Kesoplättar – behind the scenes


Kesoplättar
Se, vilka fina kesoplättar!


Trillade in på inspirerande träningsbloggen Live Today och hittade ett recept på kesoplättar. Finemang, tänkte jag, det blir dagens frukost!

Låt mig säga att vägen fram till ovanstående resultat var... lång.


Keso... röra!
Första försöket - en enda röra

Keso... smet!
Andra försöket. Här har jag kört smeten i en mixer. Men inte blev det så mycket bättre för det...


Uppenbarligen är det något fel på mig eftersom det finns många exempel på nätet där människor lyckats med konststycket att få den här röran att hänga ihop efter en omgång på spisen. Men, om det nu skulle vara så att det är fel på dig också, så kommer här mitt något justerade recept som jag fick att funka.


Äntligen! KesoPLÄTT
Äntligen! Kesoplättar...


Kesoplättar
Cirka 15 små plättar

2 ägg
3 msk dinkelmjöl
250 g keso
1 äpple
Kanel efter tycke och smak
2 msk potatismjöl


Kör alla ingredienser i en mixer till en smet. Låt smeten stå till sig i fem minuter. Stek i lite, lite olja på medelvärme, ett par minuter på vardera sida eller tills de håller ihop och går att vända. Jag lyckades bäst när jag gjorde små plättar, ungefär en matsked smet/plätt, i en teflonpanna.

Serveringsförslag:
♥ Flytande honung, bananslantar och citronmeliss
♥ Kesella och bär


Jag som är liten på jorden men ganska stor i maten har precis ätit sju stycken och kommer att behöva komplettera frukosten med ytterligare något i magen.


Kesoplättar
Till kesoplättens försvar vill jag framhålla att den faktiskt är riktigt mumsig.
Bananslantar, förresten - vilket härligt ord! Jag vill bli miljonär i bananslantar i mitt nästa liv.


Ja, så kan det gå. Jag som hade tänkt att jag skulle vara en sån där superhurtig människa som studsar upp ur sängen på morgonkvisten, svänger ihop några kesoplättar och sedan ger mig ut på en stärkande powerwalk medan grannarna fortfarande pillar sovgruset ur ögonen.

Nåja. Det blir en förmiddagspromenad i alla fall. Efter att jag tagit hand om all disk som blev...




Comments
Posted by: livetoday

haha men det där ser ju jäkligt bra ut ju!! :) otroligt fina bilder på dina plättar. jag körde ju fusken och hade ett sånt där plättjärn du vet..som har massa hål så det inte rinner iväg.. sen smör, medellåg värme och sen låg dom länge på varje sida :) hihi men jag tycker minsann du fick kalasfina plättar!

2012-05-30 @ 10:24:02
URL: http://livetoday.webblogg.se/
Posted by: Anonym

Dom ser ju underbart goda ut!

2012-05-30 @ 11:23:21
Posted by: Fotograf Annie

Spännande, kanske ska ta o pröva att göra sådana någon gång :P

2012-05-30 @ 12:44:26
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Posted by: Fotograf Annie

Svar: Vad kul att du gillar att läsa mina inlägg om Söderköping. Vad mysigt det måste vara att bo där. Kan tänka mig att det mest är en "sommarstad" men kan även tänka mig att alla årstider är helmysiga :)

2012-05-30 @ 15:32:24
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Posted by: Linda - När 4 vill bli 5

Ja, drömmen vore ju ett eget bibliotek :-)



Ser ju mums ut, men är det det minsta avancerat så kommer jag aldrig att lyckas med dem :-)

2012-05-30 @ 18:15:50
URL: http://vardagspusslandet.blogg.se/
Posted by: Johanna [foto]

svar: Åh tack så mycket!!

2012-05-30 @ 18:20:14
URL: http://johannafyra.blogg.se/
Posted by: Vicky

låter och ser fab ut.

2012-06-03 @ 16:12:59
URL: http://vickys.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback