Green Stories – Why I'm a Vegetarian

 
 
 
I was 15 years old and madly and unhappily in love with a boy I had never even talked to. Passing him in the school hallway was enough for me to know.
 
He was vegan, like all the cool kids were at the time. Somebody told me that his girlfriend, the one that he still didn’t have but one day would, had to at least be a vegetarian.
 
I declared my decision at the kitchen table that same evening: I would never eat meat again. The reason behind was just too embarrassing for me to reveal, and with no other arguments than "because", my parents did, of course, immediately stop my whims.
 
 
This was before the internet, in the days when knowledge was collected in libraries, so that’s where I went to read everything - absolutely everything - I could find about nutrition, animal rights and protein imperialism (a majority of the books were written in the 70’s).
 
Fully loaded with knowledge, I took the matter up for discussion again at home, and this time I actually had more arguments than my unrequited love story. I was convinced.
 
With my new firm belief there was no other option than to become a vegetarian. My parents understood that as well. Today, I’m glad that they didn’t just said yes the first time I brought up the subject, but that I had to really think things through. I think that’s why I, 16 years later, still don’t eat meat.
 
 
Today when asked why I’m a vegetarian I find it hard to give a good answer. It’s nothing I think too much about, it’s just who I am. However, what stops me from eating meat again is my concern for animals, both the cute and the not so cute ones. My heart harbors the greatest love for ants and mosquitoes, for cats and dogs, for cows and pigs. Every life form is nothing less than a miracle, and until the day that I myself can kill an animal with my own hand, I will not put them in my mouth.
 
With that said, I have the greatest respect for all of you who still eat meat.
 
 
 
 
 
 
Jag var 15 år och olyckligt kär. Kär på det där sättet som man bara blir i den åldern och dessutom i en person som jag aldrig ens pratat med. Det räckte med att vi passerat varandra i högstadiekorridoren för att jag skulle veta.
 
Han var vegan. Nästan alla som var något var det på den tiden. Och jag fick höra att hans flickvän, den han ännu inte hade men en dag skulle skaffa sig, hon skulle åtminstone vara vegetarian.
 
Jag deklarerade mitt beslut hemma vid köksbordet redan samma kväll: jag skulle aldrig mer äta kött. Anledningen bakom var alldeles för pinsam för att avslöja, och med inga andra argument än ”därför” satte mina föräldrar naturligtvis omedelbart stopp för mina griller.
 
 
Det här var innan internet, på den tiden då kunskap inhämtades på bibliotek, så där bosatte jag mig den följande tiden och läste allt – precis allt – jag kunde komma över om näringslära, djurrätt och proteinimperialism (övervägande delen av böckerna var skrivna på 70-talet).
 
Fulladdad med kunskap tog jag upp saken till diskussion igen där hemma, och den här gången hade jag fler anledningar än min obesvarade kärlekshistoria. Jag hade blivit övertygad om vad jag tyckte var rätt.
 
Med min nya fasta övertygelse fanns det inga andra alternativ än att bli vegetarian, och det förstod också mina föräldrar till slut. I dag är jag glad över att de inte lättvindigt sa ja redan första gången jag tog upp ämnet, utan att jag fick bottna i mina tankar och åsikter ordentligt. Jag tror att det är anledningen till att jag i dag, 16 år senare, fortfarande inte äter kött.
 
 
I dag när jag får frågan om varför jag är vegetarian har jag svårt att ge ett bra svar. Jag är det av gammal vana och funderar inte särskilt mycket över det. I grund och botten handlar det dock om omtanke om djuren, både de söta och de fula. Mitt hjärta hyser, helt ärligt, den största kärlek till allt från myror och myggor, till katter och hundar, vidare till kor och grisar. Allt liv är som små mirakel, och inte förrän den dagen då jag själv klarar av att släcka de liven med min egen hand kommer jag att stoppa dem i min mun.
 
Med det sagt, jag har den största respekt för alla er som fortfarande äter kött.
 
 





Comments
Posted by: M

Jag bestämde mig också när jag var 16 för att bli vegetarian. Det enda min mamma sa var; Ska du bli vegetarian får du börja laga din egen mat. Så det var det jag gjorde. Jag läste dock inte på om varken proteinkällor eller vitaminer vilket resulterade i att jag de första fem åren inte åt en enda baljväxt..

Svar: Så sa min mamma också. Men när hon såg att jag bara åt makaroner och krossade tomater föll hon till föga och började laga mat även åt mig. Hon började faktiskt gilla det också, även om ingen mer i min familj gått över helt till vegetariskt.
Linn

2012-09-04 @ 23:57:29
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Mirjam

Oj vad fint skrivet! Jag har varit vegetarian sen jag var 10 eller 9 år. Min stora storasyster var vegetarian och anledningen till varför jag blev det var väl någon blandning av att jag ville vara det för att hon var det och för att jag också föralltid kommer vara förälskad i alla de underbara djuren som finns på vår jord. Finns många bra anledningar till att bli vego :)

Svar: Ja, visst gör det. Det finns förstås en massa vetenskapliga och faktabaserade anledningar, men jag har kommit fram till att för är det framförallt baserat på känslor och, som du säger, en kärlek till allt levande.
Linn

2012-09-05 @ 19:52:42
URL: http://lagavego.blogg.se/
Posted by: Piccolacasa

Åh olyckligt kär i killar jag aldrig pratat med, det har jag varit många gånger! Antagligen fler gånger än jag varit lyckligt kär. Jag skrev brev till dem ganska ofta. Och ringde. GAD så pinsamt! Men vegetarian har jag aldrig varit :) Jag älskar många animaliska livsmedel, vill inte vara utan dem. Men försöker välja ekologiskt och inte överdriva köttätandet - lätt att det blir slentrian. I en dröm där jag är rik skulle jag handla allt i en liten gårdsbutik, där jag visste att det var giftfritt och stressfritt för både grödor och djur. Om den butiken inte fanns skulle jag starta den! Hemskt att det ska vara så svårt och dyrt att äta schyst :/ kramen!

Svar: Ja, hur kunde man bli så "kär"? Helt makalöst. Jag höll det mest för mig själv (och mina vänner). Men jag hade riktiga stalker-tendenser, som till exempel att jag skrev upp i en liten bok vad killen jag var kär i hade på sig. Varje dag. I säkert ett år. Undrar vad han skulle tänka om jag skickade den till honom?
Rent teoretiskt skulle jag kunna tänka mig att äta kött om jag visste bergsäkert att djuren hade haft det bra och att de fått dö utan (några större) plågor. Fast sen tror jag ändå, att när köttbiten väl ligger på tallriken... då är jag inte så sugen längre. Har nog gått för många år för att jag ska vända tillbaka :-)

Håller med om att det är trist att bra och schysst mat oftast kostar mer. Några av lågprisbutikerna har dock överraskat mig på senaste tiden. Svenska morötter på Lidl. Svensk tomater på Netto. Svenska kravtomater på Willys. Till helt ok priser också. Köper ekologiskt när jag kan, fast ägg - där är jag stenhård. Då små hönorna ska ha fått gå ute och pickat. Önskar att jag hade egna höns, som ni. (fast nej, det är inte ett alternativ just nu. Katten är dessutom alldeles för glupsk!).

Hoppas du får en jättefin helg med lagom mycket plugg.

Kram!
Linn

2012-09-06 @ 17:49:33
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Piccolacasa

JAG SKREV OCKSÅ UPP KLÄDERNA!!! Psyko-sister ;)
Synd att det inte passar med höns nu, Mio och hans tjejer har fortfarande inte hittat någon ny ägare. Får nog lägga ut en annons på blocket i helgen. Har just skrivit in alla deadlines på uppgifter i kalendern. Det är liiiite stressigt att folkhögskolekurserna är 4st 25%. Men det fanns inte "större" som var på distans. Nu är det lite rörigt att hålla ordning på allt. Men det är bara näsan över ytan där som gäller... Min riktiga utbildning ska ha fokus. Måste. Komma. Ihåg.
Hörs snart!
kram!

Svar: Uuhh.... Dig skulle jag inte vilja möta i en mörk gränd ;-) Men alltså, vilka grejer man höll på med. Jo, lite psyko...
Näsan över ytan syster! :-)
Linn

2012-09-06 @ 22:49:09
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback