Oönskat möte

Stopp. Stanna. Backa bandet.

Vad gör jag här? Vad gör min hud mot frottéhandduken? Kontrasten mellan nu och då, mellan svart och vitt, så bländande att det blixtrar innanför ögonlocken.

Har brett ut en handduk på badrumsgolvet som madrass. Ytterligare en handduk som täcke. Dörren låst men på helspänn. Där utanför patrullerar ett lejon med ögon som glöder. Med tänder vassa som sylar.

Ett litet kvadratiskt fönster ovanför duschen. Kanske kan jag ta mig ut genom det, om sophinken håller för att stå på, om mina axlar inte är för breda. Avståndet ner till marken tillräckligt för att göra ont, inte tillräckligt för att göra riktig skada. Jorden frusen, men jag byter vad som helst mot detta brinnande inferno. Flykt är enda alternativet.

Spola bakåt. Två år, minst.

Tillbaka till den där kvällen, vårt första möte, när du var någon annan, när jag var mig själv. Inte som nu. När du har förvandlats till ditt riktiga jag, och jag är en liten människospillra.

Istället för ett leende – vänder bort blicken. Istället för en fuktig servett med mitt telefonnummer – ett vänligt men bestämt nej tack. Istället för att åka rutschkana två år i en nedåtgående spiral – går fri in i livet.

Ctrl+Z. Ångra. Gör ogjort.


Dagens utmaning från Skrivpuff: skriv om ett oönskat möte
Läs vad andra skriver om och .



Comments
Posted by: marmoria

Bra! Det enda jag har att klaga på är att det inte är genomgående bandmetaforer eller genomgående datormetaforer i de korta "anvisningarna" - spola, backa, ångra.

2010-04-23 @ 18:53:27
URL: http://marmoria.blogspot.com/
Posted by: razaha

Härligt annorlunda skrivet. Berör och värker i själen.

2010-04-23 @ 22:41:55
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback