DIY Leaf Stamp Stationery

 
 
 
Having pen pals again is a dream come true! I love everything about it, from the letter writing to the waiting, waiting and waiting… and then! Receiving a longed for answer.
 
What usually happens is that I struggle all day long to resist the urge to tear the envelope open straight away, and then, in the evening, I cozy up in the sofa with a cup of tea, reading my letter. You know, instead of watching TV.
 
It’s also a great way to satiate the creative hunger. Making your own stationery is so much fun!
 
Here’s the most recent one, with leaf stamps. It’s a technique I learned from Delighted Momma.
 
 
How to:
All you need is paper for the stationery, leaves, paper towel and a hammer. Put the leaf on the stationery and the paper towel on top. Hammer until the green color start to soak thought the paper towel.
 
I made a few attempts with autumn leaves, but most of them were to dry. You want a ‘juicy’ leaf for the best result.
 
 
In a minute or so I'm off to our neighbor town to meet with an old friend. I'm looking forward to a lot of girl talk :-)
 
I wish you a peaceful and happy Saturday!
 
 
 
 
 
 
 
Jag har nyligen börjat brevväxla (i vuxen ålder!) och det är lite av en dröm som går i uppfyllelse. Jag älskar varje liten del av det. Att skriva brevet. Att gå i väntans tider och förväntansfullt vittja brevlådan och endera dagen upptäcka att det ligger ett brev där. Ett handskrivet, vackert brev, bara till mig.
 
Oftast motstår jag frestelsen att slita upp kuvertet omedelbart. Istället väntar jag till kvällen, kryper upp i soffan med en kopp te och mitt brev, och sedan läser jag. Istället för att titta på teve.
 
Det är också ett ypperligt sätt att stilla den kreativa hungern. Att göra sitt eget brevpapper är hur roligt som helst.
 
Här är det senaste, med stämplar av löv. Det här snappade jag upp hos Delighted Momma.
 
 
Så här går det till:
Allt som behövs är pappret som ska bli ditt brevpapper, några löv, hushållspapper och en hammare. Lägg lövet på brevpappret och hushållspapper högst upp. Hamra försiktigt tills du ser att det gröna börjar ”blöda igenom” hushållspappret.
 
Jag gjorde några försök med höstlöv, men de flesta var för torra. Ett saftigt löv ger bäst resultat.
 
 
Om en minut eller två åker jag till grannstaden för att träffa en gammal vän. Ser fram emot en massa tjejsnack :-)
 
Önskar dig en superduperlördag!
 

 



Comments
Posted by: Piccolacasa

Riktigt söta bladstämplar!
Kommer ihåg när man var liten och brevväxlade. Ett stort S och sedan kriv nart nälla öta ockerbeta :D

Svar: Åh, ja just det! Ska nog väcka liv i den traditionen :-)
Linn

2012-10-27 @ 17:51:47
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: CrimsonAnna

Så fint:) En annan snygg sak man skull kunna göra är att dekorera i en kokbok, t.ex. med korianderblad.

Svar: Vilken kul idé! Ser framför mig en egengjord kokbok där man dels gör sådana här stämplar, men också pressar kryddor eller andra ingredienser och klistrar in. Tror det skulle bli jättefint!
Linn

2012-10-28 @ 09:33:27
URL: http://metalanna.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback