Corazza är mitt val

Det är lite drygt två veckor kvar till valet till EU-parlamentet. Har effektivt lyckats förtränga det, men så kom ju valsedeln tidigare i veckan. Sambon lade en halväten avokado på den, men det var att skända demokratin tyckte jag.

Rösta ska man ju göra, det sitter liksom inpräntat i samvetet. Men på vilken kandidat från vilket parti? Jag gjorde ett tappert försök förra året att sätta mig in i politiken genom att börja läsa statsvetenskap på Högskolan i Gävle. Kändes som en bra grund för att förstå hur samhället är uppbyggt och vilka ideologier som ligger till grund för dagens politik. Men, livet kom emellan och inte ens den första tentan gjorde jag.

Har ägnat någon timme åt att surfa runt och läsa om några av de olika kandidaterna, titta på deras filmer, lyssna på deras kampanjlåtar, läsa deras bloggar och twittrar... Ja, herregud, det verkar inte finnas några gränser för vad de gör. Och nu har jag nog bestämt mig. På högst tvivelaktiga grunder, men ändock.

Anna Maria Corazza Bildt får det bli. Hon har en så himla schysst frilla. Verkar härligt excentrisk. Har en familj med ett slott i Italien. Har skrivit en bok tillsammans med vett & etikett-gurun Magdalena Ribbing. Är gift med vår utrikesminister. Brinner för god mat och säger "basta" till matfusket. Tycker, precis som jag, att det är fruktansvärt att otäck Grana Padano får säljas som parmesan. Äter, precis som jag, den äkta varan mest hela tiden.

Läser man om hennes bakgrund finner man dock att hon har gjort mer i livet än bara ätit italienska ostar. Hon har ett i mitt tycke ganska imponerande CV.

Så, rationellt eller inte - jag har gjort mitt val.

Corazza med en kaffe
Bild från DN

Anna Maria Corazza Bildts kampanjsajt
Anna Maria twittrar
Anna Maria säger Basta! till matfusket
Cecilia Hagen intervjuar Anna Maria



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback