Hantverk

Då och då händer det. Ögonblick kommer till mig, förnimmelser. Av tankar, känslor, skeenden.

De är flyktiga dofter. Av vinddraget från handen som försöker fånga dem löses de upp och försvinner bort igen.

Mycket sällsynt är det, men det sker trots allt, att jag lyckas gripa ett ögonblick. Jag tar tag i det hårt och trycker fast det på pappret.

Väntar.

Tills det händer igen. Som en jägare sitter jag tyst vid mitt pass. Ett efter ett i sakta mak tar jag makten över embryon till berättelser.

Jag radar upp mina troféer efter varandra, men att foga en till en annan tycks mig en övermäktig uppgift. Som isolerade byggstenar saknar de mening. Jag snickrar dörrar, fönster och väggar, men lyckas inte sätta samman dem till ett hus. De saknar grund.

Jag rafsar ihop mina samlade ögonblick till en hög. Kastar meningar och ord som klossar om varandra. Försöker skapa nya sammanhang, bygga torn av runda klot. Går vilse bland bokstäverna. Förlorar mig i drömmar och vanmakt. Vrider mina händer torra mot varandra.

Hantverket. Den som ändå behärskade hantverket.


En fri tolkning av dagens Skrivpuff: Skriv om händer



Comments
Posted by: marmoria

Ja, just det!

2011-07-29 @ 23:33:32
URL: http://marmoria.blogspot.com/
Posted by: Fröken Johansson

Gillar hur du använt dig av dagens skrivpuff och hur du bokstavligen griper tag i ögonblicken med dina händer. Händerna som även ska hjälpa till att föra ner hantverket i print.


Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback