Homemade Christmas Snaps

 
 
 
Wikipedia, this endless source of information! I just learned that an American schnapps is a flavored alcoholic beverage with added sugar. I'm talking here about a Swedish schnapps/snaps, which is also an alcoholic beverage, but without sugar, normally stronger (40 % ABV) and flavored.
 
On a Swedish Christmas dinner, snaps is a must. It's taken in small glasses, bottoms up, a few times during the dinner - preferrably right after a song has been sung.
 
Flavoring your own snaps is easy. Use vodka or some other strong alcoholic beverage with neutral taste. Add your flavoring - spices, fruits, herbs, vegetables - your imagination is the only boundary here. Caraway, for example, is a traditional snaps spice. Add the flavoring to the beverage, let it infuse for a week or two (shake every day) and filter. You're done!
 
Decorate a bottle and you've got a perfect Christmas gift!
 
 
My Christmas Snaps 2012 is flavored with:
Celery
Ginger (of course, did I mention that I'm addicted to ginger??)
Caraway
Nutmeg
 
I've only tasted a few drops, but I liked it! The celery was pretty dominant and spicy, but went along really well with the strong alcohol.
 
Do you have similar traditions in your country?
 
 
Please note that I don't want to encourage heavy drinking, especially not on Christmas Eve.
 
 
 
 
 
 
 
Nu börjar julförberedelserna smyga igång här. Jag älskar att få vänta lite, längta, så jag brukar totalförbjuda glöggdrickande och pepparkaksätande innan december. Så blir det troligen även i år, men pyssel och förberedelser kan ju vara smart att börja med i god tid.
 
Om man har tid, ork och lust, vill säga. Allt vad julstress heter borde bannlysas. Jul ska ju vara kul! Det handlar om samvaro med nära och kära, om tända ljus och om omtanke om oss själva och andra. Allt annat är bara garnityr.
 
 
Årets julsnaps har jag redan kryddat. Smaksättningen denna gång blev selleri, ingefära, kummin och muskotnöt. Sellerin är smaken som tydligast slår igenom, men den gör sig förvånansvärt bra. Den känns kryddig och varm på något sätt.
 
Hemgjord snaps i en fin flaska är den perfekta gå bort-presenten i juletid tycker jag.
 
 
Brukar du krydda din egen snaps? Några tips på goda smaksättningar?
 
 
På tal om snaps och alkohol så vill jag bara poängtera att jag inte på något sätt vill uppmuntra till överdriven alkoholkonsumtion, i synnerhet inte på julafton.
 

 



Comments
Posted by: Katarina Ratcliffe

Åh imponerande!
Jag provsmakade glögg igår. Bara för att sonen kom med en flaska och jag kunde inte säga nej. Svårt att säga nej till sönerna ;)
Snaps dricker jag bara till midsommar :) (Och knappt det)
Så det är gott alltså? Haha Fint blev det i alla fall.

Svar: Klart man inte kan. Hoppas i smyg på att någon ska komma och bjuda mig också, så att jag inte kan säga nej ;-)
Gott och gott... Hör liksom till :-) Och det här var långt ifrån en äckligaste snapsen jag druckit. Min favorit är annars Hallands Fläder. Den går närapå att dricka som saft...
Linn

2012-11-15 @ 19:30:26
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Ann-Christin

Jag kryddar min snaps med svartpeppar och enbär!

Svar: Svartpeppar! Det var nytt för mig. Låter onekligen spännande.
Linn

2012-11-15 @ 20:23:30
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Ann-Christin

Krossa pepparn lite innan. Mycket gott!!!

2012-11-15 @ 20:51:11
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jag ville prova ett år, men blev aldrig klar eftersom jag aldrig köpte någon sprit. =) Men kryddblandningen ligger kvar i glasflaskan på kylen. Selleri... hela selleri stjälkar då eller?? Låter super häftigt och spännande med selleri i. Kram kram

Svar: Ja, fast bara en halv stjälk. Mer behövdes faktiskt inte :-) Kram!
Linn

2012-11-15 @ 21:46:26
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Mmm, vad vackert och gott!

2012-11-15 @ 21:54:23
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: CrimsonAnna

Krydda snaps har jag aldrig gjort. Jag blir genast nyfiken på svartpeppar- och enbärssnapsen som din läsare tipsade om.

Svar: Den smakkombinationen fastnade jag också för! Svartpeppar har jag svårt att föreställa mig hur det smakar i snaps, men det ger säkert en spännande krydda/hetta. Enbär låter som en riktig hit! Tror faktiskt jag ska pröva.
Linn

2012-11-16 @ 08:11:09
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Camia

Nä, här dricks det dåligt med snaps, så det känns knappast lönt att lägga ner tid på att göra någon egen. Men det var väldigt vacker flaska.

2012-11-16 @ 08:39:14
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Johanna

Ännu ett vackert konstverk skapat av dej! Och verkligen en fin present!
Har aldrig gjort egen snaps, så inga tips på kryddning.
Kram!

2012-11-16 @ 16:37:14
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: creando

Tänker ofta att det vore kul att göra egen glögg eller snaps, men än har jag inte fått till det....
Nej, julstress har jag fått nog av!
Kramar

2012-11-17 @ 10:18:02
URL: http://creando-kicki.blogspot.se
Posted by: Katarina Ratcliffe

Åh, ska kanske köpa då. Saft kan jag dricka :)

2012-11-17 @ 19:08:03
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: mittilivetochjag

Jag har faktiskt aldrig kryddat snaps. Vi är så tråkiga så vi dricker ingen alkohol på jul. Jo lite glögg dricker vi ju förstås.
Nu har jag börjat på en ny blogg. Välkommen dit.
Kram minagladadagar

2012-11-17 @ 19:18:31
URL: http://mittilivetochjag.wordpress.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback