A Love Letter to Books and Reading

 
 
 
Wasn’t it I who said that being present was of uttermost importance? Wasn’t it I who warned about escaping reality?
 
I believe it was.
 
So is it really me who writes a passionate love letter to books, narrative art and reading, one of the most sophisticated escapist behaviors known to mankind?
 
You bet.
 
 
Reading is an inward-looking act. Sure, we can read aloud and discuss the story, but the most important and enjoyable part of reading takes place inside the head. That’s where I, together with the author, paint a reality that no one else can reach, a reality that can’t be captured in words. This world is a complex and unique combination of words, images, feelings and emotions.
 
When I read – a good book – the physical world around me ceases to be. The couch is just an object with the purpose of letting me forget that my body exists, the ceiling and the walls are reduced to their mere function – to keep me warm, dry and free from wind and outdoor sounds.
 
I’m as far away from reality as I possibly can get and still… present. Entirely present. I’m awake. Focused.
 
 
Without feeling ashamed, apologize or being cautious I walk straight into the life of a stranger, revealing his innermost secrets. I’m a spectator, a silent companion who only controls details – facades, coulisses – while destiny marches on, merciless, at every turn of page. I’m charmed and horrified, reveled and saddened.
 
We have to go through this, take us to the end station together, because I can’t let you go now, now when your life has become part of mine and your musings are mine as well.
 
And so I travel, from the first word to the last, and it’s not until the book-covers are closed – for the day or forever – that I return to my world, enriched and new. The walls and the ceiling and the couch regain their well known shapes.
 
But I am new and I have changed.
 
 
Today is International World Book Day. Go grab a book and read some!
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag som tjatar om vikten av när- och härvaro. Om faran i att fly vardagen och verkligheten. Nu kommer jag här med ett inlägg som inte är något annat än en ren kärleksförklaring till boken, berättarkonsten och läsandet, ett av de mest sofistikerade flyktbeteenden som finns.
 
Att läsa är i grund och botten en introvert handling där omvärlden stängs ute. Visst kan vi läsa högt för varandra, diskutera bokens innehåll, men det viktigaste och mest njutbara i processen sker i huvudet.
 
Det är där jag tillsammans med författaren målar upp en verklighet som ingen annan någonsin kan träda in i, som inte låter sig fångas i ord. Det är en värld som är en komplex och unik sammansättning av ord, bilder, känslor och stämningar.
 
 
När jag läser – en bra bok – då finns inte den fysiska världen runt omkring mig. Soffan är bara ett föremål med syfte att låta mig glömma att min kropp existerar, taket och väggarna reduceras till sin funktion – att hålla mig torr, varm och fri från vind och utomhusljud.
 
Jag är så långt bort från verkligheten som jag någonsin kan komma och ändå… närvarande. Helt och hållet närvarande. Min hjärna är skärpt. Jag är fokuserad. Koncentrerad. Vaken.
 
 
Utan att skämmas, be om ursäkt eller ta det varligt klampar jag rätt in i en främlings tanke- och sinnevärld, en främlings verklighet och innersta hemlighet. Jag är en betraktare, en tyst följeslagare som bara har makt över detaljer – fasader, kulisser, rekvisita – medan ödet skoningslöst marscherar vidare, allteftersom jag vänder sida. Jag förtjusas och förfasas, njuter och lider.
 
Vi måste gå igenom det här, måste ta oss till slutstationen tillsammans, för jag kan inte släppa dig nu, nu när ditt liv blivit en del av mitt och dina funderingar också är mina.
 
Så tar jag mig från första ordet till det sista och när bokpärmarna sluts – för dagen eller för gott – först då återvänder jag till min värld, berikad och ny. Väggarna och taket och soffan återfår sina välbekanta former.
 
Men jag är ny och jag har förändrats.
 
 
I dag är det världsbokdagen. Fira med att läsa en rad eller två!
 



Comments
Posted by: Art By Tina - Konst & Fashion

Just nu läser jag Vindarnas Skugga av Carlos Ruiz Zafon, magiskt förtrollande. och väldigt lämpligt att jag åker till Barcelona på fredag=)

Svar: Åh, njut av Barcelona! Underbara stad!
Linn

2013-04-23 @ 19:24:45
URL: http://trueborn.blogg.se
Posted by: Turid

Ville bara säga att jag sitter å smaskar på dina bananplättar just nu. Jättegoda ju:-) Har testat innan, men med keso också å det gillade jag inte alls. Men dessa var mumsiga! Funderar på om de är LCHF, en del säger ju att frukt ska man inte äta för mycket av å banan innehåller ju en hel del kolhydrater?

Svar: Nä, bananen är ju en riktigt kolhydratbomb :-) Men jag kan inte - eller vill i alla fall inte - motstå dem. Eftersom jag håller mig mätt fram till lunch efter att ha ätit dem till frukost så får de godkänt i min värld.
Linn

2013-04-23 @ 20:11:34
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: Ann-Christin

Känner igen mig i varje ord du skriver!
Jag firar, jag läser. Varje dag.

2013-04-23 @ 20:34:22
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: sara

åh vad jag känner igen mig. när man försvinner in i en bik. och jag älskar´t!!!

2013-04-23 @ 21:01:26
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: HemkäraHanna

Så fantastiskt beskrivet av den bästa av flykter.

2013-04-23 @ 21:57:04
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Helena

Vilken underbar kärleksförklaring till läsandet och boken<3 Jag önskar att mina elever någon gång kunde få den relationen till en bok. Den som har en bok är aldrig ensam.

Många gånger när jag har läst en bra bok så kan jag känna en viss sorg och saknad över att den är slut och jag måste skiljas från bokens personer.

2013-04-23 @ 22:31:53
URL: http://helenassota.se
Posted by: Katarina

Åh, en rad eller två ska jag nog klara av :) Jag borde läsa mer böcker. Är rätt dålig på att hitta något som håller mig kvar...
Kramar

Svar: Någon speciell genre som brukar funka? Tänkte om jag skulle försöka mig på att ge något tips. Jag läser rätt blandad kompott, men själv fastnar jag alltid för böcker med skruvat innehåll i stillsamt tempo. Jag tycker om när jag får höja på ögonbrynen och tänka "men vem kommer på så här sjuka saker?" :-)
Kram
Linn

2013-04-23 @ 22:34:54
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: xenia

Förundras. Så verkligt.
Så otroligt vackert språk du har.

Svar: Tack snälla du. Jag vet ju att du är en läsande person, så de orden från just dig värmer extra mycket.
Linn

2013-04-24 @ 08:33:04
URL: http://kultursnack.blogg.com
Posted by: Browneyedgirl

Det var länge sen jag försvann in i en bra bok =) Men minns så väl känslan. Ska ta tag i det igen.
Kram och ha en fin dag...

2013-04-24 @ 10:06:15
URL: http://browneyedgirltjejen.blogspot.com
Posted by: Anonym

Det är så skönt att bara stänga ute världen för en liten stund. Att bara få ge sig hän och besöka en annan värld.

2013-04-24 @ 17:09:32
Posted by: Alekzandra Kelahaara

Så fint inlägg, det stämmer så bra det du beskriver. Jag känner igen mig.

2013-04-24 @ 17:15:45
URL: http://bookupied.blogg.se/
Posted by: Katarina

Åh vad glad jag blev då jag såg dig på everyday idag. Fina du! <3

Svar: Ah, det hade jag missat! Tur att du såg så att jag också fick glädjen att se det. Klickar mig aldrig in där, men får väl börja med det nu :-)
Linn

2013-04-24 @ 19:03:26
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Katarina

Haha, det låter väldigt intressant. Jag har nog aldrig ens reflekterat över att man kan läsa så skruvade saker (jo, klart man kan).
Jag är så trist, läser gärna om Mount Everest. Äventyr. Verklighetsbaserade. Saker som får mig att tänka och gråta.
Gillar ju filmer som "en oväntad vänskap" så något åt det hållet. Gillar däremot inte engelskt skvaller och sånt ;)

Svar: Aha, såna böcker :-) Det är en genre jag knappt känner till. Tänker på Vilja av sten (som blev filmen 127 hours). Kanske nåt av Natasha Illum Berg, hon som är storviltjägare i Afrika? Hennes sommarprat för ett par år sedan var helt suveränt. Hon som person fascinerar mig också.
En oväntad vänskap har jag inte sett, men får för mig att det är skön feelgod med både lite tårar och skratt. Anna Gavalda tycker jag skriver böcker som kombinerar värme och allvar på ett trivsamt sätt. Det är kanske inte "stor" litteratur - som i blivande nobelpristagare - men så där lättillgänlig och lite mysig bara. Ibland räcker det gott.
Linn

2013-04-24 @ 21:48:43
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Maria

Världsbokdagen missade jag precis men tack och lov att vi får läsa året runt. Det är en underbar avkoppling. Du beskriver också detta helt fantastiskt. Härligt!

Svar: Tack för de orden. Precis som du så firar jag också världsbokdagen nästan varje dag.
Linn

2013-04-25 @ 17:48:28
URL: http://dammsamlare.blogg.se/
Posted by: Katarina

TACK för dina tips! Jag ska faktiskt spara detta och kolla upp. Skönt att ha något på tågresorna. Slippa kolla mobilen hela tiden.
Kram

2013-04-28 @ 20:28:03
URL: http://brakat.blogg.se/

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback