Living More with Less?

 
 
 
Lately, I’ve found myself being drawn towards minimalism, not necessarily as a style, but as a lifestyle. That might surprise those who know me well, because I’ve always been a less is bore, more is more kind of person. I mean, if you can have it all, why shouldn’t you?
 
The only thing is that all doesn’t attract me anymore, I don’t want it. What I truly want (other than love, friendship, health and peace on earth, of course) is independence and freedom, with regards to time and money, and a life as worry-free as ever possible.
 
More stuff, or more expensive stuff, will not help me to achieve that. In fact, I sometimes feel that my possessions are standing in my way.
 
 
The more I own, the more I have to attend to, and time is spent on activities that not necessarily are the ones that make me most happy.
 
When buying stuff with a second hand value a fraction of the original cost, I tie up my money in potteries and skirts. That is money that could have been used for traveling or maybe buying our own house, an investment that could bring peace of mind, as long as it’s based on sound economics.
 
And, talking about houses, all that clobber cluttering the cupboards automatically eliminates a lot of potential good buys because they just couldn’t hold all our belongings.
 
 
I’m not aiming for an ascetic life. I still love to surround myself with beautiful belongings, but maybe not as many of them.
 
The first step is to declutter. I’m finally getting rid of all those things that I never use and that don’t have a sentimental value (and I will try not to be too sentimental upon judging what can stay). I’m taking part in a local flea market next Sunday, and the stuff that don’t sell will immediately go to charity.
 
I‘m already feeling lighter.
 
 
 
 
 
Den senaste tiden har jag känt mig mer och mer lockad av minimalism, inte nödvändigtvis som stil, men som livsstil. Det förvånar möjligen de som känner mig väl. Jag har alltid varit lite av en less is bore, more is more-person. Jag menar, om jag kan få allt, varför inte?
 
Det är bara det att allt inte attraherar mig längre, jag vill inte ha det. Vad jag verkligen vill ha (förutom kärlek, vänskap, hälsa och fred på jorden, så klart) är oberoende och frihet vad beträffar tid och pengar, och ett liv som är så problemfritt som det någonsin kan vara.
 
Fler saker, eller dyrare saker, kommer inte att hjälpa mig att uppnå det. Faktum är att jag ibland känner att mina ägodelar står i vägen för mig.
 
 
Ju mer jag äger desto mer har jag att sköta om, och jag lägger tid på sådant som inte nödvändigtvis är det som gör mig allra lyckligast.
 
När jag köper saker med ett andrahandsvärde som är en bråkdel av den ursprungliga kostnaden, så låser jag upp mina pengar i krukor och kjolar. Det är pengar som jag hade kunnat använda till resor eller för att köpa ett hus, en investering som kan ge sinnesfrid, förutsatt att köpet är ekonomiskt hållbart.
 
Och på tal om hus, alla dessa prylar som får garderobsdörrarna att bågna gör att vi automatiskt måste sortera bort en del potentiellt bra köp, för att de husen helt enkelt inte skulle kunna svälja alla våra ägodelar.
 
 
Jag vill inte leva som en asket. Jag tycker fortfarande om att omge mig med vackra ting, men kanske inte så många.
 
Första steget är att rensa ordentligt. Nu ska jag en gång för alla göra mig av med alla saker som jag aldrig använder och som inte heller har ett affektionsvärde (och jag ska försöka att inte vara allt för sentimental och nostalgisk när jag avgör vad som får stanna och vad som måste gå….).
 
På söndag nästa vecka står jag på loppmarknaden i Ljungsbro Folkets Park, och allt jag inte får sålt där åker omedelbart till Myrorna.
 
Jag känner mig redan lättare till sinnes.
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

Ja, du! Tänk vad skönt det vore med färre saker. Här röjer vi också och det är förskräckligt vad jobbigt det är för både kropp och själ. Jag hoppas på en befriad känsla efteråt.

2013-03-16 @ 16:33:49
URL: http://Hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: M

Att rensa ut är alltid skönt att få gjort. Jag gör det bland mina kläder minst en gång om året och ger alltid bort flera påsar till välgörenhet. Vart allt kommer ifrån vet jag inte eftersom jag handen på hjärtat inte köper speciellt mycket.. Men jag antar att det varje år åker ut saker som får mindre och mindre affektionsvärde desto längre tiden går. För vad ska jag egentligen med den där klänningen som jag inte haft på mig på fem år?

Svar: Och just när det gäller garderoben är det ju ett underligt fenomen, ju mer man rensar ut, desto mer kan det kännas som att man har... När alla noppiga, formlösa trasor är borta så ser man äntligen det som är bra och användbart.
Linn

2013-03-16 @ 18:29:17
URL: http://amadangel.blogg.se
Posted by: Lotta

Jag har rensat mycket det senaste året, saker som inte blir använda blir stillastående energi om det bara ligger där i ett skåp i flera år. Jag handlar mer medvetet nu. Tänker mer hållbart och kvalitet på saker som jag kan ha länge. Får lite ont i hjärtat med allt slit och släng, där jag själv också varit.Jag blandar gärna nytt och gammalt i mitt hem och blocket tycker jag är bra:)

Kram Lotta

Svar: Målande och tänkvärd beskrivning, "stillastående energi". Ja, jag tror till och med att de prylarna suger åt sig av energin och härbärgerar den. Bättre att släppa den fri! :-)
Kram
Linn

Posted by: Helena

Vilka kloka tankar du delar med dig av! Jag håller med dig om all mycket prylar gör minsann inte mig lyckligare i livet. jag borde och fundera lite mer på vad jag köper och skippa impulsköpen.
Kram

2013-03-16 @ 21:29:36
URL: http://helenassota.se
Posted by: Nisse

Jag siktar själv på en stuga utan el och vatten, 5km från närmsta granne, i skogen med lite utsikt.kunna sitta där och lyssna på ösregnet.
Jag läste om någon IT-kille som ansåg att de räcke med kring 20 ägodelar, resten lånade han eller köpte när han behövde.

Svar: Låter fantastiskt skönt. Naturen gör bra saker med människan.
Det är en rolig och utmanande tanke med de tjugo ägodelarna. Jag menar, vilka skulle man välja? Det ställer saker på sin spets och man tvingas verkligen prioritera. Sängen och datorn kommer högt upp på listan, liksom vattenkokaren och mixern.
Linn

2013-03-16 @ 22:46:40
URL: http://www.ludd.ltu.se/%7Ewizzo/wordpress/
Posted by: sara

Im with you! Det senaste året har jag nästan tappat lusten att shoppa. Istället har jag lusten att rensa rensa rensa och bara ha kvar de ting som jag verkligten tycker om. tyvärr är min mat inte riktigt inne på samma spår... :-)

Svar: Visst är det underligt? När jag träffade Peter var det han - i jämförelse med mig - som var den stora minimalisten. Enkelt och rent skulle det vara, medan jag omgav mig med färgglada takkronor, krusidulliga guldspeglar och kitshiga prylar. I dag är det jag som får tjata på honom om att vi ska slänga saker som inte fungerar, ge bort sådant vi har dubletter av eller inte använder. "Kan vara bra att ha", är ofta svaret.
Linn

2013-03-17 @ 04:42:36
URL: http://lifeinshanghai.se
Posted by: Turid

Låter som en bra idé! Så skönt och befriande att bli av med en massa onödiga grejer. Jag ska själv gå igenom min garderob och sälja/skänka det jag inte använder.

2013-03-17 @ 09:57:44
URL: http://www.travelandfashion.blogg.se
Posted by: creando

Klokt och eftersträvansvärt. Men fy, så svårt det är tycker jag.
Kramar

2013-03-18 @ 03:26:44
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Posted by: Mormorsglamour-pyssel och inredning

Fick en riktig tankeställare när jag pluggade återvinningsdesign. Även om jag konsumerar idag så konsumerar jag absolut inte så mycket som jag gjorde då. Dessutom har jag märkt att man kan leva på väldigt lite pengar utan att känna att man försakar något, man bara investerar i mindre saker.
Kram
Helena

Svar: Den upptäckten har jag också gjort, och det är verkligen en befrielse. Att dra ner på shoppingen har bara gjort mig gott, på alla plan.
Kram
Linn

2013-03-18 @ 09:11:58
URL: http://afnord.blogspot.com
Posted by: Camia

Precis så känner jag med. Jag vill inte ha saker och lån som binder upp mig. Jag vill känna mig fri, fri att bestämma över mitt egna liv.

2013-03-18 @ 09:12:37
URL: http://www.divyaspa.blogg.se
Posted by: frk. Frida Fortissima

Jag vet så väl vad du menar! För ett par år sedan flyttade jag till Portugal under en tid. Av förklarliga skäl kunde jag inte ta med mig mycket, jag hade heller inte råd att magasinera. Så jag rensade, rensade och rensade. Skänkte bort, slängde. Synade varje liten sak och kände efter om den behövdes egentligen och i så fall på vilket sätt. Och ju mer jag gjorde mig av med, desto lättare blev det, för desto mer insåg jag hur få saker jag faktiskt behövde och upplevde hur det blev lättare att andas. Det här är några år sedan nu, men det sitter fortfarande i, jag har fortsatt
att leva så och det är så rätt för mig. Jag vill färdas lätt genom livet.
Stor kram med önskan om en fin vecka!

Svar: Vilken härlig och inspirerande berättelse! Jag blir bara ännu mer säker på att jag är inne på rätt spår. Just den friheten och flexibiliteten vill jag ha, inte på grund av något flyktbeteende, utan helt enkelt bara för att ha möjligheten att njuta av livet på andra sätt än genom prylar.
Önskar dig en underbar vecka och hoppas att du njuter av den fluffiga snön (som åtminstone kommit här). Kramar!
Linn

2013-03-18 @ 22:14:00
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Lissen

Sådär försöker jag tänka och göra också. Går hyfsat.
Jag valde att köpa en billigare lägenhet, för att kunna resa, som ett exempel. Men värderar högt trivsamheten här hemma. Fast mycket är ommålade loppismöbler

Nu till påsk, väljer jag att köpa blommor och en handduk, för sammanlagt 50:-, resten har jag redan, sparat i en kartong.

Men hade jag bott närmare Ljungsbro, hade jag gått på loppis och kanske handlat av dej :-)

Svar: Jag behöver (eller, behöver och behöver... vill, är väl mer korrekt :-)) också ha det fint och mysigt hemma, men det behöver ju inte betyda dyrt och ständigt nytt, nytt, nytt. Precis som du lägger jag hellre pengarna på att resa och upptäcka världen. Och gärna på god och nyttig mat :-)
Kram
Linn

2013-03-19 @ 22:13:13
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: Ann-Christin

Det är själavård att rensa. Det ÄR det!
Jag försöler göra en utrensing och skänka bort allt som jag inte använt under det senaste året till Röda Korset här i stan.

Det som jag däremot inte förstår är hur alla saker som jag tror att jag inte köper köper kommer från då jag ju faktiskt rensa. Underligt det där, det kan ju inte vara JAG som handlar eller?

Svar: Nej, nej. Du har ju två barn, det är såklart de.
Linn

2013-03-20 @ 06:08:29
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: Johanna

Alltså återigen. Du inspirerar! Hur länge har jag inte gått och tänkt på detta? Vet att det måste rensas, men kommer aldrig dit. Väljer alltid annat att göra istället. Nu är det dags!:-)
Kramar!

Svar: You go girl, you can do it! :-) Perfekt såhär på vårkanten.
Kramar till dig!
Linn

2013-03-21 @ 15:53:00
URL: http://www.johannasbilder.se/blogg

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback