Low Carb Waffles

 
 
 
The Waffle Day, celebrated on the 25th of March, is originally a Swedish tradition based on a lucky misunderstanding.
 
It occurs on the Christian holiday of Annunciation, which is called vårfrudagen in Swedish (Our Lady’s Day). A lot of people apparently thought that vårfrudagen was actually called våffeldagen (the Waffle Day) because it sounds almost the same, and voilà – there’s your reason to eat waffles!
 
I don’t think Our Lady minds.
 
 
Since we’re cutting down on carbohydrates and grains, we’ve been experimenting with a variety of low carb waffle recipes. Here’s one we like!
 
 
Waffles
Yield: Makes 4-5 waffles

0.4 cup almond powder
1 teaspoon baking soda
2 teaspoon psyllium powder
A pinch of salt
30 g melted butter
2 egg
0.4 cup sparkling water
 
 
Stir together all the dry ingredients. Whisk the eggs lightly in a separate bowl and add the butter. Now, combine the dry and wet ingredients and then add the water. Leave the mixture to thicken for a few minutes.
 
Pour the batter onto the hot waffle iron, with a little bit of extra butter, and cook until golden brown. Serve with plain yoghurt or whipped cream and berries.
 
These waffles will not taste like ordinary waffles – because they're not ordinary waffles  – but I love them!
 
 
 
 
 
 
 
På måndag är det dags! Jag äter våfflor minst en gång i veckan nuförtiden, till frukost eller mellanmål, men jag ser inte mindre fram emot våffeldagen för det.
 
Vi har experimenterat med lågkolhydratvåfflor utan "vanligt" mjöl, och här är ett recept vi gillar!
 
 
Våfflor
4-5 stycken
 
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
En nypa salt
30 gram smält smör
2 ägg
1 dl kolsyrat vatten
 
 
Blanda samman de torra ingredienserna. Vispa äggen lätt i en separat skål och tillsätt smöret. Rör sedan samman de torra och blöta ingredienserna och tillsätt slutligen vattnet. Låt smeten stå några minuter för att tjockna.
 
Häll sedan smeten i hett våffeljärn, med lite extra smör, och grädda tills de är härligt gyllenbruna.
 
Servera med naturell turkisk yoghurt eller vispgrädde och bär.
 
De kommer inte att smaka exakt som vanliga våfflor – för det är ju inte vanliga våfflor – men goda är de!
 
Receptet är en variant på Sockertjockens frasvåfflor.
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

Våfflor är härliga grejer det! Här är sur grädde ett måste i smeten, annars kommer inte den där riktiga våffelsmaken fram.

Svar: Sur grädde, är det som gräddfil? Spännande, och helt nytt för mig. Min mamma brukar göra plättar med gräddfil (för övrigt ett estniskt recept, och där kallas det just surgrädde), och de får verkligen en karaktäristisk - och GOD - smak.
Linn

2013-03-23 @ 17:18:08
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Ann-Christin

Jag har hittills bara testat pannkakor som är gjord på mandelsmjöj, grädde, mjölk och ägg. Jag är inte så kräsen, de är OK men får inte mer än en gräddklick av fem möjliga. Det här lät bättre! Får det ska jag testa på måndag! Tack och trevlig Earth Hour!

Svar: Nu blir jag nästan lite nervös över vad du ska tycka om de här... Tänker att du kanske är som jag. Jag brukar också säga att jag inte är så kräsen, och det är då alla som känner mig rynkar pannan, lyfter ögonbrynen och ser ytterst skeptiska ut.
Första försöket med lchf-våfflor var inget vidare, men nu vet jag inte riktigt om jag gillar de här för att vi nu har ett bättre recept, eller bara för att jag vant mig...
Linn

2013-03-23 @ 18:17:46
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: frk. Frida Fortissima

Jag är också så himla förtjust i våfflor! Extra roligt att ditt recept är mjölkfritt också, eftersom jag är allergisk. Det ska provas! Måste bara köpa ett nytt våffeljärn istället för det som gick mitt itu häromdagen :-/
Kram!

2013-03-23 @ 23:24:00
URL: http://www.frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Anne

Tack för påminnelsen! Dagens lunch är fixad :)

2013-03-24 @ 06:36:03
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se
Posted by: Ella

Åh våfflor gjorde jag också igår. Men med sllad som tillbehör. Får prova din variant nästa gång. Ser himla mumigt ut nämligen!

Svar: Jag har faktiskt aldrig ätit våfflor som mat-mat, med sallad eller andra matiga tillbehör, men jag är sugen på att prova!
Linn

2013-03-24 @ 11:04:37
URL: http://tastebyella.blogg.se/
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Hej Hej, Grattis... du har fått en bloggutmärkelse på min blogg. Kika gärna in för att se vad det innebär! =) Kram

Svar: You're the best! Tackar så mycket :-)
Linn

2013-03-24 @ 13:41:28
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Art By Tina - Art & Fashion

Haha är det därför vi har våffeldag, där ser man, ja man lär sig något nytt varje dag. Trevligt att träffa dig in real life förresten, helt glömt bort att säga hej till dig efter att jag kom hem. Kram!

Svar: Ja men du, detsamma! Superkul att ses där på andra sidan jordklotet.
Kramar!
Linn

2013-03-24 @ 15:01:52
URL: http://trueborn.blogg.se
Posted by: Queen of Kammebornia

Vilket spännande recept! Och våfflor är ju ljuvligt gott!

2013-03-24 @ 15:23:24
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Lotta

Vilket bra recept,måste testas. Såg smarriga ut!!

Kram Lotta

Svar: Jag hoppas att du kan gilla dem! Första gången jag åt våfflor utan vanligt mjöl var det något av en besvikelse, men nu gillar jag dem. Problemet är bara att jag själv inte kan lista ut om det är för att jag har vant mig, eller för att vi nu har ett recept som fungerar... :-)
Kramar!
Linn

Posted by: Ann-Christin

Jag lovar, ska ge dig en recension vid tillfälle. Den store mannen hann före i våffelgräddningen och jag fuskade med de vanliga.

Svar: Jag är inte heller absolutist. Om någon bjuder mig på vanliga våfflor... det är ju inte så att jag tackar nej. Häromdagen prövade vi Kung Markattas kokosvåfflor (kokosmjölk, kokosmjöl). Rekommenderas icke. Snustorra.
Linn

2013-03-26 @ 23:30:11
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/
Posted by: linn

Blir alltid lika lycklig när jag kommer över en sådan här inspirerande blogg! Kvällens läsning är räddad!

Svar: Men åh, vilken underbar kommentar! Guldstjärna till dig som gör mig så glad :-)
Linn

2013-04-07 @ 20:51:59
URL: http://www.linnlundborg.se
Posted by: sandra

gött=)

2013-04-09 @ 21:14:23
URL: http://sajohansson.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback