Trädgårdsfiender

Bodil hade sina mullvadar i Finistère. Själv utlyste jag tidigt rådjuren som min trädgårdsfiende. Men trots att de drar upp mina penséer med rötterna, lustfyllt tuggar i sig mina vita pelargoner och smaskar på mina tomater så är de ändå ganska fina, och jag gillar att ha dem hos mig. Speciellt nu, när de har kid. Ena rådjursmamman fick två stycken för några månader sen, varav tyvärr bara en är kvar. Den andra har precis fått två små, som nog bara är några dagar gamla. De sägs ligga i hagen och trycka. Jag står ut med mina rådjur. Jag tycker till och med om dem.

Vad jag däremot inte tycker om är de små larverna som ätit rent varenda gren på min krusbärsbuske. Den, som växte sig så fin, har inte ett blad kvar. I tre dagar har jag plockat dessa små gröna marodörer, och jag befarar att jag får plocka till förbannelse. Hittills har jag nog samlat ihop en 300 stycken.

Krusbärsbuske
Ungefär så ser min stackars buske ut. Bilden lånad här.

Jag misstänker att det är krusbärsstekel som angripit mig (angriper man min trädgård angriper man även mig), deras fula uppsyn stämmer överens med alla beskrivningar. Gröna små saker med svarta pluppar. Det som inte stämmer är att det sägs att krusbärssteklar inte ger sig på svart vinbärsbuskar, men det är precis vad de har gjort nu när krusbärsbusken i princip är renrakad. Enligt trädgårdsforum jag besökt på nätet verkar bästa sättet att bli av med dem vara att just plocka bort dem, en och en för hand. De tycker också att man ska mosa dem mellan fingrarna.

Skulle inte tro det.

Mosa larver mellan fingrarna. Kan inte tänka mig nåt äckligare.

Kemiska bekämpningsmedel kan tydligen användas: "Vid större förekomst av larver kan buskarna behandlas med Baytroid Trädgård eller Kotrine Insektsspray. Medlen får endast användas före blomningen. Krusbärsstekellarver kan bekämpas med något pyretrum-preparat, effekten blir bäst om larverna är små. Dessa kemiska preparat har även effekt mot bladlöss, mot vilka även diverse växtvårdsmedel, t.ex. vanlig såpa, insektssåpa, paraffinolja eller gelatin kan användas." (Trädgårdsriket)

Kemikalier. Nä. Känns inte bra. Det sägs också på vissa håll att  man inte ska använda såpvatten på ätliga växter, då det är giftigt för människor. Men man ska ju ha något att göra om kvällarna.

Plocka larver, till exempel.

Äckliga larver
Äckliga små kryp. Bilden lånad här.




Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback