Just Read: Day of the Oprichnik

 
 
 
Author: Vladimir Sorokin (1955-)
Title: Day of the Oprichnik (Den opritjnika)
Year of publication: 2006
Translation: Ben Hellman
My rating: 3/5
 
 
Halfway through the first chapter I’m about to close the covers of this book, never to open them again. The violence and brutality that overflows and drips out of these pages are sickening. The images that are scratched and carved on the inside of my eyelids so painful.
 
But I keep reading, convinced that there must be something that Vladimir Sorokin wants to tell me. And there is.
 
Sorokin tells a tale of Russia in 2027. The country has abandoned both communism and the rulers of our time on behalf of a new reign that hails the traditional heritage of Russia (whatever that is). Nothing has turned out for the better though.
 
The novel takes place during one day of protagonist Komjaga’s life. He’s working for the Oprichnik’s whose mission is to clear the country of any dissidents. Have we heard that before?
 
This is really one of the most disgusting books I’ve ever read. It’s strange, surreal, and nightmarish. Still, if you’re interested in Russia – it’s history and future (although hoping that this book is not describing it) – and jackbooted politics this is a fascinating read.
 
 


 
 
 
Författare: Vladimir Sorokin (1955-)
Boktitel: I det heliga Rysslands tjänst (Den opritjnika)
Utgivningsår: 2006
Översättning: Ben Hellman
Mitt betyg: 3/5
 
 
Halvvägs genom det första kapitlet har jag god lust att lägga ifrån mig den här boken för att aldrig mer vidröra den igen. Våldet och brutaliteten som väller ut från boksidorna gör mig illamående. Bilderna som ristas på insidan av mina ögonlock är så smärtsamma.
 
Men jag fortsätter att läsa, övertygad om att det måste finnas något som Vladimir Sorokin vill berätta för mig. Och det gör det.
 
Sorokin berättar en historia om Ryssland 2027. Landet har övergett både kommunism och dagens styre, till förmån för en ideologi som hyllar det traditionella ryska arvet (vad det nu är). Men inget har tyvärr förändrats till det bättre.
 
Boken utspelar sig under en dag i huvudpersonen Komjagas liv. Han arbetar för Opritjnikerna, en sammanslutning som har till uppgift att hålla landet rent från oliktänkande. Har vi hört det förut?
 
Det här är verkligen en av de vidrigaste böcker jag någonsin läst. Den är underlig, surrealistisk och mardrömslik. Men om du är intresserad av Ryssland – dess historia och framtid – och stövelförsedd politik så är det fascinerande läsning.
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Vad spännande det kan bli när man orkar, vågar, tar sig för att fortsätta läsa fast man först inte vill :)

Svar: Ibland vill jag läsa härliga, mysiga må bra-böcker, men jag tycker också om att läsa för att upptäcka nya världar, utmana mig själv och kanske lära mig något nytt.
Linn

2012-09-04 @ 10:31:37
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Samma här! Det beror lite på hur jag mår vad jag väljer för bok. Jag har ofta flera på gång samtidigt :)

2012-09-04 @ 14:11:28
URL: http://queenofkammebornia.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback