En dag i Söderköping


tulpaner
De här tulpanerna tar andan ur mig – vilken färg!


Så kom jag tillbaka som besökare och turist, till barndomsstaden Söderköping. Visst, det var i Örebro jag tultade omkring i blöjor. Det var i de värmländska skogarna jag började skolan. Till Söderköping kom jag först när jag var elva, men det är ändå platsen som starkast är förknippad med barndomen och uppväxten. Det är en av alla de platser på jorden där jag inte bor, men som ändå är hemma.


sigridros
Sigridros.


Jag åkte dit för att hälsa på Josefine, en av mina allra äldsta och närmaste vänner. Hon känner nog till i stort sett alla galenskaper jag ställt till med. I höst firar vi ett jämnt jubileum, eftersom det var efter novemberlovet 1992 som vi lärde känna varandra. 10-årsjubileum, tänker jag, och inser sedan att det faktiskt har gått 20 år sedan dess...


trädgårdsiris
Trädgårdsiris. Färgen och mönstret leder tankarna till den här lilla sjalen.


Vi besökte Söderköpings vackra Örtagård, som förvisso inte är så stor, men i gengäld desto vackrare och mer välarbetad. Där sommarjobbade jag för 15 kronor i timmen när jag var 13 eller 14, om jag inte minns fel. Det var en fin sommar. Jag fick ligga i rabatten och rensa ogräs.


lingonoxbär
Lingonoxbär.


Förutom Örtagården besökte vi några av stadens second hand-butiker, och det blev några fynd i form av böcker, en duk och husgeråd.

Söderköping avnjuts bäst till fots, möjligen efter ankomst med båt på Göta Kanal. Det är underbart att promenera längsmed kanalen eller ån, gå vilse i gränderna och beundra de vackra gamla husen.


Engelsk vallmo
Engelsk vallmo.


Vi åt en sen lunch på Bondens Crêperie & Lanthandel, som ligger uppe vid kanalen. Där serveras fantastiska galetter och crêpes, till en rimlig peng i förhållande till vad man får. Min galette med sallad, grönsaker och halloumi gick loss på 110 kronor. Den 18 juni drar de igång med sina författarkvällar också.


Bondens creperi, Söderköping
Min goda galette från Bondens Crêperie i Söderköping


Allt som allt en fin dag i sommarstaden Söderköping, som faktiskt också är fantastiskt vacker vintertid.




Comments
Posted by: johanna

Sv: AAW TACK SÅ MYCKET SÖTNOS!!! :)

2012-06-09 @ 13:34:56
URL: http://enklarader.blogg.se/
Posted by: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

så härliga bilder :D

2012-06-09 @ 14:54:38
URL: http://adaras.se
Posted by: HaNzA

Hej Hej ! Vilken Fin Blogg ! Du är verkligen välkommen in till min blogg ! Har lagt upp ett nytt foto på en hummla precis om du skulle vara intresserad ! ^^ Ha en Jättebraa Lördag ! ^^ ;)

2012-06-09 @ 16:16:51
URL: http://hanza.blogg.se/
Posted by: Karin

>Tack så mycket (:

2012-06-09 @ 19:18:09
URL: http://oktoberfrosten.blogg.se/
Posted by: Junijej

Fina bilder!

Din blogg är underbar!

2012-06-09 @ 20:54:07
URL: http://junitjejen.se
Posted by: Piccolacasa

Makalösa bilder! Så fina!

För några månader sedan träffade jag min första kompis efter att inte ha sett henne på typ 15 år. Det visade sig att hennes kille kom från Söderköping, Henrik Stenbäck eller Stenberg i 35-40 års åldern.

Jag läste första året på juristprogrammet i Örebro! Högst ovilligt så jag är inte så positiv, men ändå glad att jag kunde börja och sedan byta.

Min svägerska är från Värmland. Det var många saker som slog an i ditt inlägg :) Kramen!

2012-06-09 @ 23:11:25
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Tessan

Vilka fina bilder!

2012-06-10 @ 13:12:18
URL: http://inspiredbylilja.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback