Vegetarian Russian Beet Soup – Borscht

 



I’ve always been fascinated by Russia, that vast, barren country in the East that I associate with brutal oppression and great literature, rich colors and drab poverty, ostentatious extavaganzy and quiet melancholy. Strong contrasts, side by side. I hope to one day go there, see at least St. Petersburg or Moscow.
 
We made a vegetarian Russian beet soup – borscht – the other day, using some of all the beets that are resting in our basement. This soup is pretty quick and easy if you have access to a blender or food processor, and it is so good with a dollop of sour cream or yoghurt to contrast the sweetness from the beets.
 
 
Vegetarian Russian Beet Soup – Borscht
3 servings
 
3-4 raw beets (about 0.6 lbs)
1 onion
1 carrot
Cabbage (about 0.3 lbs)
1 tablespoon butter
3 cups vegetable stock
1 bay leaf
1 tablespoon vinegar
Salt, black pepper
 
 
Peel beets, onions and carrots. Shred all the vegetables, except one of the beets, or run them in a blender.
 
Melt the butter in a saucepan and fry the vegetables a few minutes. Add the vegetable stock, some black pepper and a bay leaf. Let it simmer on low heat, with the lid on, for 20-30 minutes.
 
Finely grate the last beetroot and add it just before the soup is ready, that’s the secret behind the rich, red color. Season with vinegar and maybe a little salt.
 
Serve with a dollop of sour cream or yoghurt, chopped parsley and bread or pasty.
 
Perfect heartwarming food for the fall!




 
 
 
Ryssland har alltid fascinerat mig. Det stora, karga landet i öst som jag förknippar med både grymt förtryck och stor litteratur, mustiga färger och gråtrist fattigdom, vräkig glättighet och tyst vemod. Starka kontraster sida vid sida. Jag hoppas att en dag få åka dit, se åtminstone St Petersburg eller kanske Moskva.
 
Av rödbetorna som vilar i källaren lagade vi en rysk rödbetssoppa – borsjtj – häromdagen. Det går ganska snabbt och lätt om man har tillgång till en mixer eller matberedare, och det är fantastiskt gott med en klick gräddfil eller matyoghurt där betornas sötma ställs mot yoghurtens syra.
 
 
Vegetarisk rysk rödbetssoppa – Borsjtj
3 portioner
 
3-4 råa rödbetor (ca 250 g)
1 gul lök
1 morot
Vitkål (ca 125 g)
1 msk smör
7,5 dl vatten
1 buljongtärning
1 lagerblad
1 msk vinäger
Salt, svartpeppar
 
 
Skala rödbetor, lök och morot. Strimla alla grönsakerna, utom en av rödbetorna, eller kör dem i mixern.
 
Smält smöret i en kastrull och fräs strimlorna ett par minuter. Tillsätt vatten, buljongtärningen, lite svartpeppar och ett lagerblad. Koka under lock på svag värme, 20-30 minuter.
 
Finriv den sista rödbetan och tillsätt den strax innan soppan är färdig, det är hemligheten bakom den fina röda färgen. Smaka av med vinäger och eventuellt lite salt.
 
Servera med en klick gräddfil eller matyoghurt, persilja och grovt bröd eller piroger.
 
Perfekt höstmat som värmer gott!
 
 
 



Comments
Posted by: HemkäraHanna

Jag var senast i Ryssland 1992, och jag längtar inte direkt tillbaka. Men jag vet ju att mycket har förändrats sedan dess och Borsjtj är alltid gott.

Svar: Spännande tid att ha varit där, kan jag tänka mig. Jag förväntar mig inte att komma till ett land där jag älskar allt, utan ser det snarare som en... studieresa. Det verkar finnas så mycket intressant och annorlunda.
Linn

2012-09-18 @ 13:25:04
URL: http://hemkarahanna.blogspot.com
Posted by: Queen of Kammebornia

Mmm, vad gott! Jag gör just nu majssoppa och bakar bröd :) Vad roligt att du gillar äppelkakan! Kram!

Svar: Majssoppa är nytt för mig. Kanske får vi ett recept på bloggen? :-) Bröd bakar jag en hel del också för tillfället. Har upptäckt att många saker jag förut tyckte var jobbiga och tidsödande är riktigt enkla. Ett brödbak sköter ju nästan sig själv.
Kram!
Linn

2012-09-18 @ 14:21:59
URL: http://queenofkammebornia.se
Posted by: E L I N F E L I C I A S

gott!

2012-09-18 @ 15:00:14
URL: http://elinfelicias.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Tack för det inlägget. =) Det ser supermumsigt ut... men jag funderar.. är det bara rödbetssmak eller kommer dom andra smakerna också fram. Jag undrar eftersom att rödbetor kan ha en smakrik smak. =)

Japp.. sesamfrön is da shit! =) Ja men då stämmer det säkert... men vet inte vilka aminosyror som finns i spannmål så kan liksom inte själv bekräfta att det stämmer. ;-)

Kram

Svar: Jag skulle säga att det är rödbetorna som slår igenom och ger smak. Moroten och vitkålen ligger mest i bakgrunden och "fyller upp" så att smaken blir... "hel"... Hmm. Hur man nu beskriver smaker :-)
Kram
Linn

2012-09-18 @ 17:38:29
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Sabine-Välbefinnaren

Det är fascinerande med dom som verkligen kan förklara smaker. Som vin-experter! Men du gjorde bra ifrån dig.... jag tror jag förstår vad du menar med hel... en hel cirkel... istället för en kvart av smaken... smaken smakar hela vägen. Menar du så? Hihi!

Svar: Mmm, ja... precis så! :-) Och att det liksom inte är något som sticker iväg, att det finns en "rundhet"
Linn

2012-09-18 @ 18:04:53
URL: http://www.valbefinnaren.blogg.se
Posted by: Linnea

Det skulle vara väldigt intressant att åka till Ryssland, håller med dig!

2012-09-18 @ 18:09:25
URL: http://thelinneajson.blogg.se/
Posted by: Katarina Ratcliffe

Det här sparar jag på en gång! ÄLSKAR den soppan! Tack för receptet. Hade glömt av den... :)

Svar: En enkel klassiker egentligen, men just de recepten är lätta att glömma bort ibland tycker jag. Smaklig måltid :-)
Linn

2012-09-18 @ 22:17:02
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Dessi at [Home and desire]

Åh. Vi fick rödbetor igår, sambon skulle älska denna soppa!

2012-09-18 @ 22:18:10
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Posted by: Svart, vitt & rött

Vilken härlig blogg du har! Tack för titten inne hos mig! Din kommentar om ägget gjorde att jag satt med ett leende så här direkt på morgonen :-) Härligt! Det tackar jag för! Den där soppan du visar har jag aldrig smakat... riktigt kul med mat från andra länder. Ha det gott!

2012-09-19 @ 07:05:56
URL: http://svartvittochrott.blogspot.se
Posted by: Åsa

Mums va gott, ska testas på:) Tack

2012-09-19 @ 11:18:44
URL: http://killingyourdarlings.blogg.se
Posted by: Katarina Ratcliffe

Ja, det är lätt att glömma. Det enkla är ofta det goda - och den var som sagt var riktigt god!

2012-09-20 @ 00:13:26
URL: http://brakat.blogg.se/
Posted by: Anne

Å det här får bli morgondagens lunch! Tack för receptet!

Svar: Hoppas att det smakade! Här blir det mycket soppor nu, perfekt höstmat tycker jag.
Linn

2012-09-23 @ 19:31:56
URL: http://Http://mammanpysslar.blogg.se

Comment here

Name:
Remember me

E-mail address:


URL/blog:


Comment:


Trackback