A Year in This Town

 
Boyfriend and kitten in our kitschy kitchen
 
 
It’s been a year now since we left the capital and moved to Linköping, Sweden’s seventh largest city with around 100 000 citizens. Leaving Stockholm is a decision that I haven’t regretted one single time.
 
Stockholm is a lovely, vibrant city, and Linköping is the total opposite. However, living here is easy.
 
There are no traffic jams (although people here tend to call ten cars in a row just that…). If you’re slow at the traffic light, noone will honk their horn.
 
Everything you need is within 10 minutes reach. You can go by bike almost everywhere, and it’s easy to get out on the countryside. Buying your own house is possible even for ordinary people here.
 
 
Sure, there are only a few really good cafés. Not a single restaurant that lives up to my standards, but hey, that’s ok. Because most importantly of all, this is a place where we can live a quiet and peaceful life, and this is the place where most of our friends are.
 
This has been a year full of reuniting with old friends, a year full of slowing down and finding a new pace, and a year full of rediscovering this town that we left in 2007/2008. I never thought I would end up here again. And here I am. Happy as can be.
 
 

 
 
 
 
Ett år har gått sedan vi lämnade Stockholm och flyttade till Linköping. Det är ett beslut som jag inte har ångrat en sekund.
 
Stockholm är en underbar stad, full av liv och inspiration, och Linköping är raka motsatsen. Men att bo här, det är enkelt.
 
Trafiken flyter problemfritt utan köer och stockningar (även om man här gärna kallar tio bilar i rad för just det). Ingen tutar ilsket om du skulle råka slumra till vid trafikljuset.
 
Allt du behöver finns inom en radie av tio minuter. Du kan cykla nästan överallt, och det är lätt att ta sig ut på landet eller i skogen. Att köpa sitt eget hus är möjligt till och med för vanliga, dödliga här.
 
 
Visst, det finns bara ett fåtal riktigt bra fik. Inte en enda restaurang som lever upp till mina förväntningar, men det är ok. För viktigast av allt; det här är en plats där vi kan leva ett stillsamt och behagligt liv, och det här är platsen där de flesta av våra vänner finns.
 
Det här har varit ett år fyllt av återseenden, ett år fyllt av sökande efter ett nytt tempo och ett år fyllt av återupptäckande av den här stan som vi lämnande 2007-2008. Jag trodde aldrig att jag skulle återvända hit, men nu sitter jag här. Och är fullkomligt nöjd med det.
 



Comments
Posted by: Piccolacasa

Den bilden!!!! Jag ser att du har två riktigt kloka män hos dig! Vilken utstrålning! Grattis! Och grattis till boendet. Är du född där? Pratar du den dialekten? Jag blir alltid så förvånad när jag hör folk prata för första gången, när jag läst deras blogg innan alltså. vet inte vad jag tror, men blir som sagt alltid förvånad över att höra rösten. Man har bara läst tankarna innan. Jag är ju från Halmstad men pratar inte den dialekten. Har en egen variant på skånska, har ju bott här i 10 år nu. kram!

Svar: Ja, visst är de fina :-) Och mitt hjärta bara smälter när Peter tar hand om Nils. Som jag skrev i ett annat inlägg har tidigare pojkvänner inte kommit så värst bra överens med katten. Han har väl bättre människokännedom än jag, misstänker jag...
I själ och hjärta är jag nog en östgöte, men många tror att jag är Stockholmare när de bara hör mig prata. Jag är född i Örebro, har bott fem år i Värmland, nio i Söderköping, tre i Jönköping, två i Norrköping, nio (månader) i Linköping, en sväng i Stockholm och nu tillbaka i Linköping igen. Det är nog en liten mix av allt gissar jag, med betoning på någon slags snorkig rikssvenska med dragning åt gnällbälte kanske ;-)

Visst är det fascinerande med internet och hela bloggvärlden. Hur man kan lära känna en person utan att ha träffats, utan att ha hört rösten. Underligt men väldigt häftigt!

Kram!
Linn

Posted by: Lotta

Då är vi ju nästan grannar ju! Jag bor strax utanför Norrköping.. :o)

Svar: Aha, kul! Norrköping gillar jag skarpt. Bodde där ett par år. Har också bott länge i Söderköping. Så i själ och hjärta är jag nog en östgöte :-)
Linn

2012-10-04 @ 21:00:01
URL: http://lottaochfamiljen.blogspot.com
Posted by: xenia

Riktigt fin bild, det vilar ett lugn över fotografiet.
Vackert

Svar: Tack. Jag gillar den mycket, mina två favoriter :-)
Linn

2012-10-04 @ 21:03:10
URL: http://kultursnack.blogg.se
Posted by: Turid

Vilken fin bild! Härligt att ni trivs efter flytten. Har själv bott i Östergötlandett kort tag, I Norrköping vilket jag tyckte var en mysig stad:-)

Svar: Norrköping höll jag också till i under ett par år. DET är en stad jag gillar däremot, har ju en helt annan puls och stämning jämfört med Linköping.Skulle gärna bo där igen, men just nu är grannstaden mera praktisk.
Linn

2012-10-04 @ 21:07:15
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Trish

I love that you call your HUGE cat a kitten. ha! What a cutie pie he/she is.

Jared and I live in the middle of the city right now, and are planning to move to the outskirts to get more of a quiet neighborhoody feel. Sounds like it's worked wonders for you. does this mean we're getting older???? maybe. :)
Trish

www.jellybonesblog.blogspot.com

Svar: Well, technically he's not a kitten of course... A nine year old fat cat would be more apropriate I guess. I just liked how kitten-kitschy-kitchen sounded together, so I allowed myself some freedom...
I guess it's a sign of us getting older. But getting older isn't so bad after all :-)
Linn

2012-10-04 @ 21:11:07
URL: http://www.jellybonesblog.blogspot.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Vad fint! Det är härligt att trivas med sin plats på jorden!

Svar: Ja, och för mig var det en upptäckt att min plats på jorden inte behöver vara den vackraste eller den med störst utbud. Helt plötsligt var det helt andra kvaliteter jag letade efter; enkelhet, närhet.
Linn

2012-10-04 @ 21:13:08
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Min plats i solen

Fantastisk bild av männen i ditt liv Linn. Den andas kärlek, trygghet och lugn.

Jag blir glad och varm inombords av att läsa ditt inlägg. Glad för att ni har hittat hem. Varm för att jag vet hur otroligt skön den där känslan är. Skön och självklar på något vis.

Ha det så gott och ta hand om varandra.♥

Kram Lotta

Svar: Jag älskar dem båda. Kanske extra mycket tillsammans :-)
Det känns verkligen som om vi landat, och den känslan är mer behaglig och rogivande än vad jag tidigare trott, rastlös och sökande som jag varit. Äventyr vill jag fortfarande ha, men vardagen och hemmiljön får gärna vara trygg.

Tack för din fina hälsning.

Kram
Linn

2012-10-04 @ 22:28:13
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Posted by: CrimsonAnna

Fin beskrivning av att flytta tillbaka. Det låter skönt med lugnet. Kanske krävs det lugn i det yttre för att hitta lugnet i det inre.

Svar: Jag tror också att det hänger ihop, även om jag ibland gärna vill tro att jag är, eller åtminstone kan bli, så pass mentalt stark att jag kan motstå yttre stress. Men hjärnan är nog som hjärnan är. Den är inte gjord för konstant nya intryck. Inte min i alla fall :-)
Linn

2012-10-05 @ 08:35:20
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Karolina

Åh, jag gillar Linköping. Fin stad på många sätt! :)

Svar: Ja, det är inte så tokigt här ändå. Sist jag bodde här var jag inte överförtjust, men jag prioriterar nog helt andra saker nu och uppskattar det lilla.
Linn

2012-10-05 @ 12:30:39
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: Sara

Kändes skönt att läsa det där, har själv precis flyttat från vackra Sthlm till Västerås :)

Svar: Jag gillar Stockholm ännu mer sedan jag flyttade därifrån, för nu när jag kommer dit som besökare så gör jag bara det allra bästa, suger ur det gottaste ur Sthlm liksom, men slipper den dagliga stressen och hetsen som lätt kan kväva en där :-)
Linn

2012-10-06 @ 09:44:18
URL: http://Lilltanten.blogg.se
Posted by: Jane

Ohh det låter ljuvligt.. Det bästa är med att flytta ut så är att man kan alltid åka in till stressen för att få komma hem till lugnet sen igen....

Svar: Ja, den uppdelningen föredrar jag, snarare än tvärtom. Att bo i stressen och hetsen och bara då och då får komma ut till lugnet.
Linn

2012-10-07 @ 10:34:36
URL: http://www.nycklarilivet.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback