Hemmagjord limoncello

Citroner
Bild från Erin Cooks.

I somras fick jag smaka Berits hemgjorda limoncello. Lite söt, men riktigt smaskig. Tog såklart receptet och i dag kom jag mig äntligen för med att göra min egen. Det är dock inte något man svänger ihop på en kafferast. Även om tillredningen går fort, så tar det strax över tre veckor innan den är färdig.


Limoncello
Ca 1 1/2 liter

5 citroner
5 dl brännvin
6 dl vatten
6 dl strösocker

Tvätta citronerna. Skala ytterst tunt, utan att få med det beska vita. Lägg skalen tillsammans med spriten i en tillbringare. Täck med plastfolie och låt stå i minst 20 dagar.

Koka upp vatten och socker till en sockerlag. Låt kallna, blanda med spriten och citronskalet. Låt stå ytterligare 3-4 dagar.

Sila bort citronskalen och fyll limoncellon på rena glasflaskor. Servera iskall, gärna i kylda glas.



Även om limoncello känns lite somrigt tror jag att jag ska ge bort en flaska i julklapp. Har köpt fina flaskor på Granit som jag ska tappa den i.


Flaska från Granit, 39:-





Comments
Posted by: Maria

Det lät verkligen gott! Kanske snor din julklappsidé :)

2009-11-22 @ 07:21:38
URL: http://galtoroad.bloggagratis.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback