Autumn Reads

 
I won't lie to you. I'm the kind of girl who loves the odd, absurd and forgotten books that you find covered with dust at the library or thrift store. A Russian novel from the 30's about a man who spends 350 pages constructing pipes? Count me in! A surrealistic Icelandic book about a young, disillusioned woman telling her life story from a prison cell during 12 hours? Well, that could be interesting.
 
However, during the fall when it gets dark and cold, I love a book that does to my brain what mashed potato (with cream and butter... oh yes!) does to my stomach. Would you agree that there's comfort books just like there's comfort food?
 
If so, here are five comfort books for your autumn reading menu. They aren't all smiles and sunshine, but they are... Quiet. Mild. Dreamy. Warm. Bittersweet. Easy to digest yet providing food for thoughts.
 
 

 
 
 
 
Jag ska inte ljuga. Jag älskar att sätta tänderna i de där udda, absurda och bortglömda böckerna som står täckta med damm på biblioteket eller loppisen. En rysk bok från 30-talet om en man som spenderar 350 sidor med att tillverka rör? Jamen visst! En surrealistisk isländsk roman om en ung, desillusionerad kvinna som under 12 timmar berättar sitt livs historia från en fängelsecell? Tja, det kan vara intressant.
 
Men under hösten när det blir mörkt och ruggigt, då vill jag läsa böcker som gör med min hjärna vad potatismos (med grädde och smör... mums!) gör med min mage. Håller du med om att det finns 'comfort books' precis som det finns 'comfort food'?
 
I så fall, här är fem må bra-böcker för din höstläsningsmeny. Det är inte bara leenden och solsken, men de är... Tysta. Milda. Drömska. Varma. Bitterljuva. Lättsmälta och samtidigt tankeväckande.
 
 
 
 
 
A classic from 1958. Holly Golightly is a small town girl living in New York. With no job, she depends on wealthy men to cover her expenses. Her neighbor, whom Holly calls Fred, tries to break her bewitchment for luxury and money. A charming and somewhat sad love story about finding out who you are and what's really important in life.
 
 
Frukost på Tiffanys
En klassiker från 1958. Holly Golightly är småstadstjejen som tagit sig till New York. Utan jobb är hon beroende av rika män som förser henne med vad hon behöver. En granne, som Holly har bestämt sig för att kalla Fred, försöker bryta hennes längtan efter ett liv i sus och dus. En charmig och också lite sorglig kärlekshistoria om att hitta sig själv och vad som verkligen är viktigt i livet.
 
 
 
 
 
A collection of short stories that really crawls under your skin. They're sad. They're brutal. They're tragic and yet so, so beautiful. The people of Munro's universe are desperately trying to find their way in life, and in their search for something to belong to, they are prepared to do just about anything. And so they do.
 
 
För mycket lycka
En novellsamling som verkligen kryper under skinnet. De är sorgliga. De är brutala. De är tragiska och samtidigt så enastående vackra. Människorna som befolkar Munros värld försöker desperat hitta sin plats i livet och i sin jakt efter ett sammanhang är de beredda att göra nästan vad som helst. Och gör det också. Jag har recenserat den här boken tidigare, närmare bestämt här.
 
 
 
 
 
This novel depicts a childhood in 1980's South Africa, with apartheid as a painful reality. Faith, growing up with her mother who suffers from a depression, turns to the housemaid for comfort and security. However, brutal violence comes into their life and years later, Faith need to come to terms with the night that changed everything.
 
 
Sommarsquash Tokolosh
En uppväxtskildring från 80-talets Sydafrika där apartheid är en smärtsam och ständigt närvarande verklighet. Faith, som växer upp med sin mamma som lider av en depression, tyr sig till hembiträdet för trygghet och tröst. Brutalt våld sliter sönder lyckan och flera år senare måste Faith återigen möta och förlika sig med natten som förändrade allt.
 
 
 
 
 
A book intended for teenaged readers that has been loved by grown-ups. Pessl tells the story about Blue who grows up with her father, a college professor who never seems to be able to settle down. During Blue's last year in school she befriends with a group that secretly associates with the school's film studies teachers. Whose death leads to Blue questioning everything she believes in. A book filled with references to literature and popular culture.
 
 
Fördjupade studier i katastroffysik
En bok som skrevs för tonåringar men som älskats av vuxna. Pessl berättar om Blue som växer upp med sin pappa, en högskoleprofessor som aldrig tycks kunna stanna i en och samma stad under någon längre tid. Under Blues sista skolår dras hon in i en grupp som i hemlighet umgås med skolans filmlärare. Vars död leder till att Blue ifrågasätter allt som hon tidigare trott på. En bok fylld med litterära och populärkulturella referenser.
 
 
 



32 year old Chloé, mother of two, is left by her husband for another woman. Her father in law invites her and the kids to his cottage over the weekend. The two of them discusses love, life, infidelity and passion, not always agreeing. I would say that her novel Hunting and gathering is better, but this one is short and... interesting.

 
Jag älskade honom
32-åriga Chloé, tvåbarnsmamma, lämnas av sin man för en annan kvinna. Hennes svärfar bjuder henne och barnen till sitt lantställe över helgen, och de två diskuterar kärleken, livet, otrohet och passion. Och de är långtifrån alltid överens. Jag tycker att Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam är bättre, men den här är kort och... intressant.
 
 
 

 
 
What are you reading this fall? Anything to recommend? I'm reading Arundhati Roy's God of Small Things right now. Wow. It's really something extra.
 
 
Vad läser du i höst? Något att rekommendera? Jag läser Arundhati Roys De små tingens gud just nu. Den är verkligen något alldeles extra.
 
 



Comments
Posted by: Sofia

"Bret Easton Ellis och andra hundar" av Linda Wolff. En roman om en författarinna vid namn Alba Cambo och människorna kring henne. Sorlig, rolig, lätt surrealistisk och väldigt spansk, trots att författarinnan är svenska. Jag har den hemma så du får gärna låna den.

Svar: Ja, den vill jag låna! Vi får försöka få till den där fikan. Jag hör av mig på fejjan, för nu har min nästa vecka klarnat något.
Linn

2012-09-13 @ 07:34:43
Posted by: CrimsonAnna

Jag har bestämt mig för att läsa att 5 böckerna i "A song of ice and fire" (Game of thrones-serien) innan säsong tre av tv-serien kommer ut. Jag älskar hur han skriver. Det är inte många böcker som får mig att alltid vilja läsa ett kapitel innan jag somnar.

Svar: Det är en genre som jag inte läst på flera, flera år. Vore lite spännande att prova igen och se vad jag tycker. Sitter och funderar just nu över hur mycket handlingen egentligen spelar in för att jag ska läsa en bok... Egentligen är det nog mer författarens förmåga att berätta som lockar mig, vilket borde innebära att jag inte ska begränsa mig och snäva in på enbart vissa genrer.
Linn

2012-09-13 @ 10:09:18
URL: http://metalanna.blogspot.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Vilka härliga boktips, tack!

2012-09-13 @ 15:44:54
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: Jess

Hunting and Gathering is one of my all-time favorite books! I also loved reading Someone I loved and Too Much Happiness- I'll be sure to check out the others you mentioned.

Svar: Seems like we share the same taste then :-) I can really, really recommend God of Small Things if you haven't read it. It just gets better and better...
Linn

2012-09-13 @ 16:16:59
URL: http://www.bellsbowlsbobbins.blogspot.com
Posted by: HemkäraHanna

Tillsammans är man mindre ensam är en underbar favorit. En annan är Tre män i en båt, av Jerome K Jerome. Fantastiskt rolig bok.

Svar: Den skriver jag upp på min läslista, tack!
Linn

2012-09-13 @ 17:05:47
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Piccolacasa

Och jag ska inte ljuga för dig raring, ingen av de böckerna är vad jag har i min bokhylla. Dom verkar så svåra, fast att det är feel-good! Här är det mest kursliteratur just nu, av förståeeliga skäl. Sedan maler jag på med Steve Jobs boken. Och jorden de ärvde, och outsider, och självhjälpsboken drunkna inte i dina känslor. Och senaste grottbjörnensfolk. Fast det var så länge sedan jag läste i den att jag inte ens minns namnet. Jag hinner inte läsa skönlitteratur. Eller jag skulle nog hinna om jag ville. Men jag vill-hinner inte. Jag är egentligen en bokslukare. Men du, fick du mitt mejl härrom natten??? kram!

Svar: Nääää, de är inte svåra. I alla fall inte i jämförelse med den ryska boken om rör... ;-) Jag har alltid varit en bokslukare men under studietiden och jobb-jobb-jobb-tiden så gick läsningen på sparlåga. Hjärnan orkar väl helt enkelt inte.
Nu har jag läst mailet och svarat :-)

Kram!
Linn

2012-09-13 @ 20:28:14
URL: http://www.piccolacasa.wordpress.com
Posted by: vonskareng

tackar för dessa tips! ska spana in alla förutom capotes som jag redan läst :) även några av hans noveller, de var himla fina.speciella, men bra!

Svar: Jag borde nog läsa mer av Capote, Frukost på Tiffany's är faktiskt den enda jag läst hittills. Biblioteket nästa :-)
Linn

2012-09-13 @ 20:38:43
URL: http://www.vonskareng.blogg.se
Posted by: syster Elin

Som sagt, du bara måste läsa Niceville, den är verkligen bra. Tänkvärd, intressant, gripande och allt på en gång!

Svar: Jag träffade min svägerska i helgen och vilken bok hade hon med sig om inte Niceville. Med kanske 30 sidor kvar i boken frågade jag henne efter ett betyg. Hennes omdöme blev 4,5 av 5 möjliga. Allt pekar på att jag verkligen bör läsa den där boken :-)
Linn

2012-09-14 @ 20:57:22
URL: http://systerelindesign.blogspot.se
Posted by: Lisa H

Ja! Fördjupade studier i katastroffysik är något alldeles extra! :) Själv ska jag alldeles snart sätta tänderna i Haruki Murakamis Kafka på stranden. Och Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. Båda böckerna ingår under hösten i den läsecirkeln jag är med i.

Svar: Kul! Tillsammans är man mindre ensam tyckte jag väldigt mycket om, boken är bättre än filmen (om du sett den). Kafka på stranden har jag också läst, grymt bra och... underlig :-) Har läst några Murakami, favoriterna är just Kafka på stranden och Fågeln som vrider upp världen. Hoppas att du gillar höstens böcker!
Linn

2012-09-16 @ 19:48:49

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback