Just Read: The 158-Pound Marriage

 
This must be one of the ugliest book covers I've ever seen... These were my favorite colors when I was five years old though. 
 
 
Author: John Irving (1942-)
Title: The 158-Pound Marriage
Publication: 1982 (1974)
Translation: Gunilla Lonæus
My rating: 3/5
 
 
John Irving is one of my favorite authors, so it wasn’t without expectations I read The 158-Pound Marriage, a book I found at a second hand store and realized I hadn’t read yet.
 
Irving is the saint of the odd characters, the god of improbable events. Tell me your weirdest nightmare, and it’s likely that Irving has exposed his characters to it. What fascinates me with Irving's writing is his ability to combine the absurdity with such warmth and compassion.
 
These trademarks of Irving are present also in The 158-pound Marriage, a novel about two married couples who choose to have a so-called open relationship between the four of them. The partner swap seems only logical as I get to know more about the background of each of them.
 
 
One could claim that the novel is about sex, but the physical part is subordinated. It’s about balance, about each party participating on equal terms, with equal benefits. Impossible, of course.
 
So who loves who more? Who is driving this four-part relationship forward? Who keeps it alive?
 
There are strong parts in The 158-pound Marriage, especially in the portrayal of two of the characters' backgrounds in a Europe ravaged by World War II, but the story in its entirety doesn’t really grab me. It feels too small, like what’s really important is not being said.
 
I recommend Irving’s masterpieces, like The World According to Garp, The Hotel New Hampshire, and The Cider House Rules. And, I’m looking forward to read his latest novel, In One Person.
 
Have you read anything by John Irving? What do you reckon?
 
 
 
 
 
 
Författare: John Irving (1942-)
Boktitel: Welterviktsäktenskapet
Utgivningsår: 1982 (1974)
Översättning: Gunilla Lonæus
Mitt betyg: 3/5
 
 
John Irving är en av mina favoritförfattare, så det var inte utan förväntningar jag öppnade Welterviktsäktenskapet, en bok jag ramlade över på loppis och insåg att jag inte hade läst.
 
Irving är de udda karaktärernas beskyddare och de osannolika händelsernas gud. Få är de fasor som han inte utsatt sina romangestalter för. Det som fascinerar mig med Irvings författarskap är hur han lyckas kombinera det absurda med en sådan värme och medkänsla. Det blir aldrig kallt och avståndstagande, det är aldrig tal om någon lyteskomik.
 
Dessa Irvingska inslag finns också i Welterviktsäktenskapet, romanen om de två gifta paren som väljer att sinsemellan ha ett så kallat öppet förhållande. Partnerbytet känns logiskt och riktigt allt eftersom personernas bakgrund målas upp.
 
 
Man skulle kunna påstå att romanen handlar om sex, men det kroppsliga är underordnat. Istället handlar det om jämvikt, om att varje part ska delta i leken på lika villkor, med lika behållning. Naturligtvis en omöjlighet. Så vem älskar egentligen vem mest? Vem är drivande i fyrpartsförhållandet? Vem håller arrangemanget vid liv?
 
Det finns partier i Welterviktsäktenskapet som är starka, inte minst gäller det beskrivningen av två av romankaraktärernas bakgrund i ett Europa sargat av världskrig, men storyn i sin helhet griper inte riktigt tag i mig. Den känns för liten, och som att det som egentligen är av intresse inte sägs.
 
Till saken hör också att översättningen är katastrofal. Det är felstavningar och konstiga meningsbyggnader. På ett ställe har översättaren till och med lyckats blanda ihop karaktärernas namn. Om du ska läsa boken föreslår jag att du läser den på originalspråk eller en senare utgåva med annan översättning (om det finns, vill säga).
 
Jag rekommenderar varmt Irvings mästerverk; Garp och hand värld, Hotel New Hampshire och Ciderhusreglerna. Och så ser jag fram emot att läsa hans senaste, I en människa.
 
Har du läst något av John Irving? Vad tyckte du?
 



Comments
Posted by: Turid

Håller med om att utsidan inte var nån höjdare, men det är ju insidan som räknas;-) Den verkar ju dock inte ha kammat hem full pott där heller:-/

2012-11-13 @ 19:02:03
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Åsa

jag har tyvärr missat hans böcker :-/
kram Åsa

Svar: Jag kan verkligen rekommendera Hotel New Hampshire som första Irving-bok, den gillade jag mycket.
Linn

2012-11-13 @ 19:05:10
URL: http://livetsvackrating.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Jag gillar Hotel New Hampshire och Garp, sen har jag inte läst fler, men nu blir jag ju sugen. Du är fantastisk på att berätta om böcker! Och visst är det jobbigt med dåliga översättningar!!! Jag vet att jag sa redan när jag var i 12 årsåldern att jag skulle bli författare när jag blev stor och jag och bara jag skulle få översätta mina böcker till andra språk, för annars kanske mitt språk skulle ändras, kontrollbehovet var tydligen stort redan då :) Kram!

Svar: Tack! Att sammanfatta mina åsikter om en bok jag precis läst i form av en recension lyfter hela läsupplevsel för mig faktiskt. Plus att jag, som har rätt dåligt minne, nu faktiskt kommer ihåg vilka böcker jag läst och vad de handlade om. Det känns bra att på något sätt bearbeta det jag läst.
Hihi, så kul du tänkte. Och vad många språk du skulle behöva kunna! Men usch och fy för att som författare släppa på den kontrollen. Man har ju ingen aning om hur översättaren förvaltat ens språk...

Kram!
Linn

2012-11-13 @ 19:42:29
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: sara

Tack för boktipset! Jag är på ständig jakt efter böcker att försvinna in i.

2012-11-14 @ 01:32:59
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Jag läste Garp och hand värld, på engelska, men jag minns inte ens om jag läste klart boken. Så därför ser jag den inte som en av mina favoriter. =) Det är trist när översättningarna är så där urkassa. Förstör verkligen allt. Kram kram

Svar: Känns så orättvist gentemot författarna också när översättningen är kass. Hade jag inte läst nåt av Irving tidigare hade jag säkerligen dömt ut honom efter att ha läst den här.
Jag har alltid lite svårt att förstå att man INTE kan tycka om Irving, men jag vet att det finns de som inte gör det. Det är tydligen fullt möjligt ;-)
Linn

2012-11-14 @ 14:41:48
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback