. Dessutom är vi en tämligen lugn och stillsam familj, så det har nog präglat mig en del. Har stort behov av att bara få vara för mig själv, i tystnad.
Linn

2013-11-11 @ 21:30:47
URL: http://monnah.se
Posted by: Nils Erik Svangård

:-) Jag brukar gå ut i skogen i spöregn och gå omkring och drömma att jag är i fjällen, för det känns som fjällväder... sedan när jag är i fjällen och det är sådant väder och jag fryser som en blöt liten kattunge så drömmer jag om min soffa och bannar mig själv för att jag är ute mitt i ingenstans. Sedan i soffan drömmer jag om att vara ute. :-D

2013-11-12 @ 09:45:04
URL: http://www.ludd.ltu.se/%7Ewizzo/wordpress/
Posted by: Helena

Ingen dum idé att dejta sig själv och skämma bort sig på samma sätt som du hade gjort med en god vän! Hoppas dagen fortsatte lika bra! Kramar

2013-11-12 @ 21:43:57
URL: http://helenassota.se
Posted by: Lotta

Så mysigt du skriver och det låter som en underbar dag. Och tack för påminnelsen om att se på Downton Abbey!!!

Ta hand om dig Kram Lotta

2013-11-12 @ 21:52:51
URL: http://www.envackervardag-lotta.blogspot.se
Posted by: Anne

Låter som en urmysig dag. Tycker det verkar som en toppenidé att dejta sig själv. Tror att jag skulle må mycket bra av att göra nått liknande :) Kram kram!

2013-11-24 @ 04:49:31
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
Posted by: Junitjej

Pajen ser fantastiskt god ut! Katten är jättesöt!

2013-11-24 @ 12:07:34
URL: http://www.junitjejen.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback