Sommarträdgård

Ett urval av de hundratals bilder som tagits på trädgården under den här sommaren.

Jag hade en moster som när hon gick bort efterlämnade lådvis med fotografier av blommor. Då undrade jag över den där fascinationen över att ta bilder på sina växter. Nu förstår jag den, eftersom jag själv lider av samma åkomma, men jag undrar fortfarande vad det beror på. Vad vill(e) vi uppnå? Kanske försöka fånga och bevara något av den skönhet vi ser i det som växer och grönskar.

Allium aflatunense
Min alldeles egna Allium aflatunense, odlad från lök.

Allium aflatunense
Till slut blev den så här fin. Eftersom det var den enda lök jag riktigt lyckades
med i år ska jag sätta ner fler.

Förgätmigej
I början av sommaren blommar ett helt hav av förgätmigej under
ett av äppleträden

Förgätmigej
Förutom att förgätmigejhavet är vackert blir det också
mindre gräs att klippa. Vem vill meja ner detta??

Fjärilslavendel
Det blev en hel del lavendel i årets trädgård, i både kruka och i rabatt.
Här en fjärilslavendel på stam. Har hållit sig fint genom både torka och
regnperiod.

Lila syrén
Syrén är verkligen en av mina trädgårdsfavoriter, och vi har både lila
och vita buskar i trädgården. Jag skulle göra nästan vad som helst för
att kunna bevara doften, spara den i en liten flaska och sniffa på den
när vintern känns som allra mörkast och kallast. Vore det möjligt att
lägga upp dofter på bloggen skulle det dofta syrén här, var så säker...

Vit syrén
Den vita syrénbusken växer det lite snålare på och grenverket har blivit
en aning glest. Har tagit bort en del grenar som dött och hoppas på en
ännu vackrare buske nästa år.

Äppelblom
Äppelträdets blommor är ytterligare en favorit. De är så obeskrivligt
små, söta och näpna...

Vallmo
Vallmofältet kan jag inte direkt ta åt mig någon ära för. De växer i det
ängslika sceneri som utspelar sig längsmed grusvägen mot vårt hus.
Jag älskar deras kaxiga uppsyn!

Vallmo
Inte svårt att förstå att Monet blev inspirerad...

Vallmo
Gillar den färgstarka kombinationen av rött och gult.

Vallmo
Har lyckats komma över lite vallmofrön som jag ska
sprida ut i min egen trädgård. Förhoppningsvis kan
jag lyckas åstadkomma en sådan här vallmoexplosion
på sikt.


Av kryddväxter och blomster återstår nu inte särskilt mycket. Under min vecka på Gotland rådde ökenhetta här hemma, och när jag återvände hade trädgården antagit en brungul nyans. Fjärilslavendeln hade klarat sig, men i princip allt annat hade torkat ihop och dött. Men sån är den, trädgården, förgänglig...

Har slagit till på en blåblommig Hortensia som står utanför dörren, den piggar upp, men i övrigt har jag bestämt mig för att inte köpa fler växter i år (förutom lökarna lite längre fram, och den obligatoriska ljungen framåt hösten...). Istället planerar jag för kommande trädgårdsår. Vallmofrön ska som sagt spridas i trädgården, liksom lupin om jag lyckas hitta det. Sen har jag ramlat över en fantastisk rosablommande växt som finns i ett överflöd här i närheten. Har inte lyckats luska ut namnet på den, men ska lägga in en bild på den inom kort och kanske kan jag då få lite hjälp? Några exemplar av den ska resolut grävas upp med rötter och allt och sedan få ett nytt hem här hos mig. Välkommen!


Läs vad andra skriver om , , , , , , , ,  och



Comments

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback