Bjud en vegetarian på middag i kväll





Jag har varit vegetarian i 16 år nu och har acklimatiserat mig väl till en grön kost, men det tog ett bra tag innan jag tagit mig upp på fötter igen efter den oh så vanliga tankevurpan att en fin middag, den består av kött och potatis minsann.

När vi blir hembjudna på middag till någon märks ibland en viss nervositet över att laga vegetariskt, och inte sällan får jag frågan om vad jag vill ha att äta. Jag är inte så knusslig (det är du visst, säger de som känner mig), men i går åt vi en fantastiskt god måndagsmiddag här hemma som med glädje hade slunkit ner vilken festlig lördagskväll som helst. Och den middagen vill jag tipsa er om!





Risotto med sparris och halloumi
2 personer

Till risotton:
5 dl grönsaksbuljong
1-2 msk smör (och inget margarin nu, smör)
1/2 rödlök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
2 dl avorioris
1 dl vitt vin eller matlagningsvin
7 soltorkade tomater, skurna i bitar
Saften från 1/2 citron
Färskriven parmesanost, minst 1,5 dl men det är svårt att få för mycket


Börja med att koka upp vatten till grönsaksbuljongen. Finhacka vitlök och rödlök. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och fräs löken mjuk. Häll i riset och fräs det glansigt i cirka 2-3 minuter. Tillsätt vinet och rör, rör, rör. 

När vinet absorberats, tillsätt buljongen – men bara lite i taget – och fortsätt att röra, röra, röra. Jag tror att det är det som är hemligheten bakom en god risotto, att späda lite i taget och röra runt, runt, runt som en tok. Tillsätt mer buljong först när det du tidigare hällde i helt har absorberats. Fortsätt med detta, på svag värme, tills riset har en skön konsistens med lite tuggmotstånd. Det tar ungefär 20 minuter.

Tillsätt sedan soltorkade tomater, saften från en halv citron och färskriven parmesanost (och varför inte ytterligare en liten klick smör?). Smaka av med salt och peppar om du vill, jag tycker att det går lika bra utan.



Halloumi – guds gåva till vegetarianen


Sparrisen
Koka upp vatten med lite olivolja och saften från en halv citron. Ta ditt sparrisknippe och ansa eventuella hårda och träiga ändar. När vattnet kokar tillsätter du lite salt och socker, och lägger därefter i sparrisen. Denna ska nu sjuda – inte koka  – i ungefär 5 minuter, beroende på hur mycket tuggmotstånd du vill ha.


Halloumin
Skär halloumin i skivor. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Dra ner värmen något (men ha fortfarande lite tjong på plattan, då blir det bäst), och lägg på halloumiskivorna. Stek på båda sidorna tills osten fått lite färg, det tar inte så lång tid. Jag garnerade med lite sesamfrön, men det är frivilligt.




Ät och njut!




Comments
Posted by: Katarina

Å så fantastiskt!
Jag är inte vegetarian, men äter knappt kött och umgås med vegetarianer. Älskar tips som detta. Blir nog att testa till nästa bjudning med alla mina veggo vänner. Tack!
Och tack för titten hos mig! Här tittar jag in igen.

2012-06-19 @ 11:47:29
URL: http://brakatarina.se
Posted by: CrimsonAnna

Jag känner igen mig i vad du skriver:) Ibland får jag frågan om jag saknar kött-jag svarar att jag saknar inte matvaror i sig, men jag kan sakna spontaniteten och ibland att bli överraskad. Receptet du beskriver låter väldigt gott.

2012-06-19 @ 12:00:03
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Karin

Härligt med lyxigt vegetariskt, man blir toksugen! Tack för att du kommenterade hos mig så att jag hittade din fina blogg. Jag älskar din header! Kram Karin

2012-06-19 @ 12:35:45
URL: http://www.wildheim.se/blog
Posted by: Jess

Ser väldigt gott ut! Min syster är också vegetarian så man får tänka till i lbland!

2012-06-19 @ 21:07:08
URL: http://maisongrey.blogspot.se
Posted by: Anna

Gud så muuums!

2012-06-19 @ 21:27:10
URL: http://madeinjapan.nu
Posted by: rebecca

åh va gott. Måste testas. Tack för tipset=)

2012-06-20 @ 09:42:41
URL: http://bostromsla.blogspot.com
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Hallomi är verkligen super nice. Jag älskar, men det blir ändå inte så mycket. Men det kanske är bra, då blir man inte beroende. ;-)

Snygg ny header! Kram kram

2012-06-20 @ 19:42:48
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Piccolacasa

Hallomi är så underbart. (Oj nu var jag helt inne i din blogg och sesamfröna så när M sa "fint du har bäddat" svarade jag "mmm jag har bara strött på det".... Hrmmm....)

Svar: Ha ha, underbart! Jag ska också strössla ut lite kuddar ovanpå överkastet :-)
Linn

2012-06-20 @ 22:30:22
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback