Let's Get Physical

 
 
 
We spent the weekend on the countryside together with friends and I returned home full of inspiration and new ideas.
 
Besides eating the most delicious grilled artichokes and a heavenly eggplant gratin, I experienced an almost religious aha moment when we discussed the importance of having a sound balance between activity and rest.
 
Ok, that isn’t exactly news, not even to me, but I felt that the ‘activity’ part got a whole new meaning to me. I realized that we, or at least I, as a human being am designed to use my hands and work with my body.
 
I want to rest after a day full of physical activities – outside, close to nature – not after eight gloomy hours in front of a computer. I want to till the soil, experience a direct the connection between work and survival. But of course, preferably without having to worry if we’ll actually be able to produce a crop big enough to meet our needs... I’m well aware it’s not easy being a farmer.
 
 
Maybe it’s just a silly dream that pops up right now just because it’s spring.
 
Or maybe I was just under the influence of wine and thereby easily inspired by my friend's mother and her talking about spending two hours a day with the horses, which forced her to temporarily let go of her ordinary day job.
 
I just feel that I got an idea about the ideal life, a simple life, which isn’t just about the balance between activity and rest, but physical activity and rest.
 
I don’t know what I’ll do with this insight. Perhaps nothing more than starting to take better care of this little piece of land that is our garden.
 
 
Taking a well deserved break for some blogging after two hours of removing old and dead parts of our raspberry bushes.
 
 
 
 
 
Helgen tillbringades ute på landet tillsammans med vänner och jag kom tillbaka hem full av inspiration och nya idéer.
 
Förutom att vi åt grillade kronärtskockor värda en stjärna i Guide Michelin och en himmelsk auberginegratäng hade jag en närapå religiös aha-upplevelse när vi diskuterade vikten av balans mellan aktivitet och vila.
 
Ok, det är inte direkt något nytt, inte ens för mig, men jag kände att aktivitetsdelen fick en helt ny mening för mig. Jag insåg att vi, eller i alla fall jag, som människa är gjord för att använda mina händer och arbeta med kroppen.
 
Jag vill vila efter en dag full av fysisk aktivitet – utomhus, nära naturen – inte efter åtta glåmiga timmar framför datorn. Jag vill bruka jorden, uppleva ett direkt samband mellan jobb och överlevnad. Fast självklart helst utan att vi egentligen behöver oroa oss för om vi kan producera en tillräckligt stor skörd för att möta våra behov... Jag vet att det inte är lätt att vara bonde.
 
 
Kanske är det bara en fånig liten dröm som dyker upp just nu bara för att det är vår.
 
Eller så var jag kanske extra lättpåverkad efter ett par glas vin när min väninnas mamma började prata om hur hon varje dag tillbringade två timmar tillsammans med hästarna, och hur det fick henne att släppa allt vad vanligt kontorsjobb hette.
 
Det känns bara som att jag fick en idé om det ideala livet, ett enkelt liv, som inte bara handlar om balans mellan aktivitet och vila, utan fysisk aktivitet och vila.
 
Jag vet inte vad jag ska göra med den insikten. Kanske ingenting mer utöver att börja ta bättre hand om den här lilla plätten jord som är vår trädgård.
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Det är inte en fånig liten dröm, tvärtom! Och en trädgårdsplätt kan man göra mycket på! Det låter som du haft en fin helg. Själv har jag just gått en lång promenad och nu vilar jag i soffan :) Kram!

2013-04-21 @ 17:40:52
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: M

Visst känner man sig mer tillfreds efter att ha varit aktiv fysiskt. Och jag tror också att man vilar bättre. Här har jag en liten balkonglåda som jag har tänkt att jag ska försöka fixa till. Men i år ska jag gå till en blomsterhandel och fråga om råd så att blommorna inte bara dör efter två veckor.. Som de råkade göra förra året.. =]

2013-04-21 @ 17:50:05
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Lotta

Jag har också alltid haft en dröm att bo på landet kanske ha några höns eller vid vattnet och vakna till vågor. Jag älskar naturens krafter,men samtidigt så bor jag så nära naturen och en kanal med vatten fast jag bor i ett villaområde och ju mer åren går så är det svårt att byta bort vårat hus som gått i generationer och vi har omsorgsfullt lagt våran själ i efter många års renoveringar. Och nu börjar den bli så lagom våran lilla stuga.

Du verkar haft en härlig helg!!
Kram Lotta

Svar: Det låter som att ni har hittat er lilla oas! Närheten till vatten måste vara underbar.
Mina två senaste boenden har varit i äldre hus/gårdar med villaområden precis runtom. På sätt och vis får vi det bästa av två världar då, har jag känt, även om jag gärna skulle ha ett vidsträckt landskap att blicka ut över... Vi får se var vi landar.

Kramar!
Linn

Posted by: HemkäraHanna

Låter som härliga tankar i en härlig helg. Spännande att se vart de leder.

2013-04-21 @ 20:58:28
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Helena

Nya aha-upplevelser är alltid spännande att se vad de leder till. Börja med att odla på din lilla jordplätt och rätt som det är så har du insikt om vad du vill göra för att leva mer i balans med naturen.

Sv; Tack! Visst blev det ett snopet slut men eftersom det var till tekoppen så var det ok:) Kram

Svar: Jag har rivstartat - i dag har jag planerat tomat- och salladsodlingar och planterat vackra växter i krukor. Räfsat och rafsat, klippt och gallrat. Underbar känsla!
Kram
Linn

2013-04-21 @ 21:53:17
URL: http://helenassota.se
Posted by: Katarina

Åh det är så härligt när man upptäcker nya saker som gör en lycklig! Och att påta i trädgården är faktiskt rätt jobbigt... En fysisk aktivitet som kräver en hel del ibland.
Kramar och ha en härlig vecka!

Svar: Ja, jag lyfter och kånkar, släpar och drar, sågar och klipper... Det kan faktiskt bli lite träningsvärk till slut, men bara i armarna, inte i huvudet :-)
Kram!
Linn

2013-04-21 @ 23:12:33
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: frk. Frida Fortissima

Ja, tänk, den där balansen...att hitta den, att leva, vara i den. Hur många ggr har jag inte önskat mig den? För mig är det dock inte jord under naglarna som ger mig den. Det är bakningen och matlagningen, de långa, raska promenaderna...
Vill gärna höra mer om dina tankar kring balansen, de är spännande!
Varm kram

Svar: Åh, jag tackar inte nej till lite matlagning, och sannerligen inte heller till raska promenader. Jag tror att den dominerande känslan just nu är önskan att vilja trötta ut mig med sådant som känns på riktigt, och en vilja att bli trött i kroppen, inte i huvudet. Nåväl, jag tar de chanser jag får nu till kroppsarbete, har tillbringat hela eftermiddagen i trädgården och nu känner jag mig skönt mör.
Många kramar till dig, du finns i mina tankar och jag längtar till nästa gång du delar med dig av dina vackra ord på bloggen.
Linn

2013-04-22 @ 04:42:45
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Tant Emma

Tror att du har helt rätt. Att vila efter en dags fysisk aktivivitet är välgörande för kropp och själ. Själv känner jag mig helt dränerad när jag suttit på kontoret framför datorn hela dagen.

2013-04-22 @ 14:12:19
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: Frökenfilantrop

Jag har så många gånger tänkt samma sak! Att mixen mellan aktivitet som faktiskt är fysisk och vila är det bästa! Hellre bor jag på landet och hugger ved för husets uppvärmning framför att vrida igång värmen på elementet och sedan ta bilen till gymmet....

Just nu bor jag i lägenhet men vi får se om vad framtiden utvisar =)

2013-04-22 @ 15:12:45
URL: http://frokenfilantrop.se
Posted by: Nette

En jättebra formulering: aktiv vila . Jag har inte tänkt på det men så är det ju. Jag har häst och får ofta frågan om min energi aldrig tar slut. Jobb på dagtid, häst, hus och familj på kvällstid. Men det handlar nog om det. Att tiden med hästen är en aktiv vila. Mina händer och min kropp arbetar och kommunicerar med hästen och jag kan inte tänka på något annat än att rida här och nu. Plus att det är i stallet jag träffar mina vänner och vi är alla lite glömska och förvirrade arbetande föräldrar som kan skratta tillsammans åt varandras vimsighet .
Det låter som om du hade en härlig helg. Kram!

Svar: Jag är själv inte hästmänniska - har väldig respekt för de stora djuren - men jag inbillar mig att det är rena hälsokuren, just eftersom det kräver att man är här och nu. Och när kroppen är aktiv, kan huvudet vila. På något konstigt sätt är det så det verkar funka.
Kramar!
Linn

2013-04-23 @ 08:20:41
URL: http://www.nettestankar.wordpress.com
Posted by: Ann-Christin

Pratade med den blivande äkte mannen om samma tänk för ett par veckor sedan. Vi är övertygade att om vi hade träffats och skaffat familj på 70-talet hade vi vart hard core "gröna vågare". Frågan är vad som egentligen hindrar oss från det nu?

Svar: Ja, vad hindrar er? Vad hindrar oss?
Fast du är på god väg med dina melonodlingar :-)
Linn

2013-04-23 @ 20:41:57
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Katarina

Nej, träningsvärk i huvudet tror jag att jag fick idag. Troligen därför jag var grinig. Jag är så otroligt känslig för stress. Måste se upp så det inte går åt fel håll.

Svar: Hoppas att det bara var ett tillfälligt bakslag. Jag får också såna där totala stressdagar, men jag vet oftast vad jag gjort för fel. För mycket dator, för många åtaganden, för mycket krav, för många små saker som går snett... Mycket av det kan jag ju påverka själv, men ibland, när jag haft en bra period med flyt, tror jag ofta att jag klarar mycket mer än vad jag gör. Och så är jag där igen... Det gäller bara som du säger att se till att det inte drar iväg för långt åt fel håll. Upp på banan igen! :-)
Linn

2013-04-24 @ 21:51:49
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Katarina

Ja, jag vet ju att det kommer bakslag då man går upp i tid också. Man måste vara väldigt lyhörd och bromsa snabbt. Hitta sätt att vila. Ta pauser. Jag tror att det var dagiset som sabbade allt. Rutiner ändras (jag är jättekänslig för det nu, var inte det innan).
Har i alla fall haft en härlig helg av återhämtning.
Kramar

2013-04-28 @ 20:30:08
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Mathilda

Fin blogg :)
Hur mycket poäng fick du betala för att synas på blogg.se?

2013-05-18 @ 23:37:30
URL: http://mathildis.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback