Studsbollar av kärlek

 
Only in Swedish this time
 
 
 
Det studsar runt ett antal utmärkelser i bloggvärlden, och tre sådana färgglada studsbollar av kärlek landade hos mig.
 
 
En, en rosa tror jag bestämt, kom från Frida med bloggen Frk Frida Fortissima. Frida ger vardagens storheter den röst de förtjänar och sätter ord på de undflyende tankarna, naglar fast dem och ger dem kropp.
 
Ytterligare en, den måste varit skimrande blå, kom från Anna med bloggen Ljudet av ett hårdrockshjärta. Anna skriver öppet och ärligt om livet, precis så som det är med både socker och citroner. Vi har känt varandra ett tag nu, i den här bloggvärlden, och lika mycket som jag uppskattar hennes blogg, uppskattar jag de digitala samtal vi för i våra kommentarsfält. Jag lär mig och får nya tankar.
 
Sen kom det en i våriga pastellfärger från Lotta med bloggen Min plats i solen. Lotta fångar livets glädjeämnen och sorger med en förbluffande kombination av sprödhet och styrka, nakenhet och integritet. Här finner jag tröst och inspiration. Lotta är en av de kvinnliga förebilder jag funnit i bloggvärlden.
 
 
Studsbollarna far vidare, denna gång silverglittrande, och en av dem studsar just i detta nu in genom dörren i rummet där du sitter och landar i ditt knä. Du tar upp den i handen, håller den ovanför dig och förundras över hur ljuset reflekteras i de skimrande flagorna som finns insprängda i bollen. Med ett litet ”poff” spricker den plötsligt, och tusentals silvriga flingor regnar över dig.
 
 

 
 
Anna skickade vidare ett antal frågor i sin utmaning. Här kommer svaren!
 
 
Vilken låt är ditt ledmotiv?
1901 med Phoenix.
 
Vad gör du en ledig, helt obokad dag?
Äter långsam frukost till skön musik, läser en bok, promenerar, lagar och äter god mat. Avslutar med en feelgood-film.
 
Vad känner du dig naken utan?
Inre lugn.
 
Vilket tv-program skulle du vilja göra om, och hur?
Jag har inte haft teve sedan 2006 och har dålig koll på utbudet. Möjligen skulle jag ge mig på programpresentatören i SVT på julafton och se till att det satt en och samma person där, år från år. Svante Thuresson? Marie Göranzon? Claes Månsson? Helena von Zweigbergk?
 
Inte en morgon utan...
Godmorgongos med katten och en kopp te.
 
Tre saker du alltid har i kylen:
Halloumi, parmesan och olivolja.
 
Vilken superkraft skulle du ha?
Fotografiskt minne.
 
Tre frågor du brinner för:
Miljö, frihet och ett mjukare samhälle och arbetsliv.
 
Fyra vägar till vardagslycka:
  • Börja varje morgon med tre lugna, djupa andetag och ett leende.
  • God sömn, bra mat och lätt motion, helst i dagsljus och frisk luft.
  • Se det vackra i dig själv och ditt liv, istället för att jämföra med andra.
  • Inse att ditt liv är ditt ansvar och gör medvetna val.
 



Comments
Posted by: Queen of Kammebornia

Fina Linn! Stort grattis och tack för dina fina ord!

2013-03-09 @ 18:49:34
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Helena

Grattis! Vad roligt att du fått en utmärkelse:) Det värmer alltid gott när man vet att det man skriver på bloggen är till glädje för någon annan. Kram

2013-03-09 @ 19:30:08
URL: http://helenassota.se
Posted by: Lotta

Jag gillar dina vägar till vardagslycka skulle kunnat skriva det själv:) Min morgonstund med yoga och meditation är väldigt viktig för att grunda mig och tacka för dagen som skall komma <3

Ha en fin helg!!
Varm kram Lotta

Svar: Great minds think alike ;-)
Det låter som ett härligt sätt att starta dagen på. Jag skulle gärna vilja ha det så, men har inte riktigt fått till det till vardags. Jag är ganska morgontrött och de få gånger jag testat att göra exempelvis en kroppsscanning har jag somnat :-) Fast med lite yoga i kroppen innan så skulle jag säkert hålla mig vaken.

Kram
Linn

Posted by: Lissen

Du är så klok och skriver så fina saker. En inspiration för mej att tackla vardagen bättre.

Kram fina du.
(Hoppas din helg blir fin!

// LisseN

Svar: Tack snälla. Det är ömsesidigt. Är tacksam över utbytet här i bloggvärlden, mitt liv skulle inte vara detsamma utan det.
Kramar!
Linn

2013-03-09 @ 21:51:06
URL: http://lissento.blogg.se
Posted by: CrimsonAnna-vardagslyckans sköldmö

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna. Mycket kloka svar=)

Svar: Äsch då, det är jag som ska tacka för att du ställde dem. De fick mig att tänka till, speciellt den sista frågan.
Linn

2013-03-10 @ 08:11:04
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Tant Emma

Så fint! Och vad kul att läsa dina svar på frågorna.

2013-03-10 @ 18:25:49
URL: http://www.tantemmasbravader.wordpress.com
Posted by: HemkäraHanna

Vad härlig du är!
Det är alltid roligt att läsa svar på sådana här frågor!
Hoppas din helg varit bra!

2013-03-10 @ 21:01:56
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: syster Elin

Gillar dina vägar till vardagslycka, särskilt de två sista punkerna. Jag tror ofta att vi glömmer bort oss själva. Kanske inte alltid för att vi jämför oss med andra, utan för att vi har sådant fokus på att göra andra nöjda och tillfreds. Tillslut blir vi själva urlakade... Älska din nästa så som dig själv. Älska dig själv lika mycket som din nästa!

Svar: Det är kloka ord. Känner igen mig i det att urlaka sig själv. Det var så jag gjorde. Till slut tog det stopp, och då infann sig bitterheten. Just nu är insikten om att jag har ansvar för mitt liv den bästa förebyggande medicinen mot bitterhet.
Linn

2013-03-11 @ 09:19:15
URL: http://systerelindesign.blogspot.se
Posted by: frk. Frida Fortissima

Tänka sig! Hur kunde du veta att rosa är min bästa färg och att det är så självklart att det är färgen på den studsboll jag skickade till dig?

Och dina ord, de gör mig rörd och glad. Jag ska skriva upp dem och spara dem någonstans där jag lätt kommer åt och kan läsa dem, dagar då inspirationen falnar och jag tycker att jag ingenting kan.

Dina tips om vardagslycka ska jag också läsa igen. Så kloka, så enkla att ta till sig.

Kram och tusen tack :)

2013-03-11 @ 23:44:41
URL: http://frkfridafortissima.blogspot.com
Posted by: Piccolacasa

Vilket härligt Linn-inlägg!! Jag gör gärna samma sak som du en obokad dag :)
många kramar

2013-03-12 @ 21:32:47
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: Frökenfilantrop II Your cup of tea

Så härligt för dig! :D Välförtjänta utmärkelser om du frågar mig! Och intressant att läsa svar på "utmanings-frågorna". Jag kan tycka att "enkät-bloggande" kan vara rätt skönt att läsa ibland =) Kram

2013-03-12 @ 21:33:00
URL: http://www.frokenfilantrop.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback