August. Reminded of Why I Love August.

 
 
 
Augusti.
 
Ligger raklång på en solig balkong och suger i mig av värmen, en sådan värme som lägger sig som en skir slöja över huden, knappt märkbar. Precis lagom. Jag är omringad av sommarens alla mättade färger. Än tronar trädkronorna majestätiska och gröna över mig. Än prunkar rabatterna rosa, röda, vita, gula.
 
Och äpplena, de har just börjat mogna.
 
 
En sådan här dag blir jag påmind om varför jag tagit för vana att ha sen sommarsemester. Inte bara för att få njuta av förväntan och längtan under juni och juli, utan också för att det nästan alltid är jättefint augustiväder. Minnet kan som bekant luras, men är det inte så?
 
Jag ska försöka njuta så mycket jag kan av de här sköna dagarna. Pyssla i trädgården. Lapa sol tillsammans med katten. Lagra energi och värme. Den här tiden på året.
 
Den här tiden på året.
 
 
 
 
 
 
August.
 
I’m lying on a sunny balcony, draped in this very special August warmth, the kind that barely touches your skin. Just like a sheer and gauzy veil. Everywhere I look, I’m surrounded by the saturated colors of summer. The trees are still towering majestic and green. The flowerbeds are still flaunting their pink, red, white and yellow.
 
And the apples, they’re just about to ripen.
 
 
On a day like this, I'm reminded of why I usually take my vacation rather late in the summer. Not just to enjoy two months of anticipating and longing during June and July, but also because I’m a firm believer in beautiful August weather.
 
I'll do my best to really enjoy these almost heartbreakingly amazing days. Potter about in the garden. Soak up the sun together with Cat. Storing as much energy and light as possible. This time of year.
 
This time of year.
 



Comments
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jag började precis gå förbi äppelträdet på kommunensmark som ger superbra äpplen till äppelmos. Snart kan jag börja med de. Brukar bli tre omgångar på sensommar/hösten. Äter du dina äpplen som dom är eller gör du mos, saft eller annat spännande? Kram

Svar: De allra flesta åker faktiskt ner i juicemaskinen. Och så blir det några pajer. Och så är de ju goda att äta precis som de är också. Äppelkräm tycker jag om, så det kan bli en omgång. Mos tycker jag egentligen är väldigt gott, men det är så sällan vi äter sylt, marmelad och mos, så det brukar inte bli så mycket sådant.
Oj, vad sugen jag blev på pannkakor när jag började skriva om äppelmos... Kanske får bli några stycken till kvällsmat? :-)

Kram!
Linn

2012-08-16 @ 20:17:44
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Mormorsglamour

Vad härligt det låter att ha semesterdagar kvar. Ha det så bra och njut allt vad du kan och orkar.
Kram
Helena

2012-08-16 @ 20:51:48
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Tove - Formfront

Wow vilken härlig blogg! Fattar inte att jag missat den fram tills nu. Här blir jag definitivt stammis :)

Svar: Åh, tack snälla! Jag hänger inne hos er med jämna mellanrum också ;-)
Linn

2012-08-16 @ 21:34:59
URL: http://formfront.se/
Posted by: Piccolacasa

Kloka du, där sa du något! Håller med!

Och ja, incidenten igår hände när jag skulle med tåget - precis som för dig! Och fy vad det luktade! Kände tom jag ;)

2012-08-16 @ 22:50:59
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Camia

Augusti är perfekt, det känns inte så stressigt då heller.

2012-08-17 @ 20:38:05
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Ja just ja äppelkräm kan man göra också. Äpplena på trädet hos oss kan man inte äta som dom är... för sura för min smak. När jag gjort mos så kan jag äta det till frukost och mellis i flera dygn innan allt tar slut. HiHi. Mumsigt.

Kan tänka mig att man tyckte det var kul med roadtrip som barn, massa grejer att se hela tiden. Men också att man blev grinig och inget nytt dök upp.

På tala om chips så kan jag tänka mig att det stämmer att man söker sig till "onyttigheter" när man är ledsen. När jag tänker efter så är det nog det som händer mig också när jag är deppig! Man behöver.... tillfredsställelse, och socker, salt och fett är en sån sak. Det finns ett hormon- liknande ämne som heter prostaglandiner (PG)(dom bildas av omega fetter) om dessa saknas har folk en tendens att dra sig till andra ämnen för att försöka kopiera de PG som saknas. Cigaretter är en sån sak. De skulle kunna vara så att PG saknas när man är deppig och därför letar "kopior". Ja ja.... de var den lektionen. ;-) Trevlig helg. Kram

2012-08-17 @ 20:57:23
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Annika M Sriwannaa

ja och det låter ju hur mysigt som helst :) njut nu!

2012-08-17 @ 22:22:05
URL: http://sriwanna.blogg.se
Posted by: Jane

Ohh jag tycker oftast att augusti bjuder på dom mysigaste dagarna..Dock börjar det redan mörkna tidigare för varje dag.

Vilka söta bilder på äpplena :-)

2012-08-18 @ 08:19:09
URL: http://www.nycklarilivet.blogg.se
Posted by: Johanna

Augusti har varit helt underbar hittills. Som du skriver.
Njuter och bunkrar och bara är.
Kram Johanna

2012-08-19 @ 09:42:48
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Turid

Jättefina bilder verkligen!

2012-08-24 @ 09:20:08
URL: http://travelandfashion.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback