Finding Home

 
I fell for the open plan - kitchen and livingroom in one
 
 
 
Finding a place to stay was easier than I thought. Or maybe it was just me who made it easy, because I wanted it to be?
 
I looked around the Internet for suitable apartments – big enough but still cheap enough, compatible with the cat and his outdoor life requirements and preferably close to the city center to fulfill my needs for a social life. I was also hoping to find a place that I wouldn’t have to renovate.
 
 
Everything in the kitchen is brand new, except for fridge and freezer. Not really like me, but the apartment still have some old charm left (old parquet floors in livingroom and bedroom, deep windows that I can actually sit in and a ceiling height that is higher than today's standard).
 
 
And there it was. I only had to see the pictures to know that it was a place for me. Fast forward three and half weeks, there I was with the key in my hand and a big hole in my wallet, but still just as convinced that this was my new home. I know it’s probably stupid to make such a decision so fast, I didn’t even look at other apartments, but I just knew. I know.
 
Although I have no intention to turn this into a home decorating blog, I’m afraid a few of my future posts will be about just that. Because that’s basically what I think about all day.
 
 
 
I bought the apartment from two stylists who do this for a living - buy apartments, style them and sell them. Seems like a fun job! 
 
 
 
 
 
Att hitta någonstans att bo var enklare än jag trodde. Eller var det bara jag som gjorde det enkelt för mig?
 
Jag kikade runt på Hemnet efter en lämplig bostad – tillräckligt stor och samtidigt tillräckligt billig, förenlig med katten och hans behov av att vara utomhus och gärna tillräckligt nära stan för att underlätta för mig och mitt behov av ett socialt liv. Jag hade också en förhoppning om att hitta en lägenhet utan renoveringsbehov.
 
 
The bedroom. It's a two room apartment, 59 square meter.
 
 
Och där var den. Så snart jag såg bilderna visste jag att det var ett ställe för mig, och tre och en halv vecka senare stod jag där med nycklarna i handen och ett stort hål i plånboken, men fortfarande lika övertygad om att det här var mitt nya hem. Jag inser att det säkert är rätt korkat att fatta ett sådant beslut så fort, jag menar, jag tittade inte ens på några andra lägenheter, men jag bara visste. Jag vet.
 
Jag har inga planer på att förvandla Lyckoland till en inredningsblogg, men en inte allt för vågad gissning är att inredning är vad ett antal inlägg framöver kommer att kretsa kring, för det är vad som snurrar i mitt huvud just nu.
 
 
 
Bathroom. No one has used the toilet before me. No one. I like that.
 
 
All pictures in this post are from Fastighetsbyrån.
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

En vacker lägenhet har du hittat!
Jag har tänkt på dig hela dagen och jag hoppas så innerligt att det är väl med dig.
Kram!

Svar: Stora, varma kramar till dig!
Linn

2013-07-14 @ 16:35:07
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Liv

Den ser jättefin ut, ibland vet man direkt när saker är rätt och då finns det ju ingen idé att leta efter annat. Ibland får man leta lite längre..
Kramar från Liv

2013-07-14 @ 21:27:38
URL: http://adventure-life-vida.blogspot.com/
Posted by: Lissen

Att att det var helt rätt lägenhet,var precis vad du behövde, det var nog meningen att du skulle hitta den så snabbt. Och den är urfin!
Så bra att ha inredningstankar framöver.
Ser fram emot att se bilder.

Varm kram
Lissen

2013-07-14 @ 21:28:47
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Ann-Christin

Ser fram emot lite inredning och är även mycket spänd på om vi kommer att få se några silkespappers tavlor hängandes på väggarna.

Svar: Ha ha, nej silkespapperstavlorna har redan åkt i sopen. Jag rensar som en TOK. Har dock en idé om att göra abstrakta tavlor av pressade blommor. Måste plocka några blommor först bara.
Linn

2013-07-14 @ 23:14:17
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se
Posted by: Tant Emma

Grattis till finfina lägenheten!

2013-07-15 @ 19:58:35
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: Susanne

Linn, grattis till ett fint boende, tänker på dig och hoppas du trots allt mår bra! Är du i Stockholm och har tid & lust att ses hör gärna av dig :-)

Svar: Tack! Det kommer att bli bra det här. Hör av mig om jag kommer uppåt. Kram!
Linn

2013-07-17 @ 13:23:26
Posted by: Frökenfilantrop || Your cup of tea

Linn, jag känner på mig att det här kommer bli så himla himla bra..
Och förresten, några inslag av inredningsinlägg i bloggen skulle bara vara roligt ;-) Kram

Svar: Tack! Jag hoppas verkligen det, och tror nog också att det blir det. Till slut så :-)
Många kramar!
Linn

2013-07-17 @ 15:12:13
URL: http://www.frokenfilantrop.se
Posted by: Camia

Ditt nya hem ser jättefint ut och det kommer säkert bli fin fint! Kram

2013-07-18 @ 17:05:36
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: Karolina

Jag tror att det var menat att du skulle ha denna lägenhet :) Den är väldigt fin måste jag säga! Roligt att se att du är tillbaka här, gillar att läsa dina blogginlägg! :)

Svar: Tack! Känns bra att vara tillbaka, även om det just nu är något mer sporadiskt än tidigare :-)
Linn

2013-07-26 @ 08:28:32
URL: http://joahi.blogg.se
Posted by: Jess

It's beautiful! I look forward to seeing the styling you do :-).

Svar: Thanks! I'm slowly finding the right place for my belongings and I will be sharing the progess soon :-)
Linn

2013-07-31 @ 04:56:37
URL: http://www.bellsbowlsbobbins.blogspot.com

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback