Thoughts on Doing Nothing

 
 
 
The other day I was reminded of a first date with a former boyfriend (this was years ago, so I would say it's statute-barred now, honey). We were in the process of getting to know each other, and he asked me about my hobbies and what I enjoyed doing in my spare time.
 
Later, I learned that I almost scared him away with my answer: “I like to sit on the couch and stare into the wall. Doing nothing.”.
 
I can admit that this might not have been the best thing to tell someone on a first date, but it was true. Back then I really mastered the art of doing nothing.
 
 
Being that goal oriented person, a quality I’ve refined during the last years, I think I somehow forgot how to do this, and how important it is to me, to counterbalance the running-fighting-striving with tranquility and peace of mind.
 
Now, I try to schedule a little bit of doing nothing each day. To me, that can be reading a book, drinking a cup of tea all by myself in quite, looking out through the window and reflecting over the changing of the seasons, or following my cat around and observe whatever he’s doing.
 
It's a moment where I don’t have to produce or perform, a moment where I can just be.
 
 
 
 
 
 
Häromdagen kom jag att tänka på en första dejt med en före detta pojkvän (älskling, det här var flera år sedan, så jag tycker att det kan anses vara preskriberat vid det här laget). Vi var i lära känna-stadiet, och han frågade mig om mina hobbies och vad jag tyckte om att göra på fritiden.
 
I efterhand fick jag veta att jag nästan skrämde iväg honom med mitt svar: ”Jag tycker om att sitta på soffan och stirra in i väggen och bara vara.”.
 
Ja, jag erkänner att det kanske inte var det mest attraktiva jag kunde berätta om mig själv, men det var sant. Då bemästrade jag verkligen konsten att bara vara.
 
 
Som en målinriktad person, en egenskap jag förfinat under de senaste åren, så tror jag att jag glömde bort hur man ”bara är” och hur viktigt det är för mig att balansera allt kämpande-springande-strävande med stillhet och lugn.
 
Nu försöker jag boka in en liten stund av bara vara varje dag. För mig kan det vara att läsa en bok, dricka en kopp te i min ensamhet och i tystnad, att titta ut genom fönstret och reflektera över årstidernas växlingar eller att följa efter min katt och iaktta vad han har för sig.
 
Det är en stund på dagen där jag inte behöver producera eller prestera. En stund där jag bara får vara.
 
 
 



Comments
Posted by: Mormorsglamour

Det är så tydligt när man gör avkall på det som är det viktigaste för en själv och det är så häftigt när man inser vad som är viktigast för mig och faktiskt tar sig tid att prioritera det.
Önskar att jag var mycket bättre på att bara inte göra någonting.
Önskar dig en bra dag
Kram
Helena

Svar: Och det är så lätt att halka in i en negativ spiral tycker jag, när man väl börjar göra avkall lite här och lite där är det lätt att det fortsätter av bara farten. Det kräver mycket medvetenhet (i alla fall för mig) att hålla fast.
Hoppas du får en fin vecka! (och jag kan fortfarande inte sluta tänka på de fantastiska presentaskarna du gjorde av colaflaskan :-))

Kram
Linn

2012-09-03 @ 07:42:25
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Ashley

LOVE LOVE LOVE this.

2012-09-03 @ 08:36:04
URL: http://Heyitsashley.com
Posted by: vonskareng

hahaha klockrent!

2012-09-03 @ 09:31:38
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Posted by: Karolina

Bra sagt! Och fin kopp! :)

Svar: Tack, det är min bästa, bästa tekopp! Den sliter jag på dag ut och dag in :-)
Linn

2012-09-03 @ 09:48:13
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: Art By Tina - Konst & Fashion

En energikick var precis vad jag fick från yogan igår. Vanligtvis brukar jag bli ganska trött och somnar direkt efter yoga - men igår hade det motsatt effekt. Coolt.

2012-09-03 @ 10:19:29
URL: http://trueborn.blogg.se
Posted by: Heidi Lyn

I love refining and practicing the art of doing nothing. It's the perfect way to relax and refocus. I think I'll start today.

2012-09-03 @ 13:12:21
URL: http://tobeluminous.com
Posted by: Jasmine

förstår vad du menar men att "bara vara" är inte kul när man som jag inte har ett jobb att gå till varje dag. DET saknar jag:D Verona bjuder tydligen på mer sommar kommande vecka. Just nu spöregnar det men fr.o.m söndag kommer vi ha runt 28-30 grader igen. Tack gode gud för det för hösten är jag inte redo för än!


Svar: Det är sant. Att göra ingenting blir ju meningsfullt först när det kontrasteras mot något annat. Det är lätt att tristessen tar över... Själv har jag alltid så mycket projekt jag vill förverkliga att jag får tvinga mig själv att sitta still.
Linn

2012-09-03 @ 13:55:49
URL: http://baciatutti.blogspot.it/
Posted by: Johanna

Det är verkligen en konst att kunna göra just ingenting och njuta av det. :-)
Önskar dej en go vecka!
Kram Johanna

Svar: Kanske är det denna konst jag ska försöka bli världsbäst i? ;-)Ha en jättefin vecka, kram!
Linn

2012-09-03 @ 16:45:11
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg
Posted by: Katarina

Åh, det var den underbaraste beskrivning jag hört! Vem gillar inte det om man är helt ärlig ;)

Svar: Ja, tid för sig själv i lugn och ro - så välbehövligt :-)
Linn

2012-09-03 @ 23:00:28
URL: http://brakatarina.se
Posted by: CrimsonAnna

För c.a tio år sedan läste jag i en artikel i nedlagda tidningen Hennes att vi lever i en tid där en tom kalender är lika skamligt som en könssjukdom. Det stämmer tyvärr fortfarande. Finns det något svårare än frågan-vad gör du?

Svar: Ja, eller - vad ska du göra i helgen? Chansen är stor att jag inte ska göra nåt särskilt, men det är svårt att övertyga om att jag faktiskt är nöjd med det.
Linn

2012-09-04 @ 09:17:59
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: syster Elin

Vilket bra svar på sin fråga killen fick, synd bara att han inte hade förstånd att förstå hur du menade... Men du har alldeles rätt, det är viktigt att boka in tid för sig själv!

Svar: Han var av den hyperaktiva sorten ;-)
Linn

2012-09-04 @ 09:21:21
URL: http://systerelindesign.blogspot.se
Posted by: Mormorsglamour

Det måste jag verkligen hålla med om att det lätt blir en negativ spiral.
Vad kul att du gillade presentförpackningarna, du kommer upptäcka när du gör dem att det går sjukt mycket fortare och lättare än du tror.
Se bara till att ha en vass sax, så går det superlätt.
Kram
Helena

2012-09-04 @ 14:25:31
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Karolina

Jag förstår du gillar den skarpt! Varifrån är den?

Svar: Jag har fått dem i present, har för mig att de är inköpta på Norrgavel. Perfekta för te och varm choklad, och faktiskt också som soppskålar :-)
Linn

2012-09-04 @ 20:09:10
URL: http://joahi.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback