Förbereder våren

Har hunnit med lite trädgårdsarbete den här helgen. Har för första gången vågat mig på det där med att sätta lökar. Verkar ju mycket smidigt, om jag nu får det att funka. Det finns ju så mycket att oroa sig för. Har jag grävt ner dem för djupt? Inte tillräckligt djupt? Har de fått rätt jord? Rätt gödsel? Är det tillräckligt dränerat, eller kommer de få ligga och ruttna där nere i jorden, de små stackarna? Jag kommer ligga sömnlös fram till april, då den första narcissen enligt instruktionen ska slå ut i blom.

Och om blommorna sedan gör det de ska (växer, frodas och blommar alltså), kommer jag oroa mig för att rådjuren ska äta upp dem.

Vårförberedelser

Diverse vårlökar, ljung i kruka och så en alldeles nygrävd rabatt

Först ut att blomma ska narcissen vara. Det är en dubbel så kallad Obdam. Enligt instruktionerna på baksidan av förpackningen ska den vara färdig i april nästa år. Den är flerårig, vinterhärdig och kan planteras både i rabatt och i kruka. 

Därefter kommer min Allium Bulgaricum, den ska blomma i juni, juli och augusti. Hoppas verkligen att jag lyckas med den, den ser läcker ut. Den doftar och kan planteras i både rabatt och kruka.  

Lyckades också få ner en Allium Round and Purple. Den ser ut att kunna bli riktigt stor och maffig. Ska blomma i juni-juli och kan planteras både i rabatt och kruka.

Jag är ju inte så trädgårdsvan, men en sak som förvånade mig var att se några vårblommor titta upp ur jorden. Det är några lökar som blommade tidigt i våras (mars?), och sedan vissnade ner. Och nu växer de igen. Ska det vara så, eller har de fel på klockan?

Satte ljung i krukan där tomatplantan huserat. När ljungen kommer fram, då känns det som höst tycker jag.




Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback