Bokrecension: Butter Chicken in Ludhiana


Bok


Att läsa Pankaj Mishras Butter Chicken in Ludhiana, Travels in Small Town India är som att slicka bort det luftiga skummet från toppen av en cappuccino och sedan lämna kaffet, där styrkan och smaken sitter, kvar i koppen. Det är sporadiskt, fragmentariskt och rapsodiskt, ytligt och elakt.

Mishra reser genom Indien, med buss, bil, tåg och flyg. Hans resplaner och upplevelser av överfulla tåg och dåliga hotell beskrivs detaljerat, medan de människor han möter är endimensionella pappdockor som mest fungerar som statister för Mishra att ironisera över.

Om de städer han besöker får vi i de flesta fall veta exakt ingenting.


It is not the destination but the journey...
It is not the destination – it is the journey, som en vän så träffande kommenterade den här bilden.


En svartsynt penna med besk eftersmak
Allting är dåligt – alla de platser som författaren kommer till och alla de människor han träffar på. Ibland anas en positiv underton, men det är alltid i Mishras drömmande tillbakablickar på ett land som var bättre förr. Allt han ser och möter i dag är slitet, förfallet, högljutt, överexploaterat, smaklöst, tröttsamt, ointressant… Till slut är det inte annat än att jag undrar varför man som författare väljer att ägna nästan 300 sidor åt något man uppenbarligen ogillar så starkt.

Jag blir också illa berörd över många av personbeskrivningarna i boken, för även människorna är dåliga; de är högljudda, smaklösa, tröttsamma, ointressanta, ointelligenta, vilsna... Visserligen sägs det i efterordet att vissa av namnen är fingerade för att undvika igenkänning, men den beska eftersmaken dröjer sig kvar. Respektlöst!, skriver jag flera gånger ute i marginalen.


Small town India
Small town India, oh yes!


Enstaka pärlor
Men medan man går där och sparkar i gruset så att dammet yr så fastnar ändå en och annan ädelsten i skosulans urgröpningar. Framförallt är det i de allra sista kapitlen som Mishras penna plötsligt blir känsligare, mindre ängslig och mindre högfärdigt snorkig. Det finns miljöskildringar och personbeskrivningar där jag kan skymta embryot till en fin författarkarriär (det här är Mishras första bok), men tyvärr sker det allt för sällan för att uppväga resten av innehållet.


A message for the author
Ett meddelande till författaren. Bilden är tagen vid Sivananda Yoga Vedanta Dhanwantari Ashram i Kerala.


Några kommentarer i punktform…
• Det är intressant att ett kapitel ägnas åt Bangalore, som ju är Indiens tredje största stad med sina närmare 8,5 miljoner invånare. Intressant, med tanke på bokens titel – travels in small town India….
• Boken skulle möjligen gjort sig som en blogg – den är just så självfixerad och rapsodisk som bloggar kan få vara. Men det var väl inte att tänka på 1995, när den här boken skrevs.
• Det är underhållande att en av recensenterna på bokens baksida beskriver den som ’a love-letter to the real republic’. Kärleksbrev, pyttsan! Om jag hade läst den här boken utan att ha varit i Indien innan och sett med egna ögon vad landet har att erbjuda, hade jag aldrig valt att åka dit. Han skriver ner sitt hemland totalt.


Betyg: 2/5

Om författaren och boken:
Om Pankaj Mishra
Intervju med PM i The Believer
En recensent som gillar boken
En recensent som tycker precis som jag


Jag undrar om inte Dan Jönssons Ingenmansland. Ett år på Sveriges baksida har vissa likheter med Butter Chicken... Åtminstone att döma av den här recensionen i SvD.




Comments
Posted by: Camia

Enkla ord, men så svåra att efterleva. Eller vad sägs om det här;

For me, when I breathe,

I experience the whole universe

as breathing along with me,

as in one single breath.



When I look into the sky,

there is a feeling of the whole sky breathing together.

There is an interaction with the wholeness,

experiencing myself-dissolving into the whole.



Ur, Dancing with the Master, Sri Vast

2012-06-04 @ 08:06:23
URL: http://divyaspa.blogg.se/
Posted by: sofiahassan - Civilingenjörsstudent

ja men visst är det :) känner att jag måste stanna upp och njuta :)

2012-06-04 @ 08:32:42
URL: http://sofiahassan.blogg.se/
Posted by: Piccolacasa

Oj! Vilken bok! Jag tror att jag hade lagt undan den innan jag kommit till det sista, lite bättre kapitlet. Din recension däremot, den var härlig! kram!

2012-06-04 @ 11:11:13
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Fröken Gredelin

Men varför? Varför väljer man ens att skriva en sådan bok? Är det samhällskritik? Reseskildring? Eller bara ett behov att få sitt namn för evigt inpräntat i bibliotekskatalogen, typ? Nu har jag inte varit i Indien men naturligtvis är varje land så mycket mer än bara "what meets the eye" så att säga. Jag blev ännu mer upprörd när jag läste recensionen i DN som du länkade till. Jag funderade lite på min egen reaktion (är uppväxt i ett litet värmländskt samhälle) och kom fram till att det är det där med att "jag får klaga på min mamma men om DU gör det så blir jag arg..." Ja så känns det. Om man bara går in för att se felen så är det klart att man finner dem, men man missar så mycket av det goda då.

2012-06-04 @ 11:36:27
URL: http://frokengredelin.blogspot.com/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback