I Feel a Change Comin' On

 
 
 
Friends, I’ve been so tired the last weeks. I guess I’m not the only one who’s been trying to defeat the darkness, cope with the cold and fight the feeling that so much (too much) should be accomplished before Christmas.
 
Luckily, I could trace the first symptoms of change today, and I can’t really ignore the fact that it was only yesterday that I got back on the mat again after some weeks away from yoga, and two days since I started doing my mindfulness exercises again… My energy levels are slowly rising and I’m happier.
 
 
I’ve been reflecting on the feeling that there’s never enough time for all the things I want to do. I felt that way a year ago when I was working 12 hours or more each day, and I still feel the same way some days, even though I’m only working 25 percent of full time now…
 
Conclusion: it’s all in my head, and it’s a mindset that I have to change.
 
I guess I will always have more ideas than time or resources to fulfill them, and I have two options; stress out or accept it.
 
I’ve also noticed that when I slow down – do things slowly and engage in activities that I feel I really don’t have the time for, I actually feel I’ve got more time at hand. I don’t know how that works, but the faster I’m running, the less I have time for.
 
 
So, I’m trying to accept the fact that I will not be able to accomplish all the things on my to do list. There’ll be no Christmas cards this year. I won’t finish all the crafty projects I’ve set out to do. I will not try all the fancy Christmas recipes I’ve collected through the year.
 
But I will relax and I will enjoy these last days before Christmas.
 
 
 
Eating breakfast cuddled up on the couch. There's nothing better than a slow start of the day...
 
 
 
 
 
Jag har varit så trött de senaste veckorna. Jag är troligen inte den enda som har tampats med tröttheten, morrat över mörkret och kämpat med känslan att det är mycket (för mycket) som borde göras innan jul.
 
Tack och lov kunde jag skönja de första tecknen på förändring i dag, och jag kan inte ignorera det faktum att det var så sent som i går som jag äntligen rullade ut mattan igen efter några veckors uppehåll från yogan, och bara två dagar sedan jag började göra mina mindfulness-övningar igen… Energin är på väg tillbaka och jag är gladare.
 
 
Jag har reflekterat över känslan att aldrig riktigt ha tillräckligt med tid för allt jag vill göra. Så kände jag för ett år sedan när jag jobbade 12 timmar om dagen eller mer, och så känner jag fortfarande, trots att jag bara jobbar 25 procent just nu…
 
Slutsats: det sitter i huvudet, och det är min inställning jag måste försöka förändra.
 
Jag antar att jag alltid kommer att ha fler och mer idéer än tid och resurser att fullfölja dem, och jag har två alternativ; att känna mig stressad över eller acceptera det.
 
Jag har också märkt att när jag saktar ner – gör saker långsammare och gör sådant som jag egentligen inte tycker att jag har tid med, då känns det plötsligt som om jag har mer tid. Jag vet inte hur det hänger ihop, men ju snabbare jag springer, desto mindre hinner jag med.
 
 
Så jag gör mitt bästa för att acceptera det faktum att jag inte kommer att åstadkomma allt på min att göra-lista. Det blir inga julkort i år. Jag kommer inte att slutföra alla de pysselprojekt som jag påbörjat. Jag kommer inte att testa alla spännande julrecept som jag samlat på mig under året.
 
Men jag kommer att slappna av och njuta av den här tiden fram till jul.
 
 
 
Lighting candles in the morning makes me feel relaxed.
 



Comments
Posted by: Katarina

Låter som en bra strategi!
Jag kommer inte skicka några julkort, har massor av pysselprojekt som inte är klara. Har inte gjort en enda sak till julen (bett mannen pynta då jag suttit i soffan och gett tips) Inget bakat, inget lagat. Tänkte faktiskt köpa det mesta färdigt och be om hjälp.
Det fungerar det med har jag lärt mig.
Julens budskap är inte om stress. Jag vill hellre umgås med min familj och njuta.

Och yogaresa låter för härligt!

2012-12-13 @ 19:21:41
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: mittilivetochjag

Det gäller att finna balans i tillvaron. För mycket ger stress och för lite gör en lat och slö. Att jobba 12 timmar om dagen kan ju aldrig vara nyttigt! Kanske är du inte ens redo för att jobba 25% ännu. Som du säger så får man mer energi när man gör saker utan krav. Kanske är det så att du inte orkar dina 25% pga att de innebär krav för dig. Så är det iallafall för mig. Jag känner inte att det beror på min inställning utan att det beror på krav. Jag blir dränerad på energi så fort någon ställer krav på mig. Det är ett resultat av utmattningssyndrom. Jag tar julen som den kommer utan krav på en massa bak, matlagning och pynt. Släng alla attgöra-listor! Ta hand om dig själv istället och låt dem som måste ha det perfekt fixa allt det andra (om det finns sådana). Kanske det räcker med lite ljusstakar i år.
Kramar till dig!

Svar: Krav kan verkligen ta kål på all energi och vilja. Även de krav jag ställer på mig själv. Min jobbsituation känns just nu ganska rimlig och sund. Har fått komma till en liten avdelning med en chef som är lugnet själv. Men jag märker direkt när jag känner att jag gör mer för andra än för mig själv. Då kommer tröttheten och viljan att fly som ett brev på posten.
Du är klok och jag uppskattar att få dela tankar med dig.

Kram!
Linn

2012-12-13 @ 21:14:18
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com
Posted by: M

Du har så rätt att det sitter i huvudet. Jag måste säga till mig själv flera gånger per dag allt inte behöver vara perfekt. Det går bra ändå. Men visst är det svårt. Just nu håller jag på med att lära mig att äta långsamt. Det är något av det svåraste jag varit med om. Ta en bit, tugga den ordentligt, lägga ner gaffeln och ta en klunk vatten innan jag tar nästa bit.. Ingen stress. Lugnt och stilla.

Svar: Jag är en erkänd långsamätare, sitter alltid sist kvar vid bordet, men jag tränar också. Framförallt på att känna smakerna och vara närvarande i det jag gör. Alltför ofta sitter jag med näsan i en bok, läser nåt på datorn eller på mjölkpaketet. Jag över mig ibland på att titta på maten. Lukta på den. Känna på den (ja, ibland med fingrarna, men lika gärna med läpparna, tungan...). Lyssna på den - hur låter den när jag tuggar den? Och så smaka, naturligtvis. Det ger mig ett lugn i ätandet.
Att göra saker långsamt. Det finns något i det.
Linn

2012-12-13 @ 21:17:41
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: CrimsonAnna

Jag känner igen vad du säger i tröttheten. Är också trött och försöker acceptera och inse att adventstiden inte blev som jag trodde. Men det kommer en vinter efter jul, och sedan en vår.

2012-12-13 @ 21:37:34
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Karolina

Ibland när jag har som mest att göra och är stressad på fel sätt, då får jag ingenting gjort istället utan skjuter det bara framför mig.

2012-12-13 @ 22:28:26
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: Nina

För att börja med, tack för din kommentar hos mig. Jag blir glad.
Din text är som en kopia av mitt liv nu. Jag kunde skriva under varje ord.
Jag har också tillåtit arbetet ta över mitt liv. Ibland undrade varför, för jag är ingen stege klättrare. Det kanske har med min personlighet att göra eller uppfostran. Man skall leverera och av bra kvalitet i god tid - och ändå är det inte gott nog. Jag väntade inte "klapp för axeln". Det var inte för att man skulle ses som kunnig och duktig person, som man jobbade som man gjorde.

Det sitter fast - det där jag - som skall hinna göra alla saker av god kvalitet med alldeles för litet tid.

Det är ändå man själv som sätter ribban för det som man gör. Om man inte har dammsugit för dagen - det är nog ingen som noterar det - eller bakat/pysslat det som man hade tänkt att göra.

Jag sitter ofta vid kökstrappan på kvällen, när barnen har lagt sig och räknar på stjärnorna ;)
Igår satt jag där igen och var så trött på livet just nu. Inte trött trött - men jag saknar "knistan" - det där lilla extra ... jag känner att jag har kommit i en punkt i vägen där den delas till två.

Vad är det där lilla "knistan" som skall hjälpa mig vidare ... det är något som jag inte gör just nu - men borde göra.

Jag tror att det var Bodil Malmsten som skrev att tiden går inte - den kommer. Att det ändå som vi egentligen har och äger är vår egen tid.

Jag vill göra någonting annorlunda från och med 01.01.2013. Dagligen. Ett litet steg i taget, ändra mitt liv.

Det sägs också att "svaret finn i frågan." Att man skall tugga på problemet så länge att man bara har det innersta lager kvar - och där finns svaret.

Borde kanske sitta ner med en penna och papper och sortera tankarna. Om man inte kan skriva hur man vill ha det i detaljer, så kan man i alla fall notera - hur man inte vill ha det.

Ser ut att vi sitter i samma båt ;) ... det blir spännande att se hur vi utvecklas under kommande året :)

Ett stort kram,

Nina

Svar: Oj så många tankar som dyker upp i mitt huvud när jag läser din kommentar. Känns som om tangentbordet begränsar mig nu, vill prata, bolla tankarna fram och tillbaka...
Först och främst. Svaret finns i frågan. Ja, så är det nog. När jag precis blivit sjukskriven för utmattningsdepression ville jag desperat veta varför det blivit som det blivit. Jag gav mig själv ett svar, och så frågade jag "varför då?". Gav mig själv ett svar på den frågan, och frågade på nytt "varför då?". Så fortsatte jag tills jag kommit så djupt jag någonsin kunde... Jag är inte säker på att jag nådde kärnan, men så långt jag kunde just nu, men de insikter jag har nu. Och det är jag nöjd med.

Nyfiken på vad det är du ska göra annorlunda från nästa år. Har du bestämt det, eller är det något du fortfarande funderar över? Jag hoppas att det är något som hjälper dig att hitta gnistan igen. Jag känner så oerhört starkt just nu att jag samtidigt som jag är nöjd i min vardag är inne på en resa som kommer att ta mig till en helt ny plats - mig själv, mitt inre rum. Men jag skyndar inte, låter det ske och styr bara mig själv mycket varligt.

Jag hoppas på ett fint 2013 för oss båda, där vi hittar både frågor och svar.

Varma kramar.
Linn

2012-12-14 @ 00:02:41
URL: http://www.sallysdaughters.com
Posted by: Sonja {Dagmars Kitchen}

Åh, vad jag känner igen mig! Så många idéer - så lite tid. Och som egenföretagare har jag försökt i tre år nu att lära mig hantera det. Att förstå att jag aldrig kommer hinna genomföra alla mina idéer. I alla fall inte samtidigt ;-).

Och jag håller med dig om att varje gång man tar det lite lugnare och varvar ner, unnar sig att träna på arbetstid eller vad det än kan vara så jobbar man bättre och det känns som tiden räcker till mer.

Mys på och så ska du se att du får flow i vardagen igen! Kram

Svar: Det måste på något sätt ligga i egenföretagarens natur, inbillar jag mig. Idésprutandet, det entreprenöriella, viljan... Är man dessutom ensam i sitt företag måste man ju också hinna med att vara ekonomiansvarig, städare, receptionist och alla andra hundratals roller... Man får vara glad för det man hinner, helt enkelt, professionellt och privat. Det som inte blev gjort, blev inte gjort :-)
Kram
Linn

2012-12-14 @ 08:57:49
URL: http://www.dagmarskitchen.se
Posted by: Nette

Ojojoj, vad jag kände igen mig och till min stora glädje insåg jag också att jag har nått förbi punkten där jag tror att jag måste göra så mycket. Jag har också insett att jag vill mer än vad tiden räcker till för. Det finns ju så mycket roligt att göra. Men det roliga blir inte så roligt när man gör det till en börda. Här struntas också i egengjorda julkort, barnen får pyssla i skolan eller på juniorerna, inte med mig. Vörtbröd kan man köpa och pappa får fixa skinkan till julbordet. Själv tänker jag slå mig ner med glöggen och de tända ljusen och tänka att jag har klarat ännu en jobbvecka på nya jobbet, hästen har fått motion de flesta dagarna, dock inte av mig men jag tror han överlever det. Jag har pussat på honom i alla fall, och jag kom iväg på mitt simpass med härliga, roliga vänner trots att jag hade kunnat sova ståendes den dagen. Och jorden fortsätter snurra på.
Så länge man inte prioriterar bort det som GER energi till förmån för "måsten" tror jag man hinner det man behöver. Kram!

Svar: Man får helt enkelt vara glad för det man hinner, och för att man har möjlighet att sjunka ner i sin soffa med lite glögg eller en kopp te. Tack för din kloka kommentar, kram!
Linn

2012-12-14 @ 09:01:01
URL: http://www.nettestankar.wordpress.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Ja, acceptans är så viktigt. Har du läst boken om acceptans av Anna Kåver? Mod att förändra och acceptera det man inte kan förändra. Kram!

Svar: Nej, den har jag inte läst. Googlade på den nu och läste om den, blir nyfiken. Acceptans har seglat upp som ett av favoritorden på sistone. Kram
Linn

2012-12-14 @ 10:27:31
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Frökenfilantrop

Satsa du på att ta det lugnt, njuta och umgås med familj! Det är ju det julen är till för till stor del :-) Alla härliga pyssel och recept finns ju kvar och så länge kan du njuta av alla duktiga bloggare dom skriver just om det! :-D

Svar: Så är det verkligen! Och med familjen har jag lika trevligt och lika mycket jul oavsett julbak och pyssel. Hellre utvilad och glad när det är dags att fira.
Linn

2012-12-14 @ 11:07:16
URL: http://www.frokenfilantrop.se
Posted by: Mormorsglamour

Det är alltid lika slående när jag läser din blogg... går precis igenom samma sak just nu. Behöver se över livet och prioritera, sluta stressa och dra ner på tempot.

Dina ord ska jag bära med mig.
Kram
Helena

Svar: Även om det på ett sätt är skönt att veta att jag inte är ensam, så smärtar det att vi är så många (för det är nog inte bara du och jag...) som går igenom samma sak. Vi är värda så mycket mer, så varför utsätter vi oss för stressen och pressen?
Insikten kommer först. Sen förändringarna. De kan ta lite tid, men med tålamod så ska det gå.

Kram
Linn

2012-12-14 @ 13:31:11
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Johanna

Så glad att höra att du bestämt dej för att njuta oavsett vad som hunnits med :-) Hur kul är det att vara helt utschasad på julafton för alla måsten? Nä vi försöker med lite mindfullness och yoga istället så är vi lite gladare varje dag och framförallt piggare till jul!
Varma kramar till dej!

Svar: Helt rätt! Så kan vi önska varandra en mindful jul och ett gott nytt yoga-år :-) Kram
Linn

2012-12-14 @ 20:50:33
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Anne

Så klokt! Ta dagen som den kommer och leva varje dag. Mysigt med tända ljus. Kram!

2012-12-15 @ 10:21:01
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
Posted by: Piccolacasa

Du är något på kornet här. Känner igen mig. :/

2012-12-16 @ 21:52:26
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Jasmine

Härligt pyssel du bjuder på! Och oj vad många inlägg jag har att scrolla igenom hos dig nu. Mysigt! Ibland är det bra att inte läsa varje dag=) Tack förresten! Kul att jag var liiite saknad;-)

2012-12-17 @ 11:08:09
URL: http://baciatutti.blogspot.it/
Posted by: Sandra

Jag håller med om allt du skriver... Att känna att man hinner mindre saker ju fortare man springer är något jag verkligen har insett detta år, mitt största problem är att inse att det är OK att "bara" jogga, att man duger ändå. Hur många gånger jag än sagt det högt för mig själv så är det ändå någon liten djävul i hjärnan som skyndar på och inte vill att det ska gå för långsamt. Så det är något jag ska ta itu med nästa år. Plus att jag har önskat mig en yogamatta i julklapp så jag också kan rulla ut den ,åtminstonde en gång i veckan, och spendera mer tid med mig själv. Kram!

Svar: Det har tagit tid för mig att komma igenom alla kommentarer efter en grym spamattack under min frånvaro. Nu har jag kommit fram till den här, och kände att jag ville ge ett svar trots att det har gått mer en månad.
Jag tycker nästan att jag kan lura mig själv till att känna mig lugnare och mindre stressad bara genom att röra mig långsammare. Äta långsammare. Prata långsammare. Och, som sagt, genom att göra saker som jag egentligen inte tycker att jag har tid med, så lurar jag också mig själv att tro att jag har mer tid än vad jag egentligen har...

Hoppas att du fick din yogamatta, och att du känner lugn och harmoni! Det går ju att förändra sina tanke- och beteendemönster, även om det tar tiiiid. Kämpar vidare här på min kant :-)

Kramar
Linn

2012-12-21 @ 23:40:42
URL: http://blueberryroad.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback