Banana Pancakes – a Lip Smacking Breakfast

 
 
 
Pancakes. I have a weak spot for pancakes. Eating flour-free doesn’t mean I have had to end that love affair, quite the contrary. There are so many delicious alternatives out there!
 
A current breakfast favorite of mine are these easy to make banana pancakes. I believe they are a great example of food with the perfect ratio between number of ingredients, time and taste. Just what you need for breakfast, right?
 
 
Banana Pancakes
Yield: 12 small pancakes.
These are, in my opinion, enough for one person for breakfast if served as the only dish.
 
1 banana, preferably from happy banana workers
2 eggs, preferably from happy hens
½ teaspoon baking soda
A pinch of salt
Coconut oil
 
 
Mash the banana in a bowl, add eggs, a pinch of salt and stir. Add baking soda and stir once more, until it’s evenly distributed in the mixture.
 
Heat coconut oil in a pan. You can fry them in butter as well of course, but coconut oil adds a tasty flavor to the pancakes.
 
Fry your pancakes golden brown. I usually make them rather small, about 1 tablespoon per pancake, since they are much easier to turn and handle that way.
 
I eat them with full-fat, natural yoghurt, warm berries and coconut flakes.
 
Something for your Sunday brunch, perhaps?
 
 
 


 
Jag vet att bananplättar är gammalt i bloggvärlden, men så är även jag. Ja, alltså, tillräckligt gammal för att rycka lite på axlarna åt vad som är nytt eller passé, inne eller ute, trendigt eller inte.
 
Jag tycker om bananplättar helt enkelt och har experimenterat med en del olika recept. Det här är ett som jag ständigt återvänder till, eftersom det i mitt tycke har det rätta förhållandet mellan antal ingredienser, tidsåtgång och smak.
 
Jag är inte främmande för att lägga tid på matlagning, men ibland behöver det gå undan lite. Som på morgonen, till exempel. I dag blev det bananplättar till lördagsfrukost, men de går så pass snabbt att göra att det händer att jag svänger ihop dem mitt i veckan också.
 
 
Bananplättar
12 små plättar
I mitt tycke lagom för en person till frukost om de serveras som enda rätt
 
1 banan, gärna från glada bananarbetare
2 ägg, gärna från glada höns
½ tsk bakpulver
En nypa salt
Kokosolja till stekning
 
 
Mosa bananen i en skål och rör ner ägg och en nypa salt. Tillsätt bakpulvret och rör runt tills det har fördelat sig fint i smeten.
 
Hetta upp kokosoljan i en stekpanna. Det går naturligtvis bra att steka i smör också, men kokosoljan ger en extra smakskjuts åt plättarna.
 
Stek plättarna gyllenbruna på medelvärme. Jag brukar göra dem rätt små, cirka en matsked per plätt, eftersom de då blir lättare att hantera.
 
Jag äter dem med turkisk yoghurt, varma bär och lite kokosflingor.
 
Något för söndagsfrukosten, kanske?
 



Comments
Posted by: Frökenfilantrop

Åh din bild gör dem verkligne rättivsa, ser supergott ut! Är själv sugen på att testa dessa skulle dock gärna pröva med lite saffran i också =) vad tror du om det? Kram

2013-04-20 @ 12:46:56
URL: http://froenfilantrop.blogg.se
Posted by: HemkäraHanna

Mmmmmm, så gott!!!

2013-04-20 @ 20:29:18
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: En flicka som är stark

Jag är nog också lite gammal för jag har aldrig testat detta, haha.

Svar: Det är skönt att bli gammal! :-)
Linn

2013-04-20 @ 23:51:44
URL: http://jessi91.spotlife.se
Posted by: Jenny Olofsson

Nice! Man borde experimentera mera än vad jag gör med mat. Jag håller mig till vanor och bryter dem inte. Jag prova ganska mycket nya recept, men det är sällan något faller mig i smaken. Men jag borde försöka piffa till det som jag vet att jag redan gillar =D

Svar: Jag är inne i en period av våldsamt experimenterande! Det blir nya rätter minst ett par gånger i veckan. Vi har lagt om kosten en del (mindre kolhydrater, mer fett) och det gav inspiration. Det är roligt att testa nya igrendienser och försöka återskapa gamla favoriter.
Linn

Posted by: M

Jag kan väl säga att mitt resultat av samma pannkakor inte blev riktigt lika lyckat..

Svar: Nä, vad trist. Fick lite dåligt samvete först, men sen kikade jag in hos dig och såg att du uteslutit äggulorna. Då tänker jag att det inte bara är mitt fel. :-)
Linn

2013-04-21 @ 15:57:44
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: M

Klart att det inte är ditt fel! Jag skyller istället på min beslutsamhet att hitta ett recept till M som funkar trots alla allergier.. =]

Svar: :-)
Linn

2013-04-21 @ 17:35:29
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Tina

Mmmm! Ser ju huur gott ut som helst! Det måste jag göra snart! :)

2013-04-21 @ 19:51:37
URL: http://timonhome.blogg.se
Posted by: Eleonore

Detta ska jag prova att göra till min gnälliga gubbröra! Eller, så ska jag använda mig av den listiga konsten och kanske se till att densamme serverar mig detta till frukost... Låter gott, så gott tycker jag!

2013-04-24 @ 16:46:00
URL: http://mingubbrora.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback